AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Jeg er ei jente på 20 år (blir 21 i juli). Har gått 4 år på videregående fordi jeg ikke helt visste hva jeg ville bli. Nå er jeg utdannet med noe innen helse, og jeg ser nå at lønna er utrolig dårlig. Om jeg skal søke på høyere studier så må jeg ha generell studiekompetanse. Kan jeg klare å få det til på 1 år? Hvor mange fag må jeg ta? Hva koster det? Er det mulig å få det til ved å studere hjemme? Forventer ikke å få 6 i fagene, og er fornøyd med 3'ere og 4'ere. Trenger litt hjelp her. Anonymous poster hash: 6e9a1...65e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Eller roter jeg nå? Mangler jeg bare påbygg vg3 for å få studiekompetanse? Sånn at jeg slipper å ta vg1, vg2 og vg3 som privatist? Anonymous poster hash: 6e9a1...65e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Eller roter jeg nå? Mangler jeg bare påbygg vg3 for å få studiekompetanse? Sånn at jeg slipper å ta vg1, vg2 og vg3 som privatist? Anonymous poster hash: 6e9a1...65e trenger bare påbygg. Anonymous poster hash: f2987...6bb
Pomelo Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Du har fullført og bestått vg1, vg2 og vg3 yrkesfag? Isåfall må du ta påbygg å ta fagene norsk, matte, naturfag og historie for å få generell studiekompetanse. Det kan du vel ta hos privatist? Ja, du klarer det på 1 år
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 Jeg er ei jente på 20 år (blir 21 i juli). Har gått 4 år på videregående fordi jeg ikke helt visste hva jeg ville bli. Nå er jeg utdannet med noe innen helse, og jeg ser nå at lønna er utrolig dårlig. Om jeg skal søke på høyere studier så må jeg ha generell studiekompetanse. Kan jeg klare å få det til på 1 år? Hvor mange fag må jeg ta? Hva koster det? Er det mulig å få det til ved å studere hjemme? Forventer ikke å få 6 i fagene, og er fornøyd med 3'ere og 4'ere. Trenger litt hjelp her. Anonymous poster hash: 6e9a1...65e Har du stått på alle fag i løpet av tiden du brukte på videregående? (Eller er det sånn at du har ett stryk per år for eksempel?) Anonymous poster hash: f3c2d...946
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 Du har fullført og bestått vg1, vg2 og vg3 yrkesfag? Isåfall må du ta påbygg å ta fagene norsk, matte, naturfag og historie for å få generell studiekompetanse. Det kan du vel ta hos privatist? Ja, du klarer det på 1 år Har du stått på alle fag i løpet av tiden du brukte på videregående? (Eller er det sånn at du har ett stryk per år for eksempel?) Anonymous poster hash: f3c2d...946 Takk for svar. Jeg har gått helse og sosial vg1, helsefagarbeider vg2, helseservice vg2 og helsesekretær vg3. Jeg har stått i alle fag så lenge jeg har gått på skolen ja. Vet dere hva det kommer til å koste meg, om jeg velger å ta påbygg vg3 som privatist? Har egentlig litt lyst til å gjøre det, står så fast nå som jeg ikke har generell studiekompetanse føler jeg. Er midt på treet flink på skolen, så tror dere dette kommer til å bli et problem? Tenker å jobbe ved siden av. Anonymous poster hash: 6e9a1...65e
Pomelo Skrevet 15. februar 2014 #7 Skrevet 15. februar 2014 Tror det er ganske dyrt, men det spørs jo hvor du tar fagene. Kan vel koste 30 tusen+ uten at jeg skal si dette for sikkert. Du får det til hvis du vil, men er nok mye vanskeligere på egen hånd! Mye pensum, spesielt i norsk.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #8 Skrevet 15. februar 2014 Dersom du tar fagene på privatskole (sonans etc) får du støtte fra lånekassen, både vanlig støtte og støtte til skolepengene. Hvor mye du får er avhengig av om du blir fulltidselev eller deltidselev. Anonymous poster hash: b89de...271 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #9 Skrevet 15. februar 2014 Har du ikke fortsatt skolerett på videregående slik at du kan ta allmenn påbygning der? Da kan du jo bare konsentrere deg om skolen. Anonymous poster hash: 6b870...7be 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #10 Skrevet 15. februar 2014 Har du ikke fortsatt skolerett på videregående slik at du kan ta allmenn påbygning der? Da kan du jo bare konsentrere deg om skolen. Anonymous poster hash: 6b870...7be Takk for svar dere. Å gå på skole er nok best ja, men sånn som det er nå så har jeg ikke motivasjon til det. Er utrolig lei, og føler det er best for meg å jobbe hjemme. Hva er det billigste alternativet? Å møte opp på eksamener, eller finnes det intensivkurs som jeg kan gå på? Anonymous poster hash: 6e9a1...65e
