Gå til innhold

Elendig matlyst. Hva kan jeg spise?

Anbefalte innlegg

Gjest lillelarve
Skrevet

Jeg har ingen matlyst for tiden, og spiser bare små, salte "fisker" (snacks). Er lei av brød, spagetti, knekkebrød, ost, yoghurt, frukt...

Har dere noen tips til hva jeg kan spise? Helst noe enkelt og lett... Kanskje noe med grønnsaker i? Eller noe søtt, men ikke veldig usunt? Eller... hva som helst!! :fnise:

Skrevet

Når jeg er i perioder der jeg er matlei, så hjelper det mye om retten er rask å tilberede. Hvis ikke blir jeg "mett" før jeg er ferdig med matlagingen. Omelett pleier jeg ofte å lage. Det er næringsrikt, kan varieres ut fra hva man måtte ha i kjøleskapet, og det tar kort tid. Da putter jeg oppi krydder og urter etter lyst og tilgang, kanskje rester av kjøtt, fisk eller grønnsaker og hva enn.

Jeg har forresten fått dilla på byggrynslunsj, den i beger med enten bringebær eller blåbær. Den holder meg mett lenge, er lett å få i seg, er søt og god, og veldig lett å ty til innimellom, som en rask og enkel løsning. Om den er så utrolig sunn vet jeg ikke, men vil tro den slår salte fisker. :P Den koster vel 17 kr pr. beger, så det er jo ikke det billigste.

Ovnsbakte rotgrønnsaker vil jeg også nevne, selv om de ofte må stå i ovnen i 35-45 min. Du kan google etter tips, men de blir utrolig gode av å ovnsbakes, og man kan bruke krydder og urter og en klunk olje på grønnsakene, og få et veldig godt resultat. Jeg syns dette er noe som er lett å spise, og at det kan være et eget måltid eller tilbehør.

Og så hjelper det i sånne perioder å ha oppskjærte grønnsaker, kokte egg, nøtter etc. tilgjengelig, sånn at det ikke blir et tiltak å tilberede seg noe raskt og enkelt om man bare trenger noe å bite i eller et mellommåltid.

Anonymous poster hash: c3c28...492
Skrevet

Ting som bare sklir ned halsen synes jeg er greit om jeg er matlei. Mango, smoothies, havregrøt etc.

Skrevet

Smoothie er jo kjempegodt, og frukt generelt er veldig greit å knaske på. Søtt er det også!

Skrevet

Første som slår meg er om du kanskje har en matvareintoleranse....? Det du nevner er jo enten hvetemelbasert/gluten eller melkebasert/laktose. Var slik det ble begynt å grave i mine intoleranser, ble så sinnsvakt matlei, var lite av vanlig mat som frista. Men kanskje jeg legger for mye i det :)

Avocado var noe jeg begynte å spise i den perioden, istedet for brødmat. Skar i to og spiste med skje, kanskje litt sitron over. Og så spiste jeg pålegg ved siden av - spekeskinke f.eks. Bokser med minitomater, sukkererter, miniagurker ol var fine å ha i kjøleskapet. Frist og lett å spise. Kyllingfilet brukte jeg også. Stekte opp en hel pakke, og spiste ved siden av friske grønnsaker/avocado både til frokost og middag.

Anonymous poster hash: 30913...ee2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...