Gå til innhold

Holdbarhet i fryseren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg holder på å rydde i fryseren i dag, og lurer derfor på om følgende bør kastes eller om man kan ta sjansen på å benytte det i maten:

- Bacon i skiver (uåpnet) med holdbarhetsdato juli 2012

- Bacon i skiver (uåpnet) med holdbarhetsdato april 2013

- Juleskinke (av svin, i skiver) med holdbarhetsdato januar 2013

- Lammekjøtt til fårikål med holdbarhetsdato november 2013

- Mozarella"baller" med holdbarhetsdato mai 2013

Det skal sies at jeg ikke er kresen på slike datoer, og fint kan drikke melk som er "utgått på dato" så lenge den smaker ordentlig, og egg kan jeg fint bruke i 2-3 uker etter "utgått på dato". Men jeg skiller naturligvis på best før og siste forbruksdag (type kjøttdeig, kyllingfileter osv)!

Anonymous poster hash: fb781...32f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg holder på å rydde i fryseren i dag, og lurer derfor på om følgende bør kastes eller om man kan ta sjansen på å benytte det i maten:

- Bacon i skiver (uåpnet) med holdbarhetsdato juli 2012

- Bacon i skiver (uåpnet) med holdbarhetsdato april 2013

- Juleskinke (av svin, i skiver) med holdbarhetsdato januar 2013

- Lammekjøtt til fårikål med holdbarhetsdato november 2013

- Mozarella"baller" med holdbarhetsdato mai 2013

Det skal sies at jeg ikke er kresen på slike datoer, og fint kan drikke melk som er "utgått på dato" så lenge den smaker ordentlig, og egg kan jeg fint bruke i 2-3 uker etter "utgått på dato". Men jeg skiller naturligvis på best før og siste forbruksdag (type kjøttdeig, kyllingfileter osv)!

Alle varene er uåpnet og fraktet rett fra butikk til fryser

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss du ikkje har angst (kudos for det!) så lukt på det. Det som skjer når ting ligg i frysaren lenge er at det kan bli fryseskada, det ser du ved at kjøtet blir kvitt. Då får det ein usmak som er vanskeleg å bli kvitt. Er kjøtet godt pakka inn skjer ikkje det. Det som då kan skje er at feittet harsknar. Luktar det ikkje harskt etter tining er det berre å spise i veg. Eg spiste sju år gamal elg for ei stund sidan, det smakte kjempegodt.

Skrevet

Det går strålende fint så lenge det ikke er blitt tørt. Det ser du lett når det er tint opp. Ser det tørt ut, så kan du gi det til bikkja mi, hun anser sånt som gourmetmat :)

Anonymous poster hash: 9762e...533

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...