Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #1 Skrevet 26. mai 2004 Barnet mitt har fått plass på steinerskolen. Og vi har takket ja. Nå er jeg veldig usikker om vi har valgt rett. Jeg liker veldig godt måten de underrviser på. Men så er det dette med venner i næheten da. Vi vet ikke av noen jevnaldrende i nærheten. Ungene på steinerskolen er jo spredt over hele byen. Er ikke det komplisert med tanke på å være sammen i fritiden? Vi bor veldig nært steinerskolen. Så barnet får kort skolevei. Noen som har erfaring fra steinerskolen? Vil gjerne ha både positive og negative tilbakemeldinger
Sandra Skrevet 26. mai 2004 #2 Skrevet 26. mai 2004 Lillesøsteren til en jeg kjenner har gått på Steinerskolen nå i 3 år. Hun byttet dit etter å ikke ha trivdes så godt på den "gamle" skolen pga dårlig miljø. Undervisningen er jo litt mer kreativ i forhold til "vanlige" skolen. Det virker som de har mye praktisk og kreativt arbeid. Keramikk, lærarbeid, kor osv. Euretmi er du kanskje kjent med? Det er vel Steinerskolens kjennetegn. De har ikke karakterer, men oversetter vitnemålet til karakterer når det trengs. Det kan jo både være pos. og neg. å ikke ha karakterer, men jeg tror elevene synes det er bra jeg! Steinerskolen er jo privat, så du finner vel kanskje de spesielt interesserte foreldrene der. Det spørs vel kanskje litt hvor skolene ligger, noen kan vel ha mye sossete elever, men det finnes også de som er mer "freaka", så det er rom for å være den du er, uten å bli sett rart på. Hmm. hva mer kan jeg si..?
Gjest 1111 Skrevet 26. mai 2004 #3 Skrevet 26. mai 2004 Nå har ikke jeg noen personlig erfaring fra Steinerskolen, men husker at ei jente brukte to år på den skolen før hun kom tilbake til klassen vår. Hun ble rett og slett utstøtt og ingen ville ha noe med henne å gjøre når hun kom tilbake, fordi Steinerskolen ble sett på som en skole hvor alle 'raringene' gikk. synd, men sant..
Sandra Skrevet 26. mai 2004 #4 Skrevet 26. mai 2004 Hun ble rett og slett utstøtt og ingen ville ha noe med henne å gjøre når hun kom tilbake' date= fordi Steinerskolen ble sett på som en skole hvor alle 'raringene' gikk. synd, men sant.. Hm, det har vel mest med din skole å gjøre? Om steinerskolen er en skole for raringer blir vel mer en personlig oppfatning. Jeg tror (håper) ikke de fleste elever støter ut en elev fordi hun har gått på den ene eller andre skolen et par år. Da går det vel heller på hvordan eleven har utviklet seg og forandret seg i løpet av de årene kanskje? 1
Glitterchick Skrevet 26. mai 2004 #5 Skrevet 26. mai 2004 Jeg har hatt flere venner som har gått på steinerskole, med både gode og dårlige erfaringer. Gode på den måten at undervisningen er mer spennende og utviklende, dårlige på den måten at noen lærere har vært veldig lite fleksible, og veldig fundametalistiske m.h.t. Steinermetoden og ment at det er bare den som funker. Når jeg gikk på barneskolen gikk ett søskenpar i nabolaget på Steinerskolen ganske langt unna, men de holdt kontakten med de andre barna i nabolaget som de kjente fra før. Hvor mye de var sammen med steinerskolevenner vet jeg ikke. Hvis det er viktig for deg så bør du også ta med i beregningen at Steinerskolen er en religiøs skole. Tror du må se an barnet ditt litt og det vennemiljøet han eller hun allerede er i, om det er stabilt, om barnet har lett for å få venner etc. Vil det være problematisk for dere å kjøre til og fra skolevenner?
Gjest 1111 Skrevet 26. mai 2004 #6 Skrevet 26. mai 2004 Jeg sa ikke at Steinerskolen er en skole for raringer, det er heller ikke min oppfatning. skolevalg har ingenting med det å gjøre. Derimot var det slik noen oppfattet det og jenta endte opp med få venner til slutt. slikt er jo trist.. om det bare var min skole eller ikke, det vet jeg ikke
Sandra Skrevet 26. mai 2004 #7 Skrevet 26. mai 2004 Jeg skjønte at iike du syntes det , men mente bare at jeg ikke tror det er et problem å komme tilbake til sin gamle skole etter å ha gått på Steinerskolen. Jeg syntes bare det hørtes merkelig ut at noen skal støte ut en medelev fordi h*n har gått på steinerskolen.
