Gå til innhold

Flytter til Nederland- trenger informasjon!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flytter til Nederland for å jobbe nå i høst. Blir ikke nederlandsk statsborger med det første, da jeg ikke vet hvor lenge jeg blir boende der. Mulig jeg skal jobbe i flere land som frilans, men vil uansett ha base i Nederland.

Lurer på hvordan det fungerer med helsehjelp og skatt når jeg fortsatt er norsk statsborger? Og andre lignende ting som jeg kanskje glemmer av her.

På forhånd takk for svar!



Anonymous poster hash: 626f3...49d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder helsehjelp har du krav på å bli likestilt med innbyggerne i Nederland osv. Du bør ha med helsetrygdekort som du får fra Helfo for å dokumentere medlemskap i folketrygden.

http://www.helfo.no/privatperson/europeisk-helsetrygdkort/Sider/default.aspx#.UwBg_fl5NZ0

Står noe om at kortet gjelder ved midlertidig opphold. Les mer - da har du i alle fall noe info. regner med at andre kan utfylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jobbe i Nederland er det også Nederland du betaler skatt til, så vidt jeg vet er skatte nivået der betydelig høyere enn i Norge pga innstramminger de siste år i økonomien.

I Nederland har man privat helseforsikring, er ikke lenger offentlig helsetilbud- pga dårligere økonomi i landet. Hvor dyr helseforsikring man har kommer an på hvor god du vil den skal være - dvs hvilke sykehus du vil ha tilgang til, hvor mye av en evt behandling den skal dekke osv. Vær klar over at den norske reiseforsikringen, samt erklæringen fra Helfo (som nevnes over), bare gjelder om du er på reise i utlandet, dvs bare inntil et visst antall dager- ikke om du skal bo der over flere måneder.

Jeg vet ikke alle detaljene rundt dette, men litt pga at mannen min er nederlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder helsehjelp har du krav på å bli likestilt med innbyggerne i Nederland osv. Du bør ha med helsetrygdekort som du får fra Helfo for å dokumentere medlemskap i folketrygden.

http://www.helfo.no/privatperson/europeisk-helsetrygdkort/Sider/default.aspx#.UwBg_fl5NZ0

Står noe om at kortet gjelder ved midlertidig opphold. Les mer - da har du i alle fall noe info. regner med at andre kan utfylle.

Skal du jobbe i Nederland må du søke om medlemskap i norsk folketrygd. I det du får lønn i ett annet EU/EØS land mister du medlemskap i Norge og blir medlem av lønnslandet. Det er flere grunner til at du bør søke medlemskap i Norge mens du bor i utlandet. Les på NAV sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg bor i Nederland, så forhåpentligvis har jeg noe å komme med =)

Å bli statsborger trenger man da ikke, jeg har bodd her i 6 år men har ikke tenkt å bli statsborger, iallefall ikke enda. Er jo norsk i rota:)

Det du gjør er når du kommer hit evt før du kommer, er å avtale en time hos IND.nl. De er en slags instans som alle som flytter til NL må innom. Du tar med deg birthcertificate med apostillestempel (Dette fikk jeg hos fylkemannen i Oslo). Når du kommer til IND her nede så fyller dere ut skjema med hvorfor du flytter hit, er det studier, jobb etc, hvor lenge du tror du blir værende (jeg visste ikke og det var OK ) Så får du med deg papirer på at du har vært der, og så må du gå til kommunen der du skal bo i (Gemeentehuis) for å registrere deg. Der tar du med deg papirene du har fått fra IND. Så får du Velkommen til X i posten ;)

Ang skatt og helse..Jeg var medlem av folketrygden fordi jeg var student i 3 år, men etter det har det ikke så mye å si fordi i nederland MÅ man ha helseforsikring, og her kan folketrygden bli litt vanskelig å skulle ordne hver eneste gang man må til lege, eller oppgi forsikringsnummeret sitt. Mye tull med kopi av regniner, medisiner, koster for mye energi. Skal du være her en stund og som du sier, ha base så ville jeg bare brukt nederlandske forsikring som regel ganske mye, og det er et sentralt system som ordner alt og jeg har blitt sjokkert for hvor mye forsikringen betaler av behandlinger.

Hvert år må jeg oppgi at jeg har fått lønn i utlandet, hvor mye jeg har betalt skatt osv.

Som arbeidstaker her nede betaler man skatt til Nederland, men man er fremdeles, på papiret også skatteyter til Norge. Likevel går det i 0 og man betaler ikke skatt til Norge med mindre man har andre rare inntekter eller pensjon er det vel. Man må likevel melde ifra.

Etter å ha meldt permanent flytting ut av Norge, må man likevel sende selvangivelsen de neste 3 årene, før du kan søke om å bli fritatt for skatt til Norge.

