Gå til innhold

Sunne fargebomber

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Sunn-fargebombe-6584765.html#.Uv-QR_l5O3g

Jeg lengter tilbake til sommeren og høsten da jeg kunne kjøpe ferske grønnsaker på torget.

Grønnsakhandleren selger en sjelden gang lilla blomkål, men klager over at folk er skeptisk og at de ikke tør kjøpe den huff-så-skumle-og-sikkert-giftige-lilla blomkålen. Derfor har disse fargebombene endt opp i komposten mang en gang. Jeg kjøper dem når de er å få tak i, men hadde gjerne sett at de ble litt lettere å få tak i.

Lilla+blomk%C3%A5l+02.JPG

Derfor har jeg en oppfordring til dere:

Ser dere lilla blomkål, så kjøp den. Den er sunnere enn hvit blomkål, og den er mye kulere å se på! :spise:

Anonymous poster hash: 67f66...430
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en naturlig variasjon, og fargen kommer av at genet som produserer antocyaniner har slått seg på. Antocyaniner er kraftige antioksidanter.

Det finnes også orange variasjoner, disse inneholder mye mer A-vitamin enn sine hvite artsfrender.

Skrevet (endret)

Stilig!

Det har jeg aldri sett før!

Smaker den anderledes? Tilbredes den på akkurat samme måte?

Ser for meg lilla blomkålsuppe nå altså, wooo! Det hadde vært stilig! :danse:

Endret av Avalon
  • Liker 1
Skrevet

Jeg smaker ikke noen forskjell, men det sies at den visstnok skal smake litt mindre bittert enn den hvite varianten. Den bør dampes, ikke kokes, for kokes den forsvinner mye av fargestoffet ut i kokevannet. Men det er fortsatt mye farge igjen, jeg har kokt lilla blomkål og den var fortsatt lilla, bare litt lysere.

Lilla blomkålsuppe har jeg laget, det kan anbefales. Virkelig et blikkfang! Prøv å dryppe noen dråper sitronsaft i suppa og se hva som skjer :)

http://cookeasyvegan.blogspot.no/2008/11/purple-cauliflower-soup-fast-and-easy.html

Skrevet

Jeg smaker ikke noen forskjell, men det sies at den visstnok skal smake litt mindre bittert enn den hvite varianten. Den bør dampes, ikke kokes, for kokes den forsvinner mye av fargestoffet ut i kokevannet. Men det er fortsatt mye farge igjen, jeg har kokt lilla blomkål og den var fortsatt lilla, bare litt lysere.

Lilla blomkålsuppe har jeg laget, det kan anbefales. Virkelig et blikkfang! Prøv å dryppe noen dråper sitronsaft i suppa og se hva som skjer :)

http://cookeasyvegan.blogspot.no/2008/11/purple-cauliflower-soup-fast-and-easy.html

Elsket det bildet der altså :laugh:

Hvis jeg noen gang ser et lilla blomkål skal det prøves!

Ikke så mange grønnsakshandlere her jeg bor... er for det meste bare vanlige butikker.

Skrevet

Sjitkult!:D Hadde kjøpt den på flekken^^,

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg hadde glatt kjøpt den. Ser for meg fargesprakende middag.

Skrevet

Oi, dette har jeg aldri sett før! Hadde definitivt kjøpt den jeg også, artig med litt fargerike innslag i middagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...