Gå til innhold

Betaling av billappen, HJELP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg begynte på lappen i januar, har hatt 20 kjøretimer nå og skal snart begynne på det obligatoriske. så langt skylder jeg nesten 10 000, har bare hatt råd til å betale 1 kjøretime til nå forde jeg måtte prioritere andre regninger. jeg før lønning igjen om 2 uker, og hadde da tenkt å betale 8-9000 av kjøretimene. men så har det dukket opp en veldig billig og bra bil jeg vil kjøpe. kan jeg utsette mer å betale kjøretimene? tør nesten ikke å spørre kjørelæreren, syns det er flaut nok at jeg ikke har betalt noe særlig enda! noen som vet om jeg kan ta meg god tid på det, elelr bør jeg betale nå når jeg får lønning?



Anonymous poster hash: e81ee...078
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Bra bil til ca. 10 000? Billig er den jo, men du må nok regne med snarlige reparasjoner, er jeg redd. Det blir dyrt.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bil til ca. 10 000? Billig er den jo, men du må nok regne med snarlige reparasjoner, er jeg redd. Det blir dyrt.

vet det :-) men har ikke råd til noe bedre.poenget er om jeg kan utsette å betale kjøretimene :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om betalingsfristen på disse regninene er forfalt vil det løpe div. gebyrer. Du kan godt droppe det, men da blir regningene større, og i verste fall blir det inkasso med alt det innebærer av hundre- til tusenlapper ekstra.

Har du ikke fått noen frist på giroen er det rimelig dumt av kjørelærer, men det naturlige er da å spørre om det er i orden at du venter litt til med betaling. Kanskje får du et nei, men å la være å betale uten videre er ikke greit og neppe lurt.



Anonymous poster hash: 88622...426
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å ha i bakhodet at om en kjøper en bil til 10K kan det plutselig dukke opp regninger på flere tusen helt uventet. Jeg synes du skal vente til du har fått lappen, den kan og bli dyrere enn du antar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bil til ca. 10 000? Billig er den jo, men du må nok regne med snarlige reparasjoner, er jeg redd. Det blir dyrt.

Det er absolutt ikke sikkert :)

Typen min kjøpte seg bil til 7000 for en liten stund siden, han var helt sikker på at han måtte vrake den før han skulle på eu-kontroll. Men der tok han jammen feil, for den kunne han ha i hvertfall 2 år til :P

Også spørs det jo litt hvilken bil det er. Er det en volvo så trenger det jo heller ikke å bli dyrt. Da kan man jo nærmest plukke opp bildeler langs E6'n :P

Anonymous poster hash: 12491...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje lurt å ha i bakhodet at om en kjøper en bil til 10K kan det plutselig dukke opp regninger på flere tusen helt uventet. Jeg synes du skal vente til du har fått lappen, den kan og bli dyrere enn du antar.

Forsåvidt godt poeng. Skal godt gjøres å bruke under 20-25 000 i året bare på å ha en bil. Sannsynligvis en hel del mer også, alt inkludert.

Anonymous poster hash: 88622...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er absolutt ikke sikkert :)

Typen min kjøpte seg bil til 7000 for en liten stund siden, han var helt sikker på at han måtte vrake den før han skulle på eu-kontroll. Men der tok han jammen feil, for den kunne han ha i hvertfall 2 år til :P

Også spørs det jo litt hvilken bil det er. Er det en volvo så trenger det jo heller ikke å bli dyrt. Da kan man jo nærmest plukke opp bildeler langs E6'n :P

Anonymous poster hash: 12491...214

Jeg var unøyaktig, skulle ha skrevet "kan bli dyrt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fransk(!) bil til 8000. Ett år. Ikke byttet en fjert.

Men jeg hadde nok betalt lappen først ts.. Gode biler kommer i ny og ne hele tiden.



