Gå til innhold

Når butikken setter ned pris pga DATO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal det ikke da opplyses om på skiltet? Jeg så etter jeg kom hjem at det var over et år siden sjokoladene var utgått. Bruker ikke å være så fin på det. Men jeg kjøpte ganske mange og spiste litt for mye! :omg: .

Skrevet

over et år er jo drøyt. vi setter ned feks sjokolade som går ut den uka, å varer i kjøledisk som går ut den dagen og to dager fremover i tid. MEN når man kjøper datovarer så er det egentlig ditt problem om det er utgått, for det burde du sjekke selv. man tar en risk selv om jeg må inrømme at et år er i overkant av hva som er akseptabelt.

Anonymous poster hash: 27be9...a55
Skrevet

Nedsatte varer er alltid gamle.

Anonymous poster hash: fb59a...ffd
  • Liker 1
Skrevet

Nei, nedsatte varer er da ikke alltid gamle. Er det i det hele tatt lov?

Anonymous poster hash: d137e...5af
Skrevet

Det er ikke lov å selge varer som er over utgangsdato. De skal settes ned på pris 2-3 dager før (eller en uke før dersom det er mange ut av samme vare) utgangsdato.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Over et år var drøyt. Det er ikke lov. Var ikke sjokoladen hvit og harsk? Når jeg kjøper datovarer er det varer med kort dato, ikke utgått. Har f.eks kjøpt stratoskjeks som går ut om to uker til halv pris.

Skrevet

All mat som er gått ut på dato KASTES.
Årsaken til at du endte opp med å kjøpe sjokolade gått ut på dato er rett og slett menneskelig feil. At de på butikken ikke har oppdaget det.
Man holder som regel strengest øye med ferskvarene. Sjokolade o.l. har såpass lang holdbarhetstid at de selges ut lenge før de går ut på dato.

Skrevet

Jeg ville faktisk tatt vare på papiret, og gått tilbake med det (og kvitteringen om du har den), og fått pengene igjen. De har ikke lov å selge varer som er så gamle.

Skrevet

Jeg trodde det var ulovlig å selge varer som var gått ut på dato, men etter å ha googlet litt ser det ut til at det er forbudt å selge varer som har gått ut på "holdbar til"-dato, mens "best før"-varer kan selges også etter det, gitt at kvaliteten er den samme, og det er selgers ansvar å påse det. Jeg vil jo si at et år vel var i overkant lang tid over, men så lenge kvaliteten var den samme, har de vel loven på sin side...

Skrevet

Butikken har lov å selge varer etter at "best før"-datoen har gått ut. Siden du spiste så mye smakte sjokoladen sikkert akkurat slik den skal, så hva er problemet?

• Liker 5
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Det er ikke lov å selge varer som er over utgangsdato. De skal settes ned på pris 2-3 dager før (eller en uke før dersom det er mange ut av samme vare) utgangsdato.

Det er forskjell på "best før" og på "siste forbruksdag". Sjokolade har best før. Derfor er det lov å selge det etter det er gått ut på dato. Men om det er lov når det gikk ut for et år siden er eg ikkje like sikker på.

• Liker 2
Skrevet

Ett år?! For butikken sin del håper jeg at det er den ansatte som har snubla i årstall i regningen sin. Jeg jobbet i matbutikk og der priset vi ned varer som var på vei ut, og kastet det som ikke ble solgt til utgangsdatoen var kommet. Du bør faktisk gå tilbake til butikken å fortelle dem dette, selv om du har spist opp. Bare for å gjøre dem oppmerksom på hva som har skjedd.

Skrevet

Litt på sida... jeg kjøper masse av disse nedsatte varene og fryser ned.

:)

• Liker 1
Skrevet

Det er min lykkedag når jeg finner slike "tilbud".. men ett år er jo drøyt da !

all mat som er nedsatt pga dato, er at varen går ut, enten dagen etter eller samme dag.

Skrevet

Mat som settes ned pga dato skal settes ned FØR de har gått ut. Butikken har ikke lov til å selge utgått mat (eller å bruke sunn fornuft)..

Annonse
Skrevet

Butikken har naturligvis lov å selge mat etter best før-dato. Men et ÅR er for drøyt. Jeg ville sagt fra.

Anonymous poster hash: 4a8c6...d46

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Mat som settes ned pga dato skal settes ned FØR de har gått ut. Butikken har ikke lov til å selge utgått mat (eller å bruke sunn fornuft)..

Så lenge det er merket "best før", og ikke "siste forbruksdag", har de lov å selge etter best før-datoen

• Liker 2
Skrevet

Et år er ganske mye! Jeg rydda i godteskuffen i går, og da fant jeg en Toblerone som hadde gått ut for et år sia, den smakte ikke godt!

Skrevet

Et år er ganske mye! Jeg rydda i godteskuffen i går, og da fant jeg en Toblerone som hadde gått ut for et år sia, den smakte ikke godt!

Beklager OT, men jeg lurer alltid på hvordan det er mulig å ha en sjokolade i huset som man ikke vet om når jeg leser sånt. :ler:

Anonymous poster hash: 3f753...9b9

• Liker 3
Skrevet

Beklager OT, men jeg lurer alltid på hvordan det er mulig å ha en sjokolade i huset som man ikke vet om når jeg leser sånt. :ler:

Anonymous poster hash: 3f753...9b9

Lurer egentlig jeg selv på også, det verste er jo at jeg har kjøpt de selv!

Måtte kaste 5 poser med chilinøtter også...Gubben min lurte på om det var kommet ostechilinøtter da han smakte på dem :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...