Gå til innhold

livet mitt er over!

Fremhevede innlegg

Skrevet

( 15 år gammel jente fra østlandet) jeg har alltid vært et skolelys og nesten bedre venn med lærere enn noen andre (småpopulær i klassen da...) jeg er ikke av di elevene som treffer de store pubertetskompleksene men nå har jeg jo det da... jeg rødmer! heele tiden! spessiellt foran én lærer. nå trur du sikkert at jeg har et klisjè crush på læreren men det har jeg altså ikke... har for å si det sånn.. ikke... så altfor attraktiv...

det hele begynnte med at jeg rødmet litt under press og ike noe mer. så ble det kraftigere og noen kommenterte det. da lo jeg bare med og tenkte ikke så mye over det, men nå har det blitt MYYE verre. jeg rødmer for alt! når jeg møter folk jeg kjenner (eller ikke kjenner) på butikken, når jeg må snakke i klasserommet(eler bare se læreren i øynene. når jeg snakker med en lærer( gjelder ikke alle). når jeg ditt og når jeg datt og når jeg tenker på det osv osv osv..... dette med læreren tror jeg har med at han kommenterer det hver gang, så jeg blir vel nervøs for at han skal gjøre det igjen.. dermed rødmer jeg....! pliiiiis?! hjelpmeg! jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! jeg løper ut av klaserommet flere ganger om dagen for å puste og lufte og bli kald og dette går ut over undervisningen.... hjeeeeelllllllppppp!?!?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må lære deg å takle situasjoner. Snakk med moren/faren din? Tipper de også har erfart dette i sin ungdom. Jeg hadde det selv, måtte lære meg å balansere følelsene mine, tenke nøytralt. Slutte med å tro at jeg dummet meg ut feks.

Anonymous poster hash: 3a946...0c1
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du føler du har prøvd alt og ingenting hjelper, så finnes det medisiner du kan få

mot rødming. Snakk med foreldrene dine og fastlegen. Hvis dette er ett såpass stort

problem for deg at du føler det hemmer skolegang med at du må løpe ut av timen,

og ødelegger sosialt, så er det godt mulig fastlegen vil gi deg disse medisinene.

Anonymous poster hash: 4ca22...fea
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er en rødmer. Rødmer for mye rart og hele tiden. Før frika jeg ut om folk sa det til meg. Ergo ble jeg bare ennå mer rød.

Nå sier jeg bare "ja jeg er en rødmer - det gjør jeg for alt mulig rart" og så blir det ikke noe mer snakk om det. Jeg har blitt flinkere til å gi faen og ikke tenke på det mer. Ergo rødmer jeg mye mindre. Det er en treningssak men det går.

Og det er ikke livsfarlig å rødme. Se deg selv rundt og tenk deg om - hvor ofte ser du rart på folk og flirer, om du ser noen rødme? Det er ikke ofte, selv om de fleste rødmer fra tid til annen.

Anonymous poster hash: 884f0...2c1
  • Liker 1
Skrevet

Hadde ei venninne som rødmet for alt og ingenting på skolen, hun fikk noen medisiner som skulle dempe det. Betablokkere? Livet ditt er så definitivt ikke over- slike ting føles veldig stort inni ens eget hode når man er 15, men om et par år er du på et helt annet sted i livet ditt og kan antakelig ikke begripe at du følte det slik du gjør nå.. rødming er en liten ting.

Jeg vill bedt om en prat med den læreren, evt med mamma- og forklart ham at rødmingen er et stort problem for deg og det at han har kommentert det har bare forsterket problemet ditt veldig. han forstår sikkert det godt hvis du legger det frem klart og tydelig. det må jo være bedre enn å frykte hans kommentarer stadig..? lykk til

Anonymous poster hash: 33481...9ea
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Har du en kontaktlærer? Enten så ville jeg tatt det opp via den, eller direkte til læreren det gjelder.

For øvrig så tror jeg det er bra de gangene du klarer å ta det med humor selv om jeg kan forstå at det er sjenerende.

Skrevet

Man kan opereres for overdreven rødming. Det er samme operasjonen som man benytter mot hånd -og ansikssvette; Thorakal sympatektomi. Det gjøres på Akershus unisversitetssykehus, Ullevå. Og en del andre setder. Du trenger henvisning fra fastlege.

Noen ganger blir rødming bedre med alderen, men slett ikke alltid. Det er det sympatiske nervesystemet som er overaktivt (akkurat som hos folk med overdreven svetting). Stress forverrer lidelsen.

Anonymous poster hash: d9d4d...d9f

Skrevet

tusan takk folkens! gode råd <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...