Gjest 1111 Skrevet 26. mai 2004 #8 Skrevet 26. mai 2004 Ja, syns det er merkelig jeg også. Men det har skjedd og tenkte jeg ville opplyse om hva som skjedde.. derimot kan det jo gå helt fint for andre unger. Dessverre eier også barn fordommer og trekker for raske slutninger.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #9 Skrevet 26. mai 2004 Tror du må se an barnet ditt litt og det vennemiljøet han eller hun allerede er i, om det er stabilt, om barnet har lett for å få venner etc. Vil det være problematisk for dere å kjøre til og fra skolevenner? Som sagt så er det ingen jevnaldrende i nærmiljøet. Så da er det kanskje dumt å la barnet begynne på steinerkolen? Er et av de andre barna som bor i gangavstand fra oss. De andre bor så langt borte at det må kjøres.
Glitterchick Skrevet 26. mai 2004 #10 Skrevet 26. mai 2004 Hvis det ikke er noen gjenvnaldrende i nærmiljøet uansett, så gjør det kanskje ikke så stor forskjell?
Grooo Skrevet 26. mai 2004 #12 Skrevet 26. mai 2004 Hvis det ikke er noen gjenvnaldrende i nærmiljøet uansett' date=' så gjør det kanskje ikke så stor forskjell?[/quote'] Jeg tolket det slik at det ikke er andre Steiner-barn i nærmiljøet...
Glitterchick Skrevet 26. mai 2004 #13 Skrevet 26. mai 2004 Jeg gjorde også det. Men tror hovedinnlegger misforsto mitt forrige innlegg, derfor svarte jeg på denne måten for å få oppklart om det ikke fantes gjevnaldrende i nærheten i det hele tatt, eller ikke gjevnaldrende steinerbarn.
Labella Skrevet 26. mai 2004 #14 Skrevet 26. mai 2004 Jeg kjenner flere som har gått på Steinerskolen, de aller fleste av dem var misfornøyde, og har byttet tilbake til offentlig skole. Av 7-8 stykker er det bare én som har vært fornøyd med å gå på Steinerskolen. Kjenner en sjetteklassing som begynte på offentlig skole etter å ha gått de første fem årene på Steinerskolen. Hun fortalte meg at hun syntes det var forferdelig vanskelig å begynne på vanlig skole fordi hun "ikke hadde lært noen ting på Steinerskolen", og hun sliter veldig med å ta igjen klassekameratene faglig. Men det er stor forskjell på Steinerskolene, det er nemlig i svært stor grad opp til den enkelte skole og den enkelte lærer hvordan undervisningen fungerer, og selv om en skole er bra kan en annen fungere veldig dårlig. Jeg er også skeptisk til det religiøse aspektet, som kan være meget tilstedeværende på mange av Steinerskolene. På grunn av dårlige lønns- og arbeidsvilkår for lærerne ("lønn etter behov" og mye pålagt jobbing i helger etc.) er mitt inntrykk at det kun er de mest ekstreme antroposofene som blir værende i jobben over en lengre periode. Dette ble nok negativt, men jeg er meget skeptisk til Steinerskolen, særlig etter at datteren min gikk i en "Steiner-inspirert" barnehage drevet av et par ekstreme antroposofer.
Holly Hobbie Skrevet 26. mai 2004 #15 Skrevet 26. mai 2004 Jeg gikk paa Steinerskolen fra barnehagen og ut ungdomsskolen, og i ettertid er jeg veldig fornoyd med at mine foreldre sendte meg dit. Undevisningen er lagt opp veldig bra, man har noe som heter "hovedfag" hver morgen i en og en halv time, hvor man har samme tema (historie, geografi, norsk, geometri etc.) i en periode paa tre-fire uker. Man lager sine egne arbeidsboeker, og skriver referat hver dag om det man laerer. Det blir lagt vekt paa det estetiske saa vel som kunnskap, og vi oevde mye paa skjoennskrift husker jeg. Ellers er det mye haandarbeid - sloyd (lagde faktisk fine ting som jeg er stolt av ennaa!), maling, tegning (hadde Vebjoern Sand som laerer!), arbeid med laer og kobber - og mye musikk. Begynte med engelsk i andre klasse og tysk i tredje (saa vidt jeg husker). Det gjorde at jeg fikk til fremmedspraak mye lettere senere. Vi hadde veldig gode laerere, tyske tysklaerere og engelske engelsklaerere. Skoleaaret var preget av tradisjoner - faar nesten ikke samme julestemning naa uten Lysfesten og adventssamlingene! Hver maaned var det maanedsfest hvor vi underholdt de andre klassene - noen gjorde eurytmi (en slags dans til klassisk musikk) mens andre sang, spilte eller siterte dikt. Vi satte opp ca. ett skuespill hvert aar - Shakespeare, Moliere, Strindberg etc paa ungdomsskolen - paa barneskolen var det enklere saker. Det var mye friluftsliv ogsaa. Skolen vaar var rett ved friluftsomraader. Tror Steinerskolen gir en anledning til aa finne ut hva man er god paa og hva man liker, men ogsaa at man kan finne frem til sider av seg som man ikke ville funnet uten aa bli utfordret til aa gjoere dem. Minuset ved skolen for meg personlig var miljoet. Etterhvert ble det litt snevert, det var kun en klasse paa hvert trinn. Jeg ble utsatt for en del mobbing, men synes ikke laererne tok tak i det skikkelig. Men dette har sikkert forbedret seg, og er vel forskjellig fra skole til skole. Lykke til med skolevalget - som forelder laerer man en del om skolen etterhvert, det er ogsaa en del litteratur hvis man er interessert. Hvis jeg hadde barn naa hadde jeg nok vurdert Steiner'n jeg ogsaa, men det er ikke saa mange av dem i Storbritannia.... Klem fra
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #16 Skrevet 26. mai 2004 Ungene på steinerskolen er jo spredt over hele byen. Er ikke det komplisert med tanke på å være sammen i fritiden? Vi bor veldig nært steinerskolen. Så barnet får kort skolevei. Noen som har erfaring fra steinerskolen? Vil gjerne ha både positive og negative tilbakemeldinger Jeg har ikke personlig erfaring fra Steinerskolen (enda), men jeg har en venninne som hadde sitt barn der og nå er lærer der. Jeg tror at lærerne på Steinerskolen er mer entusiastiske og ivrige enn lærere i offentlig skole. Jeg vet at Steinerskolen her i byen har fått over mange elever som er blitt mobbet på de offentlige skolene, de fikk så mange "problemelever" i en periode at de måtte si stopp. Og de får skikk på disse elevene fordi de "ser" hver enkelt elev og følger opp på en helt annen måte enn andre skoler. Når dere bor nært Steinerskolen tror jeg helt sikkert at ditt barn vil finne medelever i nærområdet. Her i byen er det i alle fall flest elever bosatt nært skolen, selv om den har elever spredt over hele byen. Vi vurderer også å flytte nærmere når vårt barn nærmer seg seg skolealder, mere praktisk å slippe bussbytte o.l. for å komme seg til skolen.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2004 #17 Skrevet 27. mai 2004 Jeg synes det er så vanskelig. Jeg har veldig tro på steinerskolen. Og denne er ihvertfall en bra skole. Så det er ikke der dilemmaet mitt ligger. Det er altså bare et barn i klassen på steinerskolen som bor i gangavstand fra oss.Og det er jo ikke gitt at det er denne som blir den beste vennen. Og ellers vet vi ikke av noen andre barn i nærområdet. Så jeg ser for meg at fritiden blir veldig komplisert med mye kjøring hit og dit. En annen ting er at alle avgangsungene (9 stk) i barnehagen har begynt på den nærmeste barneskolen. Og alle disse bor ikke så altfor langt unna.( Ikke i nærområdet men mye nærmere enn flesteparten av steinerskoleungene) Hvor mye bør man vektlegge venner i nærheten?
Glitterchick Skrevet 27. mai 2004 #18 Skrevet 27. mai 2004 Hva sier barnet ditt da? Vil det helst gå sammen med kompisene fra barnehagen, eller syns barnet at steinerskolen høres spennende ut? En seksåring har jo ofte noen tanker om dette også.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2004 #19 Skrevet 27. mai 2004 Han har lyst til begge deler. Han elsker dessuten å tegne å male. Er veldig flink og er flinkere enn de fleste på hans alder. Har litt lyst til at han får utviklet dette videre. Og tror steinerskolen er flinkere på dette området.
Glitterchick Skrevet 27. mai 2004 #20 Skrevet 27. mai 2004 Hva tror du som forelder da, du kjenner tross alt barnet ditt best. Er ingen av skolevennene i nærheten, må man være innstilt på å kjøre. Virker det som båndet med barnehagevennene er såpass sterkt at de vil bevares som venner selv om man ikke går på samme skole? Er dere venner med noen av foreldrene til barnehagevennene? Den lokale offentlige skolen, kjenner dere godt til lærerne og tilbudet der, slik at dere har ett godt grunnlag for å vurdere de to skolene og miljøene opp mot hverandre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå