Gå til innhold

Babyshower for hvert barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor kalles det babyshower? Barnet er ikke engang født, følgelig går det ikke an å vise det frem.

Da jeg første gang så dette ordet, trodde jeg det dreide seg om dusjsåpe for babyer :fnise:

Det er ikke show som i å vise frem. Det er som i "shower the baby with gifts/attention/etc". Altså feire babyen som skal komme, ikke vise den frem.

Anonymous poster hash: 32cae...3ac

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For karneval, julefeiring og andre innarbeidet tradisjoner vi har er særnorske? ;)

Ikke fan av babyshower jeg heller, men vi lever i er multikulturelt samfunn og vi adopter hverandres tradisjoner og religioner - sånn har det jo alltid vært.. Kristendommen ble jo også tredd ned over hodet på oss. Rekk opp hånda de som fortsatt tror på Tor, Odin og alle norrøne guder :)

Karneval er ikke norsk tradisjon, men jul (eller jol) har vært norsk tradisjon i årtusener.

Skrevet

Karneval er ikke norsk tradisjon, men jul (eller jol) har vært norsk tradisjon i årtusener.

Ja er klar over det, men den var jo ny engang den og. Om årtusener er sikkert babyshower, Halloween og valentine vel integrert som tradisjon her og ;) enten vi vil eller ikke..

Skrevet

Lucia er også en ny, norsk tradisjon. Importert fra Sverige.

Skrevet

Hvorfor kalles det babyshower? Barnet er ikke engang født, følgelig går det ikke an å vise det frem.

Da jeg første gang så dette ordet, trodde jeg det dreide seg om dusjsåpe for babyer :fnise:

Ikke babyshower som i vise-frem-baby (show baby) men som i dusje-den-som-skal-ha-baby med ting som trengs. Altså dugnad :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Å ta til seg slike skikker (Babyshower, Halloween, Valentines osv) er da aldeles FRIVILLIG! Og man MÅ ikke bruke masse penger på gaver, det er også frivillig! Man må bruke fantasien sin og en nybakt/blivende mor ville nok satt stor pris på et gavekort på babypass et par timer (når babyen er stor nok til det), et gavekort på middagslaging eller bollebaking eller husvask eller et lite minnealbum man enkelt kan lage uten noe særlig hokus pokus hjemme, fremfor et lass med bodyer, bleier, klær i ukurante størrelser i forhold til sesongen (type shorts og t-skjorte til babyen i str. 62 når det er midtvinters) o.l.

Har selv hatt babyshower når jeg ventet første barnet, men det var en overraskelse fra noen venninner og jeg fikk ingen gaver (det ville jeg heller aldri forventet!), men vi spiste god mat, pratet og lo sammen, lekte et par typiske babyshower-leker og bare koste oss med å være sammen. Utrolig koselig!

Anonymous poster hash: d2167...ac5
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke noe om babyshower i det store og hele, men synes enda mindre om ideen at det kun skal gjelde førstemann. Generellt er det ofte slik at alle er veeeldig opptatt av første baby, mens andre blir litt "å? Så koselig. Gratulerer." Og ferdig med det.

Skal man først kjører babyshower, kjører man likt for flere babyer.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Å ta til seg slike skikker (Babyshower, Halloween, Valentines osv) er da aldeles FRIVILLIG! Og man MÅ ikke bruke masse penger på gaver, det er også frivillig! Man må bruke fantasien sin og en nybakt/blivende mor ville nok satt stor pris på et gavekort på babypass et par timer (når babyen er stor nok til det), et gavekort på middagslaging eller bollebaking eller husvask eller et lite minnealbum man enkelt kan lage uten noe særlig hokus pokus hjemme, fremfor et lass med bodyer, bleier, klær i ukurante størrelser i forhold til sesongen (type shorts og t-skjorte til babyen i str. 62 når det er midtvinters) o.l.

Har selv hatt babyshower når jeg ventet første barnet, men det var en overraskelse fra noen venninner og jeg fikk ingen gaver (det ville jeg heller aldri forventet!), men vi spiste god mat, pratet og lo sammen, lekte et par typiske babyshower-leker og bare koste oss med å være sammen. Utrolig koselig!

Anonymous poster hash: d2167...ac5

Jeg er enig i at man bestemmer dette selv, altså. Jeg gir blanke i valentinsdag, halloween, morsdag og alt det tullet der. Men blir man invitert til en slik babyshower, kan man jo ikke akkurat takke nei? Ser for meg det blir sure miner i venninnegjengen da...

Har heldigvis aldri opplevd å få noen invitasjon til noe slikt.

• Liker 1
Skrevet

Ja er klar over det, men den var jo ny engang den og. Om årtusener er sikkert babyshower, Halloween og valentine vel integrert som tradisjon her og ;) enten vi vil eller ikke..

Det er ikke sikkert, da regner jeg heller med at vi feirer Id og har Ramadan i stedet.

