Gå til innhold

Kombinasjon av trening og usunn mat/snacks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid lurt på en ting. Er det mest gunstig å spise usunn mat og/eller godteri på dager man trener, eller dager man ikke trener? Av en eller annen grunn legger jeg alltid godteri- og fastfoodspising til dager jeg ikke trener, fordi jeg får dårlig samvittighet og føler treningen er litt "bortkastet" hvis jeg spiser usunt samme dag som jeg trener.

Vet at det i utgangspunktet ikke er bra å spise godteri og usunn mat, men har det noe å si hvilke dager man legger utskeielsene til?

Anonymous poster hash: 06d58...dc3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter litt med det samme! Men tror egentlig ikke at det har noe å si om du spiser f.eks. sjokolade på kvelden samme dag som du trener, eller om du spiser tilsvarende neste dag istedet (og du har treningsfri). Men er veldig usikker selv. Vet om mange som har det motsatt, at de føler de kan unne seg noe usunt samme dag som de trener, for da har de jo trent!

Skrevet

trening er aldri bortkastet, og du vil ikke bli i noen dårligere form ved å spise dritt, ved høyt kaloriinntak vil du sannsynlig være i stand til å yte bedre på trening. Du kan derimot glemme å gå ned i vekt, eller finne bikinikroppen ved å spise dårlig.

Anonymous poster hash: 286c0...97e
  • Liker 5
Skrevet

Denne tråden ropte på meg! Er du fornøyd med deg selv, så gjør du som du gjør nå. Er du misfornøyd, spiser du mindre usunn mat og bytter det ut med bær/frukt. Et lite tips fra min side er en kjeks, mager kesam og bringebær - slår alt usunt, nam nam!

Skrevet

Denne tråden ropte på meg! Er du fornøyd med deg selv, så gjør du som du gjør nå. Er du misfornøyd, spiser du mindre usunn mat og bytter det ut med bær/frukt. Et lite tips fra min side er en kjeks, mager kesam og bringebær - slår alt usunt, nam nam!

Var det det jeg spurte om....?

Skrevet

Var det det jeg spurte om....?

Leste du det jeg skrev? Om du vil spise usunt, vel fint for deg men du vinner nada på å trene samtidig dersom målet er å gå ned i vekt. Jeg ga deg et tips om noe som er sunt og godt som du kunne ha prøvd istedet, men neivel. Sitt der med den dårlige samvittigheten din du.

Anonymous poster hash: a5efd...7a9

Skrevet

Leste du det jeg skrev? Om du vil spise usunt, vel fint for deg men du vinner nada på å trene samtidig dersom målet er å gå ned i vekt. Jeg ga deg et tips om noe som er sunt og godt som du kunne ha prøvd istedet, men neivel. Sitt der med den dårlige samvittigheten din du.

Anonymous poster hash: a5efd...7a9

Jeg har aldri sagt at jeg vil ned i vekt, og jeg synes at det balansert kosthold tar ikke skade av litt usunnheter en gang i blant, bare det ikke blir for ofte :) "Problemet" mitt er derimot det jeg beskriver i hovedinnlegget.

Skrevet

Jeg har aldri sagt at jeg vil ned i vekt, og jeg synes at det balansert kosthold tar ikke skade av litt usunnheter en gang i blant, bare det ikke blir for ofte :) "Problemet" mitt er derimot det jeg beskriver i hovedinnlegget.

Sorry, jeg misforstod litt. Men nei, jeg tror ikke kroppen tar noe skade av det. Selvfølgelig er det ikke helt gunstig å spise usunt når man har trent, men jeg tror som sagt at kroppen ikke tar noe skade av det.

Og, beklager om forrige innlegget virket litt harsk + Ab knappen.. sorry.

Skrevet

Sorry, jeg misforstod litt. Men nei, jeg tror ikke kroppen tar noe skade av det. Selvfølgelig er det ikke helt gunstig å spise usunt når man har trent, men jeg tror som sagt at kroppen ikke tar noe skade av det.

Og, beklager om forrige innlegget virket litt harsk + Ab knappen.. sorry.

Hehe, det går helt fint :) Uansett fint med tips til sunne alternativer!

Er vel på en måte et spørsmål om det vil "svekke treningen mindre" å spise usunt på treningsfrie dager, enn dager jeg trener...

Skrevet

Er vel på en måte et spørsmål om det vil "svekke treningen mindre" å spise usunt på treningsfrie dager, enn dager jeg trener...

Jeg tror det spørs helt på hvor mye kalorier du spier til vanlig på de usunne dagene i forhold til de sunne. Nei, jeg vet ikke helt jeg, jeg trener, og spiser usunt de dagene jeg vil, merker forskjell på at helsen er blitt bedre enn det den var. Så lenge du får i deg karb/proteiner ++ så går det nok helt fint.

Nei, nå kan jeg ikke trykke på denne tråden lenger, snakker bare viss vass

Skrevet

Jeg foretrekker, som du, å holde det usunne kostholdet til treningsfrie dager.

