Gå til innhold

kontantstøtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

mulig et dumt spørsmål, men jeg kan virkelig ingenting om dette. så jeg prøver meg..

1 barn snart 1- år.

jeg jobber noen dager i uken, kun kveld og helg.

far jobber dag tid.

derfor har vi mulighet til at barnet er hjemme med meg på dag tid og far tar over på kvelden de dagene jeg jobber.

da trenger vi jo ikke barnehageplass.

får vi da også full kontant støtte i tillegg til min og fars lønn?

dette høres jo helt merkelig ut.

da får vi jo en ganske stor inntekt.

er det slik det fungerer?

Anonymous poster hash: d1733...697
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel ikke krav på kontantstøtte hvis du jobber?

Skrevet

så man får bare kontant støtte hvis man ikke er i jobb? takk for svar:) jeg har ingen anelse. men det høres jo mer logisk ut kanskje.. :)

Skrevet

Meningen med kontantstøtte er at familien skal ha noe å leve av hvis mor velger å være hjemme med barnet istedet for å jobbe lengre enn et år.

Skrevet

leste nå et annet sted:

Kravet er vel bare at barnet ikke går i barnehage: Fra NAV:

"Dersom du har barn mellom ett og tre år som ikke går i barnehage som har offentlig driftstilskudd, kan du få full kontantstøtte. Har barnet deltidsplass i barnehage, kan du få delvis kontantstøtte. Du kan maksimalt få støtte i 23 måneder."
hmm. da betyr vel det at det faktisk er sånn da? at vi kan få kontant støtte selvom begge jobber?

Skrevet

leste nå et annet sted:

Kravet er vel bare at barnet ikke går i barnehage: Fra NAV:

"Dersom du har barn mellom ett og tre år som ikke går i barnehage som har offentlig driftstilskudd, kan du få full kontantstøtte. Har barnet deltidsplass i barnehage, kan du få delvis kontantstøtte. Du kan maksimalt få støtte i 23 måneder."
hmm. da betyr vel det at det faktisk er sånn da? at vi kan få kontant støtte selvom begge jobber?

Og det syns du du har rett på selv om du jobber?

Skrevet

Ja, du får kontantstøtte selv on du jobber. Kontantstøtte har kun med barnehageplass å gjøre, ikke tilknytning til arbeidslivet.

• Liker 7
Skrevet

hva jeg syntes om rett er vel ikke relevant her uansett. jeg lurer bare på reglene rundt det.

selvfølgelig vil jeg jo ha kontant støtten om jeg har krav på den.

• Liker 9
Skrevet

Ja, du får kontantstøtte selv on du jobber. Kontantstøtte har kun med barnehageplass å gjøre, ikke tilknytning til arbeidslivet.

takk for svar :)

Skrevet

Ja. Du får kontantstøtte. Det har ingenting med hvor mye du jobber og gjøre. Men med barnehageplass å gjøre. Man kan si at det er staten sin måte å kjøpe seg fri fra barnehageplasser. Man kan til og med jobbe og ha barnet i privat barnehage og få kontantstøtte. Kontantstøtte får man så lenge barnet ikke bruker opp en barnehageplass som er eiet eller får støtte fra staten/kommunen.

Skrevet

Man kan til og med jobbe og ha barnet i privat barnehage og få kontantstøtte. Kontantstøtte får man så lenge barnet ikke bruker opp en barnehageplass som er eiet eller får støtte fra staten/kommunen.

Hæ, dette kan ikke stemme. Private barnehager får jo også statstilskudd. Men dagmamma kan man ha.

Skrevet

Hæ, dette kan ikke stemme. Private barnehager får jo også statstilskudd. Men dagmamma kan man ha.

Ikke ALLE nei, men de aller fleste ja. Jeg vet om en privat barnehage som ikke får det. Dette står også på NAV sine sider.

"Omtrent alle barnehager i Norge, både kommunale, fylkeskommunale og private barnehager får slikt tilskudd. For sikkerhets skyld kan du forhøre deg med barnehagen om den mottar offentlig driftstilskudd. Dersom den gjør det, vil du ikke kunne få kontantstøtte."

Omtrent alle får, men altså ikke alle. :-)

Anonymous poster hash: 58b50...531

• Liker 1
Skrevet

Det gjelder jo såklart om man har halv plass eller mindre.

Anonymous poster hash: 035e4...26d

Skrevet

Ikke meg du spør her, men jeg svarer gjerne!

Jeg jobber 60% kun kveld/natt/helg og mannen min pendler og er borte i ukedagene. Barnehagene er ikke åpne når jeg må på jobb så jeg må betale barnevakt selv. Hvorfor skulle ikke jeg få det subsidiert når de som har ungene i barnehage får det?

Skal vi som jobber kveld og natt straffes for det?

• Liker 6
Skrevet

Så klart har man rett på det dersom barnet ikke går i bhg! Det har absolutt nada med jobb å gjøre.

Skrevet

Eneste kravet for å få kontantstøtte er at barnet ikke går i barnehage.

Skrevet

Det gjelder jo såklart om man har halv plass eller mindre. Anonymous poster hash: 035e4...26d

Ja, men det gjelder jo enten man har privat eller kommunal barnehage.

Skrevet

Dette handler jo ikke om hva ts mener hun har rett på, men hvordan regjerigen har lagt opp kontantstøtten. Pengene gis til foreldre som godtgjørelse for at de ikke bruker barnehage og derfor sparer staren for penger enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 36226...863

• Liker 2
Skrevet

Ja. Du får kontantstøtte. Det har ingenting med hvor mye du jobber og gjøre. Men med barnehageplass å gjøre. Man kan si at det er staten sin måte å kjøpe seg fri fra barnehageplasser. Man kan til og med jobbe og ha barnet i privat barnehage og få kontantstøtte. Kontantstøtte får man så lenge barnet ikke bruker opp en barnehageplass som er eiet eller får støtte fra staten/kommunen.

Jepp. En barnehageplass koster ofte det dobbelte av kontantstøtten. (men vi betaler ikke hele det beløper da, 2400 kr som er makspris.)

Skrevet

mulig et dumt spørsmål, men jeg kan virkelig ingenting om dette. så jeg prøver meg..

1 barn snart 1- år.

jeg jobber noen dager i uken, kun kveld og helg.

far jobber dag tid.

derfor har vi mulighet til at barnet er hjemme med meg på dag tid og far tar over på kvelden de dagene jeg jobber.

da trenger vi jo ikke barnehageplass.

får vi da også full kontant støtte i tillegg til min og fars lønn?

dette høres jo helt merkelig ut.

da får vi jo en ganske stor inntekt.

er det slik det fungerer?

Max 5000kr (når barnet er 13-18 mnd, 3300kr når barnet er 19-23 mnd) ekstra i måneden er ikke såååå mye dersom man har lån og andre utgifter, men selvsagt er det ett hjertelig velkomment tilskudd i økonomien, og har som folk sier ingenting med lønn og mors/fars arbeid å gjøre.

Anonymous poster hash: e9351...d5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...