Gå til innhold

Opplevelsesferie - noen forslag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg, samboeren min og datteren hans tenker å dra på en lengre ferietur denne sommeren. Vi er i 40-50åra og jenta er 16. Vi vil oppleve noe, ikke bare ligge på stranda i Tyrkia i et par uker. Noen forslag? Mulighetene er så mange, og vil at ferien skal passe for oss alle. Tenker å dra ut av Europa.. Har snakket litt om blant annet USA, hva ville dere anbefalt å opplevd der? Vi er åpne for det meste så kom med tips :-D

Anonymous poster hash: 49099...b82

Videoannonse
Annonse
Gjest Silverstream
Skrevet

Skulle akkurat til å anbefale Polen da jeg så at dere helst ville ut av Europa. Har bodd i USA tidligere, og det jeg ville anbefalt er å, hvis dere har god tid, ta hele østkysten fra Canada med Virginia Falls i nord til Florida i sør. Det er en flott tur, spesielt om dere tar dere tid til å gå ut av bilen litt :)

Skrevet

Hvis penger ikke var et tema og jeg hadde 3-4 uker til rådighet, ville jeg ha reist til Australia. Men det er jo "vinter" der når det er sommer her. Har dog hørt at noen steder er varmere enn andre.

Anonymous poster hash: 06fda...214
Skrevet (endret)

hvis du går inn på Star tour tema, Apollo rundreiser, Wikstrøm reiser eller Albatross reiser, Kinareiser og Orkidereiser så har de alle massevis av spennende rundreiser i hele verden.

Dette er i alle fall opplevelsesferier. Har selv tatt Den Store Kinareisen med star tour tema og den var flott.

En annen ide er faktisk cruise og da vil jeg uansett anbefale å reise i europa da det er stedet med mest opplevelser.Ta et cruise i vestre middelhav for eksempel og bli med på utflukter. I løpet av en evt 2 uker har dere vært innom mange land og byer og det er masse å oppleve her. Velger dere ett av Royal caribien sine skip så er det masse å gjøre ombord for både 16 åringen og dere.

Om middelhavet absolutt ikke er aktuellt så går det cruise over hele verden så det er bare å kikke på hva man kan tenke seg. Jeg har tatt 6 cruise rundt forbi og det er en deilig ferieform.

Når det gjelder USA. Da hadde jeg gått for Orlando med parkene først og så dratt ned til Miami, tatt med meg Everglades på veien( jeg har gjort dette selv ) og tatt et cruise ut i karibien en ukes tid.

Det går også cruise fra København.Oslo og Hamburg som går opp til St. Petersburg, Tallin . Finland, Polen og den veien. Det er også spennende. Vinterpalasset i St Petersburg var flott å se.

Eller et som jeg har lyst på i år med Costa Cruises som går norskekysten og helt opp til Magdalenafjorden, Svalbard. Det er fantastisk å reise på cruise opp langs norskekysten om sommeren.

Båtene har mange stopp underveis og man kommer i land på fine utflukter her og.

Vet at du vil utenfor europa men kommer allikevel bare med forskjellige ideer her. :)

Endret av caroprins
Skrevet

Jeg var i USA for noen år siden - sørsiden og New York + NY igjen for ca. to år siden med klassen på folkehøgskolen. Det var veldig kjekt! Det er mye forskjellig som er mulig der. Bl.a. Universal studios og Hollywood i Los Angeles, ekorn på nært hold, Redwood skogen langs California, sykkeltur over Golden gate bridge, en slags dyrepark i Seattle. Da jeg var der var vi også en dagstur innom Canada. I New York er det også mye å oppleve. Selv har jeg bl.a. gått over Brooklyn broen, gått opp i Empire state bygningen, vært i Central park, vært på omvisning på Lincoln center, vært på forskjellig underholdning, fra diktlesing til performace show.

Skrevet

Det går også cruise fra København.Oslo og Berlin som går opp til St. Petersburg, Tallin . Finland, Polen og den veien. Det er også spennende. Vinterpalasset i St Petersburg var flott å se.

Berlin ligger på et stort jorde, et par timer med bil fra noen som helst kyst.

Hvis cruise og Europa er tingen, går det cruise langs Donau, helt fra Tyskland til Romania og Svartehavet.

Jeg ville vurdert vestkysten av USA og Canada. Vancouver er en flott by med utrolig mange kulturer som eksisterer side om side, Vancouver Island likeså, med skandinaviske og aboriginske tradisjoner og et nydelig naturliv. Har dere tid bør dere ta turen opp til Whistler (alpint under OL ble holdt her) og også langs British Columbia-kysten og se Haida Gwaii, ellers er det flott å dra nedover mot USA hvor Seattle og Portland, Oregon og vindistriktene er verdt et besøk, evt så langt som til San Fransisco. Uforglemmelig - garantert, og flott for 16-åingen at det snakkes engelsk, men at kulturene likevel er ganske annerledes.

Anonymous poster hash: 24750...dec

• Liker 1
Skrevet

Berlin ligger på et stort jorde, et par timer med bil fra noen som helst kyst. Hvis cruise og Europa er tingen, går det cruise langs Donau, helt fra Tyskland til Romania og Svartehavet. Jeg ville vurdert vestkysten av USA og Canada. Vancouver er en flott by med utrolig mange kulturer som eksisterer side om side, Vancouver Island likeså, med skandinaviske og aboriginske tradisjoner og et nydelig naturliv. Har dere tid bør dere ta turen opp til Whistler (alpint under OL ble holdt her) og også langs British Columbia-kysten og se Haida Gwaii, ellers er det flott å dra nedover mot USA hvor Seattle og Portland, Oregon og vindistriktene er verdt et besøk, evt så langt som til San Fransisco. Uforglemmelig - garantert, og flott for 16-åingen at det snakkes engelsk, men at kulturene likevel er ganske annerledes. Anonymous poster hash: 24750...dec

Beklager. Ja jeg mente selvfølgelig ikke Berlin men Hamburg, haha.

Skrevet (endret)

Skulle akkurat til å anbefale Polen da jeg så at dere helst ville ut av Europa. Har bodd i USA tidligere, og det jeg ville anbefalt er å, hvis dere har god tid, ta hele østkysten fra Canada med Virginia Falls i nord til Florida i sør. Det er en flott tur, spesielt om dere tar dere tid til å gå ut av bilen litt :)

feil

Endret av Lista
Skrevet

Seilferie!

Anonymous poster hash: 55518...a0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...