Gå til innhold

Er du god i norsk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan godt lese gjennom novellen din, hvis du vil. Er ganske god i språket, i tillegg meget interessert.

Jeg har levert den:) Synd du ikke så tråden før nå :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du oppdaterer oss når du får resultatet. Blir jo litt nysgjerrig på hvordan det går, etter sånne tråder.

Skrevet

Håper du oppdaterer oss når du får resultatet. Blir jo litt nysgjerrig på hvordan det går, etter sånne tråder.

Jeg kan oppdatere dere jeg! :) Får karakter og tilbakemld iløpet av vinterferien. Da kan jeg også legge ut novellen om det er av interesse da.

Skrevet (endret)

Nå har jeg fått tilbake den store innleveringsoppgaven min i norsk. Oppgaven var å skrive to femrader dikt, et annet type dikt, lage tekstramme og tankekart for hovedoppgaven, hverdagsfortelling, eventyr, biodikt til hovedoppgaven og til slutt novellen som var hovedoppgaven. Innleveringen min ble på totalt 1500 ord.

Jeg ble litt skuffet over karakteren, fordi jeg hadde jobbet så hardt med innlevringen, og fokusert alt for mye på novellen slik at eventyret og hverdagsfortellingen kom litt i kulissene. Karakteren ble 5, men hadde forventet meg en 6- eller 5+ så det var litt kjipern :P

Endret av Alja91
  • Liker 1
Gjest Rossin
Skrevet

Veit du hva du må gjøre annerledes neste gang, da?

Skrevet

Veit du hva du må gjøre annerledes neste gang, da?

Ja, jeg fikk tilbakemelding. Jeg burde ha med litt flere sjangertrekk når det kommer til eventyr, og bruke litt mer "show dont tell" og metaforer på novellen. Ellers var det bare bra tilbakemelding:)

Skrevet (endret)

Hvis ikke det var spesielt nevnt i oppgaven at du skulle vise flere eventyr-sjangre, er jo de fleste "originale" skrevet innenfor hver sin, er de ikke? Uansett viktig å ikke se på det som kritikk, men som et kalibreringsverktøy når du lærer å mestre likt og ulikt. Du lærer ikke mye av å levere perfekte oppgaver. Likevel er ikke lærere guder, så føler du at karakteren er satt feil, så be om en ny vurdering. - Hvis det er en av de tellende karaktersettinger.

Godt, du halte i land en knepen seier. Gratulerer. :5:

Endret av Kamikatze
Skrevet (endret)

Hvis ikke det var spesielt nevnt i oppgaven at du skulle vise flere eventyr-sjangre, er jo de fleste "originale" skrevet innenfor hver sin, er de ikke? Uansett viktig å ikke se på det som kritikk, men som et kalibreringsverktøy når du lærer å mestre likt og ulikt. Du lærer ikke mye av å levere perfekte oppgaver. Likevel er ikke lærere guder, så føler du at karakteren er satt feil, så be om en ny vurdering. - Hvis det er en av de tellende karaktersettinger.

Godt, du halte i land en knepen seier. Gratulerer. :5:

På eventyroppgaven sto det mange typiske ting som er typisk for eventyr. Vi skulle ha med flere av tingene. Jeg tok med ganske mye av det, men på et ryddig nivå. Selv syntes jeg at hadde jeg skvist inn enda mer ville det sett ut som kun en regeltekst.

Karakteren er veldig viktig, så jeg vurderer å få be om å bli vurdert på ny. Novellen min er feilfri omtrent, og jeg har med metaforer og skrev mellom linjene.

Følte hun kanskje tolket den rart. Det som var mellom linjene i min novelle var at typen til jenta var psykopat og at hun utviklet psykiske lidelser av å være kjæresten hans. Det er til å forstå at han slår henne og er slem mot henne, men ikke på et veldig alslørende nivå. Slutten hadde også en åpen slutt. "Show dont tell" i min novelle var altså at han var psykopat og hun ble psykisk syk av han, ikke at han fysisk slo henne.

Jah...

Endret av Alja91
Gjest Rossin
Skrevet (endret)

Karakterer (underveis) er jo ikke viktige. Du kan godt be om en samtale angående oppgaven, men det handler jo om hva som var bra, som du kan ta med deg videre, og hva du kan forbedre neste gang du skriver en tekst. Det å få en plus klistra på femmern har jo ingenting å si når vi snakker om vurdering for læring.

Endret av Rossin
Skrevet

Jeg synes du fikk en god karakter. Godt jobbet!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke det var spesielt nevnt i oppgaven at du skulle vise flere eventyr-sjangre, er jo de fleste "originale" skrevet innenfor hver sin, er de ikke?

Hun skulle ikke ha med flere sjangere, men flere sjangertrekk! Eventyr er en sjanger, mens sjangertrekk er språklige og innholdsmessige elementer som er typiske for en bestemt sjanger. :)

Anonymous poster hash: f978b...425

• Liker 1
Skrevet

Dette var en av to store oppgaver som spiller stor rolle for standpunkten, det er derfor jeg henger meg litt opp i den.

Gjest Rossin
Skrevet

Dette var en av to store oppgaver som spiller stor rolle for standpunkten, det er derfor jeg henger meg litt opp i den.

Det er akkurat det, det er kun de seks siste ukene siste året du har faget som spiller inn på standpunktkarakteren. Det kalles sluttvurdering :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat det, det er kun de seks siste ukene siste året du har faget som spiller inn på standpunktkarakteren. Det kalles sluttvurdering :)

Det stemmer absolutt ikke – det er åpenbart ikke kun de siste seks ukene som spiller inn på standpunktkarakteren. Derimot er det riktig at eleven gis anledning til å beviste økt kompetanse helt frem til undervisningsslutt, og at positiv utvikling skal belønnes.

(Se her for regler samt definisjon av "sluttvurdering": http://www.udir.no/Regelverk/Rundskriv/20101/Udir-1-2010-Individuell-vurdering/III-Sluttvurdering-/)

Anonymous poster hash: f978b...425

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...