Jeg har ganske mye annet å fortelle, men hvis du vil skrive nicket ditt her så kan du ha meg på PM i tilfelle du trenger mer hjelp eller andre spørsmål.



Anonymous poster hash: 1279b...897
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man skal være selvstendig næringsdrivende i Nederland, og gjerne ønsker å skatte til Norge? Jeg er ikke TS, men står i en lignende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hvis man skal være selvstendig næringsdrivende i Nederland, og gjerne ønsker å skatte til Norge? Jeg er ikke TS, men står i en lignende situasjon.

Det vet jeg dessverre ikke. Hadde først prøvd å lese på skatteetatens websider, hvis ikke kan du alltids ta en telefon og spørre om hvordan det fungerer for å få klarhet og hvordan det fylles ut på selvangivelsen osv.

Spennende, lykke til! :)

Anonymous poster hash: 1279b...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg bor i Nederland, så forhåpentligvis har jeg noe å komme med =)

Å bli statsborger trenger man da ikke, jeg har bodd her i 6 år men har ikke tenkt å bli statsborger, iallefall ikke enda. Er jo norsk i rota:)

Det du gjør er når du kommer hit evt før du kommer, er å avtale en time hos IND.nl. De er en slags instans som alle som flytter til NL må innom. Du tar med deg birthcertificate med apostillestempel (Dette fikk jeg hos fylkemannen i Oslo). Når du kommer til IND her nede så fyller dere ut skjema med hvorfor du flytter hit, er det studier, jobb etc, hvor lenge du tror du blir værende (jeg visste ikke og det var OK ) Så får du med deg papirer på at du har vært der, og så må du gå til kommunen der du skal bo i (Gemeentehuis) for å registrere deg. Der tar du med deg papirene du har fått fra IND. Så får du Velkommen til X i posten ;)

Ang skatt og helse..Jeg var medlem av folketrygden fordi jeg var student i 3 år, men etter det har det ikke så mye å si fordi i nederland MÅ man ha helseforsikring, og her kan folketrygden bli litt vanskelig å skulle ordne hver eneste gang man må til lege, eller oppgi forsikringsnummeret sitt. Mye tull med kopi av regniner, medisiner, koster for mye energi. Skal du være her en stund og som du sier, ha base så ville jeg bare brukt nederlandske forsikring som regel ganske mye, og det er et sentralt system som ordner alt og jeg har blitt sjokkert for hvor mye forsikringen betaler av behandlinger.

Hvert år må jeg oppgi at jeg har fått lønn i utlandet, hvor mye jeg har betalt skatt osv.

Som arbeidstaker her nede betaler man skatt til Nederland, men man er fremdeles, på papiret også skatteyter til Norge. Likevel går det i 0 og man betaler ikke skatt til Norge med mindre man har andre rare inntekter eller pensjon er det vel. Man må likevel melde ifra.

Etter å ha meldt permanent flytting ut av Norge, må man likevel sende selvangivelsen de neste 3 årene, før du kan søke om å bli fritatt for skatt til Norge.

Jeg har ganske mye annet å fortelle, men hvis du vil skrive nicket ditt her så kan du ha meg på PM i tilfelle du trenger mer hjelp eller andre spørsmål.

Anonymous poster hash: 1279b...897

TS her, takk for utfyllende svar! :)

Anonymous poster hash: 626f3...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal flytte dit og ta mammaperm der nede og er gift med en nederlending. Skal vel skatte til Norge da. Har hørt at man bør ha forsikring der nede. Men når må man melde flytting ut av Norge? Tenker å bo der 1 år ca i første omgang. Skal ikke bli nederlandsk statsborger, for da mister jeg jo mitt norske! Babyen skal søke om dobbelt statsborgerskap, er andre regler for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke søke på statsborgerskap for babyen, da så lenge babyen er barn av nederlender så blir den automatisk nederlandsk statsborger :) Må uansett melde ifra til Gemeente..

Om du er arbeidstaker i Nederland blir skatten tatt av lønnen din akkurat som i Norge. Du skal selvfølgelig ikke skatte til både NEderland og Norge, og derfor er det regler for dobbeltbeskatning. Det eneste du gjør er å fylle inn dette på selvangivelsen, at du har inntenkt i utlandet.

Jeg meldte først flytting for 3 år pga studier, men meldte endelig utvandring i 2011.

Man trenger ikke bli statsborger, det har ikke noe å si egentlig..Jeg har ikke tenkt å bli det, og jeg har tenkt å bli her for evig og alltid.

Helseforsikring er uansett noe man må ha hvis man skal bo og jobbe her. Man kommer ikke utenom.

på www.rijksoverheid.nl kan du lese mye om dette, "Iedereen die in Nederland woont of werkt moet een basisverzekering afsluiten". Ellers får du ikke fastlege, medisiner etc.



Anonymous poster hash: 1279b...897
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...