Skrevet

Det er ikke sikkert, da regner jeg heller med at vi feirer Id og har Ramadan i stedet.

Det kan godt hende :)

Gjest Riskjeks
Skrevet

Tviler jeg på, jeg håper og tror religion har en mye mindre posisjon i samfunnet enn hva det har nå.

Har for så vidt også et håp om at dette ekstreme gave-kjøpe-forbrukssamfunnet er passé også - det må det nesten om planeten skal fortsette å eksistere...

• Liker 1
Skrevet

Er det vanlig å arrangere babyshower for hvert barn man får? Jeg synes hele opplegget er for mye fra før av. Nå er det førstegangs, andregangs og tredjegangs fødende om en annen.

Anonymous poster hash: df8a0...49d

I min venninneflokk er de fleste også over første barnet. Vi har to barn, tre barn og et par har fire barn, og jeg venter nummer seks.

Jeg skal love deg at det som står aller nederst på min (og de fleste venninnenes!) lister over ønskede gjøremål, de få gangene i året vi har fri, er enda mer ungeståk, babydill og babydall. Bleiekake og navneleker er sikkert morsomt for noen, men som garvet småbarnsmor som ser vennene mine altfor sjelden som det er, så står jeg gjerne over dette og går rett på rødvin, sladder og voksenprat når jeg først er ute av huset ;)

Og ja, jeg synes det er absurd å insistere på å feire like hardt og mye til barn nummer seks som til barn nummer ett. Omgivelsene synes det første barnet er mest stas, sånn er det bare. Det betyr selvsagt ikke at de etterfølgende er mindre elsket eller verdt, bare at det ikke blir like mye baluba rundt selve ankomsten. Og tatt i betraktning at hovedpersonen ikke kommer til å huske noe som helst allikevel, går det sikkert fint.

Så kan man jo spørre om babyshower er dumt eller skadelig eller amerikansk. Og svaret er vel at det verken er skadelig eller dumt, men tvert imot sikkert er ganske hyggelig for de som ønsker det. Men jeg synes trenden med feiringer av alt, og gjerne større og dyrere feiringer, totalt sett blir i overkant materialistisk. Først forlovelse med ring til trippel månedslønn, digert utdrikningslag, digert bryllup, morgengave, fødselsgave, babyshower til alle ungene- det er da voldsomt som enkelte mener at man skal premieres i hytt og pine for å leve et helt vanlig liv, liksom? :klo:

Anonymous poster hash: ff5f9...9e6

• Liker 2
Skrevet

I min venninneflokk er de fleste også over første barnet. Vi har to barn, tre barn og et par har fire barn, og jeg venter nummer seks.

Jeg skal love deg at det som står aller nederst på min (og de fleste venninnenes!) lister over ønskede gjøremål, de få gangene i året vi har fri, er enda mer ungeståk, babydill og babydall. Bleiekake og navneleker er sikkert morsomt for noen, men som garvet småbarnsmor som ser vennene mine altfor sjelden som det er, så står jeg gjerne over dette og går rett på rødvin, sladder og voksenprat når jeg først er ute av huset ;)

Og ja, jeg synes det er absurd å insistere på å feire like hardt og mye til barn nummer seks som til barn nummer ett. Omgivelsene synes det første barnet er mest stas, sånn er det bare. Det betyr selvsagt ikke at de etterfølgende er mindre elsket eller verdt, bare at det ikke blir like mye baluba rundt selve ankomsten. Og tatt i betraktning at hovedpersonen ikke kommer til å huske noe som helst allikevel, går det sikkert fint.

Så kan man jo spørre om babyshower er dumt eller skadelig eller amerikansk. Og svaret er vel at det verken er skadelig eller dumt, men tvert imot sikkert er ganske hyggelig for de som ønsker det. Men jeg synes trenden med feiringer av alt, og gjerne større og dyrere feiringer, totalt sett blir i overkant materialistisk. Først forlovelse med ring til trippel månedslønn, digert utdrikningslag, digert bryllup, morgengave, fødselsgave, babyshower til alle ungene- det er da voldsomt som enkelte mener at man skal premieres i hytt og pine for å leve et helt vanlig liv, liksom? :klo:

Æsj, kom bort i AB-knappen.

Surpomp med seks barn er selvfølgelig meg :fnise:

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er akkurat dét som er kjernen i det hele tror jeg - det er nettopp det mange forventer...

Gjest AnneShirley
Skrevet

Har aldri blitt invitert på noen babyshower (norsk ord etterlyses, dersom denne ideen skal bre om seg), men skulle det skje tror jeg nok bare visittgaven vikke blitt gitt da i stedet for etter st babyen ble født. Og visittgave gir jeg jo til andre og tredje barn også..

Skrevet

Babyshower er kjempekoselig synes jeg :gravid::gave::babyjente::babysmokk::hjerte::hoppendeglad::kaffekopp::sjokolade::shoppe::jepp::strix:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...