Muscae Skrevet 15. februar 2014 #11 Skrevet 15. februar 2014 Det billigste er å melde seg opp til eksamen, og lese hjemme. Jeg tok det på den måten, og for meg gikk det veldig bra. Kjøpte boka et par uker før eksamen, skumleste igjennom og tok eksamen. Fikk stort sett 4, men noen 3-ere og 5-ere også. Dersom målet er et studie der snittet må være høyt for å komme inn, så kan det hende du trenger undervisning for å få gode karakterer. For min del var det kun et mål å bestå.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #12 Skrevet 15. februar 2014 Det billigste er å melde seg opp til eksamen, og lese hjemme. Jeg tok det på den måten, og for meg gikk det veldig bra. Kjøpte boka et par uker før eksamen, skumleste igjennom og tok eksamen. Fikk stort sett 4, men noen 3-ere og 5-ere også. Dersom målet er et studie der snittet må være høyt for å komme inn, så kan det hende du trenger undervisning for å få gode karakterer. For min del var det kun et mål å bestå. Så bra! Kjekt å lese at du besto. Hvor mange fag tok du til sammen? Hørest best ut å gjøre det på den måten som du har gjort det på, nemlig å lese hjemme. Er motivert til å klare det. Hvordan visste du hva bøker du skulle kjøpe, og hvem tok du kontakt med? Skal ikke være så vanskelig å lese en hel bok, for så å ta eksamen et par måneder etterpå. Anonymous poster hash: 6e9a1...65e
Muscae Skrevet 15. februar 2014 #13 Skrevet 15. februar 2014 Så bra! Kjekt å lese at du besto. Hvor mange fag tok du til sammen? Hørest best ut å gjøre det på den måten som du har gjort det på, nemlig å lese hjemme. Er motivert til å klare det. Hvordan visste du hva bøker du skulle kjøpe, og hvem tok du kontakt med? Skal ikke være så vanskelig å lese en hel bok, for så å ta eksamen et par måneder etterpå. Anonymous poster hash: 6e9a1...65e For å få studiekompetanse tok jeg seks fag: norsk (tre eksamener), engelsk (to eksamener), matematikk, historie, naturfag og samfunnsfag. Tok kontakt med opplæringskontoret i fylket for å få vite hvilke fag jeg trengte, og fagkodene jeg måtte bruke for å melde meg opp til eksamen. Husker ikke hvordan jeg fant ut hvilke bøker jeg trengte, men det er jo egentlig ikke så nøye, for alle bøkene skal jo dekke kompetansemålene i faget, etter kunnskapsløftet.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #14 Skrevet 15. februar 2014 For å få studiekompetanse tok jeg seks fag: norsk (tre eksamener), engelsk (to eksamener), matematikk, historie, naturfag og samfunnsfag. Tok kontakt med opplæringskontoret i fylket for å få vite hvilke fag jeg trengte, og fagkodene jeg måtte bruke for å melde meg opp til eksamen. Husker ikke hvordan jeg fant ut hvilke bøker jeg trengte, men det er jo egentlig ikke så nøye, for alle bøkene skal jo dekke kompetansemålene i faget, etter kunnskapsløftet. Takk for svar. Hva kostet dette deg til sammen? Anonymous poster hash: 6e9a1...65e
Muscae Skrevet 15. februar 2014 #15 Skrevet 15. februar 2014 Takk for svar. Hva kostet dette deg til sammen? Anonymous poster hash: 6e9a1...65e Husker ikke helt, men mener det var rundt 350 kr i eksamensavgift, så ca 3000 der, og så kom bøkene i tillegg. Ca 400 per bok, men enkelte var dyrere. Så hadde jeg samtidig muligheten til å tjene en full årslønn, noe man ikke har muligheten til dersom man går på skole.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #16 Skrevet 15. februar 2014 Husker ikke helt, men mener det var rundt 350 kr i eksamensavgift, så ca 3000 der, og så kom bøkene i tillegg. Ca 400 per bok, men enkelte var dyrere. Så hadde jeg samtidig muligheten til å tjene en full årslønn, noe man ikke har muligheten til dersom man går på skole. Kan hvem som helst gjøre dette, eller må man har fullført vg2? Anonymous poster hash: e2552...69c
Muscae Skrevet 15. februar 2014 #17 Skrevet 15. februar 2014 For å få generell studiekompetanse kan hvem som helst over (eller fylle dette året) 23 år, og ha fem år tilsammen der du har enten gått på skole, jobbet, vært i militæret eller hatt permisjon med egne barn, gjøre dette. Du kan selvsagt ta fagene før du fyller 23, men du får ikke studiekompetansen før det året du fyller 23. Da slipper du unna med de seks fagene jeg nevnte over. Er du yngre må du vel ha to års videregående, og jeg mener at du også må ta valgfag, men er ikke sikker på reglene for dette. Det blir det samme som påbygning, og du må ta privatisteksamen i alle fag de har på påbygg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #18 Skrevet 15. februar 2014 TS her. Så da må jeg altså ta matte, historie, naturfag og norsk. Uff er virkelig ikke god i matte, historie og naturfag. Jaja takk for svar dere. Anonymous poster hash: 6e9a1...65e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #19 Skrevet 16. februar 2014 Du må ta et valgfag i tillegg til norsk, matte, historie, og naturfag. Dessuten må du ta gym også. Anonymous poster hash: 17962...039
Gjest Mupsi Skrevet 16. februar 2014 #20 Skrevet 16. februar 2014 Du må ta et valgfag i tillegg til norsk, matte, historie, og naturfag. Dessuten må du ta gym også. Anonymous poster hash: 17962...039 det spørs hva hun søker under.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå