Gå til innhold

Kalorier & karbohydrater?

Fremhevede innlegg

Skrevet

1700 kcal

20-80 karbs.

Anonymous poster hash: 93bc6...01a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stabil

trener hardt fire ganger i uka.

veier også bare 39kg

Sunt. Stabil, unaturlig undervekt er virkelig noe å skryte av.

Anonymous poster hash: 79e81...5d7

• Liker 1
Skrevet

1700 kcal

20-80 karbs.

Fordi jeg slanker meg foresten :)

Skrevet

Flere?

Anonymous poster hash: 2b3e4...aff

Skrevet

Slike utsagn er det som krydrer debatten.

Lavkarbo handler ikke om å utelukke karbohydrater. Jeg vet ikke hvor mange ganger det blir sagt, men det er ikke nullkarbo. Grønnsaker er en viktig del av kostholdet, og for dem som ikke trenger å gå ned i vekt er frukt også det. Det har nødvendigvis ingenting med hjernen å gjøre. Omtrent uansett hvor lite karbohydrater en spiser vil kroppen alltid ha nok, eller omdanne nok karbohydrater (glycerol->glukoneogense). Behovet er forsvinnende lite siden hjernen også kan få mesteparten av energien sin fra ketonlegemer.

Hele poenget med er å kalle en spade for en spade. En har ikke et behov for å spise sukkerarter. Det finnes overhodet ingen essensielle karbohydrater. Det som finnes er matvarer som kan synes å være essensielle pga det andre innholdet og derfor bør inntas. Og det gjør ingenting at det er karbohydrater i det. De som av en eller annen grunn utvikler karbohydratskrekk er sannsynligvis de samme folkene som hadde, eller ville få en annen form for skrekk eller spiseforstyrrelse.

For å holde meg i temaet til tråden:

Jeg teller ikke energi men ligger vel sannsynligvis i området 3000+ kcal og fra 50-150g karbohydrater per dag.

Mnja, er ikke det litt vel bombastisk? Mye som tyder på at vannløselig fiber er veldig viktig for en god helse over tid - og da særlig med tanke på god blodsukkerkontroll.

Anonymous poster hash: a7c47...200

Gjest Nanne70
Skrevet

Mnja, er ikke det litt vel bombastisk? Mye som tyder på at vannløselig fiber er veldig viktig for en god helse over tid - og da særlig med tanke på god blodsukkerkontroll.

Anonymous poster hash: a7c47...200

Noe forenklet, så er essensielle næringsstoffer livsnødvendige og disse kan kroppen ikke produsere selv, men må få tilført utenfra. Kroppen kan lage det den trenger av karbohydrater selv, dermed er ikke karbohydrater essensielle.

Når det det gjelder kostfiber, skiller dette seg ut fra andre typer karbohydrater ved at de ikke brytes ned i tynntarmen og dermed ikke omdannes til glukose og blodsukker. Et visst inntak av fiber er bra for tarmflora og fordøyelse etc., men er fortsatt ikke livsnødvendig, altså essensielt.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Hvor mange kalorier spiser du pr dag?

Hvor mange karbohydrat spiser du pr dag?

Og hvorfor?

Jeg spiser under 1500 kcal & under 15 g karbohydrater pr dag. Er i ketose :D

Anonymous poster hash: 9d8b6...34f

Tror jeg ligger på ca 2000 kalorier når jeg spisee normalt.

Har perioder med dårlig matlyst (pga sykdom), og da ligger det på mellom 500 og 1000 kalorier.

Når jeg skal ned i vekt så ligger karboinntaket mitt på under 30 g pr dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...