Gå til innhold

Trukket tann - ekstremt mye blod

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Har i dag trukket en tann og sydd tre sting. Fikk en dott rett etterpå som skulle stoppe blødningen, men nå har det gått 4 timer, og jeg blør mye! Munnen fyller seg jo helt, må hele tiden spytte ut..

Burde jeg legge press på det, eller vil det irritere? Vil det slutte av seg selv?

Anonymous poster hash: c2094...7aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg press på med rent kompress, hold på i minst 20 min for å stoppe blødning. Ikke drikk mye første tiden, da det kan åpne det opp. Blør du enda kontakt lege, ser det er noen dager siden du postet. Hold deg unna mye fysisk aktivitet og snakk. Det kan gk.re så drt strammer i stinga og gkør unødvendig vondt.

Skrevet

Fikk du ikke med deg flere sånne dotter?

Hvis du ikke fikk fler, kan du ta en gasbindkompress og brette sammen slik at den passer inn i munnen, legg den over såret der den trekte tanna var, og bit sammen. Ha kompressen i helt til den er gjennomtrukket av blod, bytt kompress og gjenta til blodet stopper av seg selv.

Skrevet

Takker for svar :) Jo, fikk sånne dotter, men de ble helt bløte av blod og ubrukelige etter kun noen minutter.. :S Går bedre i dag, og blødningen har hvertfall stoppet..

Skrevet

Vanlig prosedyre etter slike operasjoner er å tygge hardt på dotten i 15 min etter operasjoenen. Om ikke det er gjort er det ikke rart det blør. =) Men bra det har sluttet å blø nå da =)

Anonymous poster hash: 9a9b3...aea
Skrevet

Skal du ta flere tenner seinere, så er det ihvertfall god lærdom; ikke bare ha dotten i kjeften, men tygg ned på den også, og ha den i munnen mer enn et par minutter for å få det til å stoppe tidligere :)

Skrevet

Den dotten jeg fikk hos tannlegen hadde jeg i 30. minutters tid, men jeg var nok litt forsiktig med å tygge på den.. det var bare så rart og ekkelt med bedøvelse og det hele :P Bare blødde og blødde hele dagen, våknet opp på natta med koagulert pudding i hele munnen... Men jeg har lært! Skal trekke en til om ikke så veldig lenge, så jeg får bare ha med tipsene videre! *grøss*

Skrevet

www.kirurgiklinikken.no/Pasientinformasjon/Etter-fjerning-visdomstann/

Denne var til hjelp da jeg fjernet fire visdomstenner ifjor, Lykke til! Blir som regel lettere når man har vært igjennom en drittrunde :)

Skrevet

Takk, der sto det mye nyttig! Stusser bare på "Ikke bruk sugerør, drikk fra vanlig glass." - hvor det, egentlig? Drikker mye vann, men vil jo ikke forstyrre såret hele tiden :)

Skrevet

hvorfor det*

Skrevet

Du forstyrrer ikke såret ved å drikke vanlig vann fra glass.

Litt usikker på hvorfor du ikke skal bruke sugerør, det første jeg tenkte var at sugerøret kanskje fører til at væsken lander rett på "feil" plass eller at sugerøret gjør at det du drikker holder på den originale temperaturen lenger enn om du drikker direkte fra glasset.

Som feks kaldt vann/saft holder seg kaldt lenger om du drikker det fra sugerør? Ok, nå hørtes den forklaringen bare dustete ut, men hvem vet..

Skrevet

Hm, ikke godt å si! Men jeg drikker vann uten sugerør, men fortsatt forsiktig med mat slik at det ikke kommer borti.

Men jeg er så nervøs for at det skal gå dårlig og få infeksjon osv. Skulle egentlig trekke denne visdomstanna hos en spesialist da tannlegen sa han ikke ville gjøre det. Men så kunne han ta den likevel. Men jeg har ikke fått med antibiotika, skyllemiddel eller noe som helst.. Er dette normalt, da?

Har lest at de fleste får skyllemiddel for å holde bakterier borte, jeg fikk ingen informasjon om dette. Kun smertestillende. Jeg har laget hjemmelaget saltvann, samt skylt og pusset etter hvert måltid da.

Trakk tanna tidlig på lørdag, og i dag er det fremdeles litt vondt av og til. Gruuusom smak i munnen om morgenen. Og jeg tror ånden min lukter død og fordervelse. Hevelsen har gått ned ganske mye da. Litt rødt baki der, men det ser ut som det ligger noe hvitt eller grått ved såret.. Tenker betennelse med enn gang :( Vet egentlig ikke hvor selve såret er, for det ligger mye tråd baki der..

Skrevet

Du kan bruke Corsodyl for å holde såret bakteriefritt, men du kan også bruke vadmecum eller lignende for å bare skylle munnen ordentlig.

Det hvite du ser er sannsynligvis kjevebeinet ditt, det er litt ekkelt, men når såret lukker seg ordentlig vil det bli borte.

Skrevet

At man ikke skal bruke sugerør har vel med at det øker trykket rundt operasjonsområdet siden du suger.

• Liker 1
Skrevet

Du kan bruke Corsodyl for å holde såret bakteriefritt, men du kan også bruke vadmecum eller lignende for å bare skylle munnen ordentlig.

Det hvite du ser er sannsynligvis kjevebeinet ditt, det er litt ekkelt, men når såret lukker seg ordentlig vil det bli borte.

Skal avgårde senere i dag for å kjøpe Corsodyl eller lignende, så får jeg håpe jeg klarer å holde bakterier unna. Synes bare det er rart at tannlegen ikke sa noe om det. :s Det hvite er på andre siden av såret, mot tunga, vet ikke om det er kjeveben der? Ugh, ekkelt uansett. Får se hva munnskyllet klarer å ordne opp i, hvis det er noe trøbbel baki der..

At man ikke skal bruke sugerør har vel med at det øker trykket rundt operasjonsområdet siden du suger.

Det gir jo litt mening. Bruker sugerør for å få i meg smoothies da (eneste jeg klarer å spise nå, egentlig). Men kjenner det verker litt ekstra. Er bare så livredd for å få noe matrester i såret, så jeg vil helst bare få maten bak og ned :s

Takker for all hjelp her! Visdomstenner er noe herk..

Skrevet

Er overbevist at Minya er lege. :)

Anonymous poster hash: 6a690...b5a
Skrevet

Det tror jeg også! Hihi.

Apoteket i nærheten hadde bare Flux Pro Klorhexidin - noen som vet om det fungerer like bra som Hextril eller Corsydol?

Skrevet

Hihi, takk for tilliten, men jeg har bare veldig høy dustefaktor. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...