Gå til innhold

Nettsøk - en helseskade i seg selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg er syk og ikke vet hva som feiler meg, så søker jeg ofte på symptomer på nettet. Plutselig kan kreft, kronisk sykdom, og helt syke ting komme opp i søkeresultatet. Man blir jo faktisk livredd (hvertfall jeg). Søkte på "sliten" en gang, og da kom kreft opp som resultat. Får jo hjertet i halsen bare av å lese ordet. Haha, man blir jo mer syk av å lese på symptomene. Enig?

Anonymous poster hash: 2ddcb...c60
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg er syk og ikke vet hva som feiler meg, så søker jeg ofte på symptomer på nettet. Plutselig kan kreft, kronisk sykdom, og helt syke ting komme opp i søkeresultatet. Man blir jo faktisk livredd (hvertfall jeg). Søkte på "sliten" en gang, og da kom kreft opp som resultat. Får jo hjertet i halsen bare av å lese ordet. Haha, man blir jo mer syk av å lese på symptomene. Enig? Anonymous poster hash: 2ddcb...c60

Dette er et økende problem.

Folk søker etter noe banalt på nettet, finner informasjon om alvorlige sykdommer, og konkluderer med at de har en diagnose. Så flyr de til legen, og øser ut sin overbevisning, og mange forlanger bestemte undersøkelser og blir nærmest aggressive.

Resultatet er at den tiden man må bruke på å forklare hvorfor pasientens faste overbevisning ikke stemmer, tar tid fra å utrede det egentlige problemet, og kan til og med forkludre dette arbeidet slik at man ikke finner den egentlige årsaken.

Med mindre man har evnen til å skille ut hva som er relevant, vil jeg på det sterkeste fraråde slike søk. Gå heller direkte til legen, og presenter problemet slik det fremstår for DEG. "Det gjør vondt her, jeg opplever slik og slik når jeg gjør sånn og sånn." Dette er konkret og nøytralt, og man kan stille de riktige og nødvendige spørsmålene, og slippe å få kjeft for at man ikke rekvirerer totalt unødvendige og ofte veldig dyre undersøkelser i spesialisthelsetjenesten.

Anonymous poster hash: c317a...48d

Skrevet

Dette er et økende problem.

Folk søker etter noe banalt på nettet, finner informasjon om alvorlige sykdommer, og konkluderer med at de har en diagnose. Så flyr de til legen, og øser ut sin overbevisning, og mange forlanger bestemte undersøkelser og blir nærmest aggressive.

Resultatet er at den tiden man må bruke på å forklare hvorfor pasientens faste overbevisning ikke stemmer, tar tid fra å utrede det egentlige problemet, og kan til og med forkludre dette arbeidet slik at man ikke finner den egentlige årsaken.

Med mindre man har evnen til å skille ut hva som er relevant, vil jeg på det sterkeste fraråde slike søk. Gå heller direkte til legen, og presenter problemet slik det fremstår for DEG. "Det gjør vondt her, jeg opplever slik og slik når jeg gjør sånn og sånn." Dette er konkret og nøytralt, og man kan stille de riktige og nødvendige spørsmålene, og slippe å få kjeft for at man ikke rekvirerer totalt unødvendige og ofte veldig dyre undersøkelser i spesialisthelsetjenesten.Anonymous poster hash: c317a...48d

Synes informasjonssamfunnet er alfa omega jeg. Leger kan også ta feil og de kan også være uvitende om en del sykdommer.

Det finnes jo endel selvdiagnoserte som ender opp med å få en diagnose fastlegen eller andre spesialister aldri har hørt om før på grunnlag av Internett. Jeg er en av dem, og er sjeleglad for at jeg lever i dette århundret.

Anonymous poster hash: c0341...b83

• Liker 2
Gjest tinbjo1
Skrevet

All den informasjonen som ligger på nettet burde ikke vært der i det hele tatt. Man blir jo skremt, og kan bli overbevist om å ha alle slags mulige sykdommer.

Skrevet

Jeg måtte bare poste dette bildet i denne tråden :fnise:

http://www.memes.com/img/4946

Jeg har en venninne som er helt lik! Jeg tar meg selv i å være litt "paranoid" på slike saker noen ganger også. :rolleyes:

Skrevet

Synes informasjonssamfunnet er alfa omega jeg. Leger kan også ta feil og de kan også være uvitende om en del sykdommer.