Min teori om at dette er bedre er fordi jeg blir mer sulten og "hol" på dager jeg har trent. Altså er hullet større å tette på treningsdager.

:)

Skrevet

Jeg mener at jeg har hørt / lest at trening gjør at du tåler det usunne bedre, dvs. blodsukkerregulering osv fungerer bedre etter trening (før trening). Ergo burde utskeielser legges til treningsdager.

Anonymous poster hash: 58027...d8b
Skrevet

Om du må spise usunt så spis på treningsdager. På den måten så er det sikkert at du får inn nok kalorier for å bygge muskler. På treningsdager forbrenner du mer kalorier så det er ikke like lett å gå i kalorioverskudd.
Bare sørg for å få inn nok proteiner for dagen og fyll resten med hva du vil opp til kaloriene du skal ha. Karbohydrater og fett faller på plass av seg selv. På hviledager er du strengere med maten da du forbrenner mindre kalorier pga ingen trening.

Anonymous poster hash: 22168...9dc
Skrevet

Om du må spise usunt så spis på treningsdager. På den måten så er det sikkert at du får inn nok kalorier for å bygge muskler. På treningsdager forbrenner du mer kalorier så det er ikke like lett å gå i kalorioverskudd.

Bare sørg for å få inn nok proteiner for dagen og fyll resten med hva du vil opp til kaloriene du skal ha. Karbohydrater og fett faller på plass av seg selv. På hviledager er du strengere med maten da du forbrenner mindre kalorier pga ingen trening.

Men går ikke dette litt opp i opp med tiden? Jeg mener, har det så mye å si om du skeier ut kl 21 på en dag du har trent, enn kl 12 dagen etter (og du ikke trener denne dagen)? Det er jo snakk om bare noen timers forskjell, selv om disse tidspunktene er på to forskjellige dager. La oss si at du trente onsdag forrige uke, og hadde treningsfri torsdagen etter, og du spiste usunt onsdag kveld. Jeg tror ikke det hadde vært noe annerledes den dag i dag om du spiste usunt onsdag eller torsdag. Så i det store og hele så har det vel ikke noe å si? Klønete forklart, det er så vanskelig å uttrykke seg skriftlig noen ganger... :(

Skrevet

MIn gamle idrettslærer påpekte at siden han trente og dermed fikk opp forbrenningen var det bedre for han enn for meg å spise sjokolade. Og han hadde en lang forklaring. Skal jeg følge hans teori er det set samme når du spiser det usunne, gitt at mengden er den samme.

Bare sørg for å få i deg nok næring/sukker/proteiner den dagen du trener,

Anonymous poster hash: a7729...458
Skrevet

Men går ikke dette litt opp i opp med tiden? Jeg mener, har det så mye å si om du skeier ut kl 21 på en dag du har trent, enn kl 12 dagen etter (og du ikke trener denne dagen)? Det er jo snakk om bare noen timers forskjell, selv om disse tidspunktene er på to forskjellige dager. La oss si at du trente onsdag forrige uke, og hadde treningsfri torsdagen etter, og du spiste usunt onsdag kveld. Jeg tror ikke det hadde vært noe annerledes den dag i dag om du spiste usunt onsdag eller torsdag. Så i det store og hele så har det vel ikke noe å si? Klønete forklart, det er så vanskelig å uttrykke seg skriftlig noen ganger... :(

Du vil helst ha alle de kaloriene dagen du trener for når du sover så hjelper de å restituere. Restitusjon skjer jo på hviledagen og, men er mens du sover det meste av restitusjonen foregår og da spesielt natta etter treningsdagen.

Skrevet

Det er prosesser i kroppen som foregår i en bestemt tid etter trening og etter måltid, så nei det er ikke likegyldig.

Anonymous poster hash: 58027...d8b

Skrevet

I prinsippet kan man spise mer kalorier og dermed mer usunn mat når man trener. Men jeg blir slapp når jeg spiser usunn mat, så jeg må legge utskeielser til dager og tider jeg ikke trener. Det kan være totalt annerledes for andre!

Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Hm... Jeg spiser vanligvis ikke usunt dagene jeg trener (eller noen andre dager egentlig, for tiden), men om jeg skulle finne på å spise litt lakris/sjokolade en tirsdag, da tar jeg meg som regel en treningsøkt senere på dagen (etter å ha fått i meg litt proteiner, osv.). Da føler jeg at jeg på en måte.. brenner bort den sjokoladen samtidig, hehe!

Men.. Jeg vet ikke helt hva som er "riktig". Om du spiser sunt og regelmessig til vanlig, tror jeg ikke det har så mye å si.

Endret av lillelarve
Skrevet

Jeg ville heller spist litt usunt de dagene jeg trener enn de dagene jeg ikke trener, men jeg har lite faglig å backe det opp med. Er vel noe i det å ha et jevnt kaloriunderskudd som gjør at jeg konkluderer slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...