AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Jeg var hos gynekolog for å ta celleprøve på tirsdag, og fikk da påvist en vanncyste på 7 cm i diameter. Gynekologen sa at den ikke var stor nok til å fjerne, men at vi måtte observere den, og ba meg komme tilbake etter 3-4 mnd. Jeg sliter med denne instruksen av flere grunner. For det første trodde gynekologen i utgangspunktet at cysten var urinblæren, men ombestemte seg da jeg sa at jeg nettopp hadde tømt blæren (slik hun ba meg om før timen). Dette var ikke veldig tillitsvekkende. I tillegg har jeg slitt med plager som jeg tror er forbundet med cysten (har bl.a. murrende smerter i området rundt og føler at den presser på blæren), noe hun ikke spurte om og ikke noterte seg da jeg antydet det. Jeg liker ikke tanken på å gå i tre måneder med slikt ubehag og i tillegg frykte at cysten skal vri seg eller sprekke og gi meg fryktelig sterke smerter. Jeg har veldig lyst til å ringe gynekologen og be om å få henvisning til å få cysten fjernet. Er det noen som har erfariner som ligner mine? Er det mulig å få fjernet cysten fordi jeg ber om det?Anonymous poster hash: 84c3a...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Jeg tror ikke du skal uro deg så veldig, vil si du har en trygghet i at du skal tilbake så snart igjen. Cyster er ganske vanlig. Jeg har hatt en hel haug med cyster på begge eggstokkene i 11 år nå. Eller dvs, det ble oppdaget for 11 (snart 12) år siden, siden det var første gang jeg var hos gynekolog. Det har aldri blitt nevnt noe om å fjerne de. Jeg har aldri hatt noe problemer med de - bortsett fra muligens inntil nylig. Siste månedene har jeg av og til fått veldige smerter etter samleie, men jeg vet jo ikke sikkert at det er derfor. Men selvfølgelig, om du allerede mener du har plager, og det at hun ikke virket så flink, så skjønner jeg jo at du uroer deg litt..men mest sannsynlig går det helt fint de mnd. Det er dessverre min erfaring at gynekologer er tilnærmet umulige å få kontakt med. Anonymous poster hash: 252b2...091 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Ts her. Takk for svar. Har dine cyster vært store? Har de noen gang sprukket og gitt akutt smerte? Jeg har hatt en cyste på eggstokk før, den var liten og gjorde vondt (!) da den sprakk av seg selv. Jeg har også slitt lenge med smerter og blødninger under og etter samleie, småblødninger utenom menstruasjon, smerter nederst i magen (disse kommer og går) og veldig sterke menstruasjonssmerter. En gynekolog jeg har hatt tidligere har nevnt endometriose som mulig grunn, uten at det ble gjort mer da han ikke fant endometriosecyster på ultralyd. Er det noen som vet om det er mulig å få sjekket for endometriose ved laparoskopi samtidig som de eventuelt fjerner cysten?Anonymous poster hash: 84c3a...5c5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Ts her. Takk for svar. Har dine cyster vært store? Har de noen gang sprukket og gitt akutt smerte? Jeg har hatt en cyste på eggstokk før, den var liten og gjorde vondt (!) da den sprakk av seg selv. Jeg har også slitt lenge med smerter og blødninger under og etter samleie, småblødninger utenom menstruasjon, smerter nederst i magen (disse kommer og går) og veldig sterke menstruasjonssmerter. En gynekolog jeg har hatt tidligere har nevnt endometriose som mulig grunn, uten at det ble gjort mer da han ikke fant endometriosecyster på ultralyd. Er det noen som vet om det er mulig å få sjekket for endometriose ved laparoskopi samtidig som de eventuelt fjerner cysten?Anonymous poster hash: 84c3a...5c5 Jeg har fjernet en cyste (og eggstokk) fordi den snurret seg rundt eggstokken og stoppet oksygentilførselen. Dette var jo et akutt inngrep da. I ettertid har jeg slitt mye med smerter i magen, liknende de du beskriver nå. Gynekolog har sagt at det kan dreie seg om innvendige arr etter operasjon, men var også innpå endometriose. Det han sa (og han er kjent for å være veldig dyktig) er at man som regel ønsker å unngå inngrep så langt det er mulig, siden det alltid er en liten risiko. Lapraskopi ifb mulig endometriose gjøres som regel når det er snakk om barnløshet. Ellers er cyste veldig vanlig og går som regel over av seg selv. Med tanke på problemene jeg har hatt etter operasjonen, ville jeg anbefalt å ikke ta operasjon med mindre det er nødvendig. Er jo alltids greit å dra til en annen gynekolog for en second opinion da. Anonymous poster hash: 567c5...45c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 Vi sitter i samme båt, på en måte om jeg kan si? Det er ingenting å bekymre seg over. Jeg fikk påvist en del cyster, neste time var disse forsvunnet, men neste time var noen tilbake osv. Dersom du kjenner ubehag av dem, snakk med gyno. Press på blæren vet jeg veldig mye om, for det var nettopp derfor jeg var hos gyno da vi oppdaget cystene. Prøv å slapp av i muskulaturen(?) og ikke tenk på det, da merker du ikke presset heller. Anonymous poster hash: 99cb8...749
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #6 Skrevet 16. februar 2014 Vanlige vanncyster kan stikkes hull på gjennom skjeden, ikke noe godt, men fort gjort. Jeg har cyster som kommer og går, noen sprekker (og det gjør fryktelig vondt) andre krymper inn igjen. Jeg har også lett endometriose, men har mye underlivsmerter fordet. Det presser og stikker nesten hele tiden. I perioder kan det gjøre skikkelig vondt etter jeg har tisset, ikke UVI vondt, men stikninger og press rundt eggstokkene. Merkelig. Jeg har egentlig ikke noe synlig som skal kunne gi disse smertene siden endometriosen er for lite til å gi så mye smerter og cystene er for små. Det er fryktelig slitsomt. Men cyster er som regel ikke farlig, når de blir for store så kan de gjøre sånn at eggstokken snur seg rundt sin egen akse, det er farlig for eggstokken mister blodforsyningen og dør. Men det er visst ekstremt smertefullt. Anonymous poster hash: 5aaa8...b92
Mh21 Skrevet 5. juni 2014 #7 Skrevet 5. juni 2014 Jeg har en cyste på 10 cm diamenter. Jeg har akkurat vært på sykehuset nå og fått beskjed om at kroppen min skulle få en sjanse til å kvitte seg med den selv. Noen som har hatt en så stor cyste som har forsvunnet/sprukket? Jeg skal komme tilbake om 5-6 uker, hvis den ikke er blitt noe mindre må jeg nok operere den. Men da var det veldig stor sannsynlighet for at jeg må fjerne hele eggstokken også... Er det noen som har operert en så stor cyste og likevel fått beholde eggstokken? Jeg er så redd for at det ender med at jeg mister eggstokken. Jeg vet jeg har en til, og alle sier til meg at jeg fint kan få barn uansett.. Men jeg føler at jeg kommer til å være mindre kvinnelig.. Høres kanskje teit ut men..
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #8 Skrevet 5. juni 2014 Nysgjerrig på hvordan det har gått med TS.. For andre som er innom og leter etter råd så vil jeg anbefale å ta kontakt med en privat klinikk i stedet for å gå rundt og uroe seg. Noen private klinikker har kort ventetid uten at du trenger henvisning. Dette sier jeg bare ut fra min egen erfaring med hvor vondt det er å være bekymret og engstelig. Anonymous poster hash: 75277...6f6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå