Gå til innhold

Kjøpe komfyr, ønsker hjelp til valg

VesleBråka

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe ny komfyr, og dette er noe jeg ikke har peiling på. Min mor mener vi bør ha varmluft, hun bruker bare den funksjonen på sin. Det er varmluft på den vi bruker nå også, men jeg har aldri brukt det fordi jeg ikke visste poenget med det. Jeg syntes den vifta bråkte så mye så jeg lot være :ler: Idag ble jeg fortalt av en elkjøp-selger at varmluft er veldig bra, det som stekes stekes bedre, pizzabunnen blir sprøere, bakverk blir bedre osv.

Hva mener dere? Er varmluft essensielt? Jeg har funnet to alternativer ivertfall:

Elkjop komfyrer med keramisk topp

Zanussi 5500,- (hvit 5000,-)

Electrolux 7000,- (stål 7800,-)

(Zanussien har "jukse-varmluft" som mannen sa, bare en vifte som rører på lufta inni der, varm luft blir ikke sprayet inn)

Dere må gjerne anbefale andre også, andre på komfyrsiden eller andre fra andre steder. Jeg synes varmluft høres bra ut, men er ikke villig til å betale 9000 for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varmluft er genialt.

Kortere steketid, jevnere steking osv.

Ville valgt Electrolux-en tror, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

ville også valgt electroluxen. :-) Zanussien er ikke et merke jeg har hørt spesielt mye bra om. Har hatt Zanussi selv (ikke komfyr da) og har ikke vært veldig fornøyd da. Synes de har hatt kort levetid og mye feil + at det ofte er mye dårløigere effekt på de forskjellige funksjonene i forhold til dyrere merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har selv ELECTROLUX EKD6145, eller egentlig husquarna tilsvarende modell (samme produsent) kjøpt på obs til 12500. Har varmluft og alt det der, men det som er mest genialt er induksjonstoppen som er like rask som en gasskomfyr og platen blir ikke spesielt varm selv etter koking i en halv time!

Anbefales!

PS: husk en komfyr skal du ha i hvertfall 10 år, 3-4000 ekstra blir ikke mye per år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uaktuelt å kjøpe induksjonsovn på nåværende tidspunkt, uansett hvor bra det er.

Mitt dilemma er:

Enten kjøpe dyr ovn som vi skal ha i 10 år fremover, dvs at leiligheter vi flytter til senere (kjøper) har plass til frittstående ovn/ hvis vi pusser opp kjøkken så satser vi på frittstående ovn.

Ellers så kjøper vi en rimeligere ovn vi skal ha 2-5 år, i leilighet vi kjøper må kjøkkenet pusses opp og vi velger innbyggingsovn (min favoritt) som vi legger mer penger i.

Jeg vil ha innbyggingsovn etterhvert fordi det er så pent, men vet ikke om jeg skal satse på at det skjer om 2-3 år eller om 10 år.. Skulle ønske jeg var synsk. Umulig å vite standarden på kjøkkenet dit vi flytter neste gang! Jeg heller mot å utsette innebygget ovn-prosjektet i 10 års tid iallefall. Hvis vi ombestemmer oss, kan vi kanskje selge en fancy ovn for halv pris eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Selv under de siste forutsetningene ville jeg likevel valgt Elektrolux. Grunnen er at det er usikkert hvor lenge du skal bruke den, alt fra 2-10 år, og det da er ganske dumt å risikere å gå i mange år og irritere seg over en dårlig komfyr. Om dere flytter om to år er det bare å selge den komfyren du kjøper nå. Du vil uansett ikke få veeeldig mye for den, men det er lettere (mitt inntrykk) å selge en kvalitetskomfyr enn en "billigkomfyr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...