Anonymous poster hash: 67245...f37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ved bilkjøp tilkommer alltid andre kostnader, som for eksempel forsikring. I stedet for å ha en bil stående som du ikke kan kjøre, og som i verste fall kan gi deg uforutsette utgifter, ville jeg ha prioritert å betale ned gjelden (altså kjøretimene du skylder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte på lappen i januar, har hatt 20 kjøretimer nå og skal snart begynne på det obligatoriske. så langt skylder jeg nesten 10 000, har bare hatt råd til å betale 1 kjøretime til nå forde jeg måtte prioritere andre regninger. jeg før lønning igjen om 2 uker, og hadde da tenkt å betale 8-9000 av kjøretimene. men så har det dukket opp en veldig billig og bra bil jeg vil kjøpe. kan jeg utsette mer å betale kjøretimene? tør nesten ikke å spørre kjørelæreren, syns det er flaut nok at jeg ikke har betalt noe særlig enda! noen som vet om jeg kan ta meg god tid på det, elelr bør jeg betale nå når jeg får lønning?

Anonymous poster hash: e81ee...078

En bil til 10 000 kr vil koste deg minst 15 000 kr når du tenker på at omregistrering og forsikring kommer i tillegg.

Så kommer også veiavgiften i løpet av kort tid, så du bør ha minst 20 000 kr disponibelt for å kjøpe deg en bil nå. Har du det?

Jeg ville prioritert å betale kjøretimene først og fremst.

Anonymous poster hash: c7622...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du uansett med en bil nå når du ikke engang har begynt på det obligatoriske med lappen? Hadde villet betalt regningene først, bil kan du prioritere når du har lov til å kjøre den. Husk at det kommer utgifter til forsikring, drivstoff, årsavgift hvis denne ikke blir betalt av forrige eier, kanskje EU-kontroll og eventuelle reparasjoner osv osv osv... Da er det lite kult å fortsatt sitte å betale på regningene for sertifikatet..



Anonymous poster hash: a3750...c2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjeld kommer alltid før morro. Kjørelæreren din har også regninger han skal betale, så før du tenker på å kjøpe bil, skal du betale det du skylder kjøreskolen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Betal gjelden. Du har ikke råd til å eie en bil om du ikke har råd til å betale gjelda di.



Anonymous poster hash: 240ae...c57
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal nå det du skylder før du i det hele tatt finner på å kjøpe på deg mer gjeld.

Det er sånne ting som det her som gjør at folk ender på luksusfellen, fordi de ikke prioriterer det viktige.

Hva skal du med en bil når du ikke har lappen? Kjøp heller en bil når du har fått lappen, evt ta et lite billån i stedet da. Du kan ikke alltid regne med at du består med det første også ;)

Når det kommer til biler og, joda du kan få en fin bil til 10.000, men da er du ekstremt heldig med prisen. Bilen koster jo noen kroner i mnd bare i forsikring osv, du må tenke på det og.

Jeg ville betalt ned kjøretimene først, ikke vent til det blir gebyrer og tjo og hei på det. De gir deg ikke noe spesialbehandling bare fordi du prioriterer andre ting, og de har en betalingsfrist de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er absolutt ikke sikkert :)

Typen min kjøpte seg bil til 7000 for en liten stund siden, han var helt sikker på at han måtte vrake den før han skulle på eu-kontroll. Men der tok han jammen feil, for den kunne han ha i hvertfall 2 år til :P

Også spørs det jo litt hvilken bil det er. Er det en volvo så trenger det jo heller ikke å bli dyrt. Da kan man jo nærmest plukke opp bildeler langs E6'n :P

Anonymous poster hash: 12491...214

Så kjøpte jeg en bil til 45k etter lappen, med hjelp av en mekaniker + folk som jobber med dette, bilen måtte vrakes etter halvt år. Betal kjøreskolen, og finn heller en annen billig bil etter lappen.

Selv om han kjøpte en bil til 7k, lucky for ham, jo eldre bilen blir jo mer shitfaced blir du om den må ha noen rep.

Anonymous poster hash: 85533...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

billige bilder dukker opp hele tiden, betal det du skylder først!



Anonymous poster hash: e9bc0...c03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...