Det finnes jo endel selvdiagnoserte som ender opp med å få en diagnose fastlegen eller andre spesialister aldri har hørt om før på grunnlag av Internett. Jeg er en av dem, og er sjeleglad for at jeg lever i dette århundret. Anonymous poster hash: c0341...b83

Ingen sier at leger ikke kan ta feil. Det skjer faktisk ganske ofte, og noen ganger med stygge konsekvenser.

Nå er vel sjansene for at en pasient finner frem til en korrekt diagnose av noe så sjeldent faktisk veldig, veldig små, men jeg er glad på dine vegne.

Det jeg påpeker, er at denne typen informasjonssøk ofte skaper flere problemer enn de løser. Man kan tåle å måtte bruke tid på å forklare (selv om det kan være veldig irriterende), men ofte går det kraftig utover pasientens livskvalitet, og noen ganger fører det til feil diagnose fordi pasienten "kjenner" symptomer som ikke er der, og avleder det diagnostiske arbeidet hele veien, fordi de er så sikre på å ha rett at de til og med kan tilpasse symptombildet sitt (selv om det neppe er bevisst for de fleste).

Skrevet

Jeg har selv hatt veldig god hjelp av å lese om en sykdom som legene mistenkte at jeg kunne ha (og som det viste seg at jeg har). Jeg tror mange lett kan bli redde av å lese om ting på nettet, men for min egen del var det til veldig god hjelp å lese om sykdommen. Å søke opp vanlige symptomer på nettet og så mistenke at man har alvorlige diagnoser er nok ikke helt sunt, men det kommer jo an på hvor lett man tenker det verste.

Anonymous poster hash: 43fa8...58b
  • Liker 1
Skrevet

Til meg var det omvendt. Jeg trodde jeg ikke hadde kreft, men Legen trodde det. Han fikk feil :)

Anonymous poster hash: f8a44...a87
Skrevet

Jeg synes det er veldig trist at dagens unge er så lettpåvirkelige at de tror de har kreft bare fordi de har googlet "sliten".

Anonymous poster hash: 7b052...21d

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er veldig trist at dagens unge er så lettpåvirkelige at de tror de har kreft bare fordi de har googlet "sliten".

Anonymous poster hash: 7b052...21d

Var ikke det jeg mente, og jeg trodde heller ikke jeg hadde fått kreft da jeg søkte på "sliten". Det var bare et eksempel, og det burde du forstått.

Anonymous poster hash: 2ddcb...c60

Skrevet

Jeg er lykkelig over infoen. Jeg klarer fint å dedusere meg frem til korrekt ting eller velge bort alt som ikke passer. Mens en jeg kjenner får absolutt alt hun leser om.

Skrevet

Det er bra med pasienter som forstår sin sykdom. Det letter mye.

MEN: Hvis man ikke kalrer å tolke den informasjonen man finner, og trekker gale konklusjoner, er slike søk veldig dumme. Det virker som om mange tror at egne oppfatninger etter nettsøk er riktigere enn vurderingen til en som har brukt årevis på å studere faget.....

Skrevet

Jeg gikk fra å "aldri" tenke på døden til å bli hypokonder (har fått diagnosen utredet) etter jeg googlet en uskyldig hodepine jeg hadde i høst. Det baller på seg og etterhvert tråler man nettet for hver minste ting, i mitt hode har jeg gått fra å være en frisk og bekymret ung kvinne som skulle bli gammel til at jeg ikke tør å være alene fordi Ifølge lommelegen, osv osv har jeg både hjertesykdom, kreft i eggstokker, tarmen og halsen, samt jeg kan dø av slag og hjerteinfarkt når som helst da "selv unge og friske mennesker kan absolutt få dette".

Sier ikke at alle blir slik av å Google mye, men er du litt sårbar i psyken fra før anbefaler jeg legebesøk fremfor Internett..

Anonymous poster hash: cc86d...155

• Liker 2
Skrevet

Frisk og Ubekymret*

Anonymous poster hash: cc86d...155

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...