Gå til innhold

Gule tånegler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har plutselig fått gule tånegler. De vanlige neglene mine ser ut som de alltid har gjort. Jeg tror ikke jeg har sopp, er ingenting som tyder på det (så vidt jeg vet). Noen som vet hva dette kan være?

Anonymous poster hash: 54575...ec6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hatt på neglelakk på dem over lang tid?

Skrevet

gule tånegler er vel som regel sopp.

Anonymous poster hash: dac9b...252
Skrevet

gule tånegler er vel som regel sopp.

med mindre du har brukt neglelakk.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke brukt neglakk på tåneglene mine noensinne, så vidt jeg kan huske. Så det er sopp, da? Burde ikke sopp ha andre symptomer også?

Skrevet

Her står det om neglesopp:

http://www.apotek1.no/hender-og-fotter/neglesopp

Neglen blir gulaktig og etter hvert blir den fremre delen fortykket og løsner fra underlaget.

Ellers så er gulfarge vanligvis en indikasjon på neglesopp. I sjeldne tilfeller kan gule negler også være symtom på sykdom i skjoldbruskkjertelen eller lungene, i tillegg til diabetes og psoriasis. Neglesopp kan være vanskelig å kurere, og hvis du ønsker å behandle den, krever det ofte langvarig innsats. Gevinsten ved behandling må vurderes opp mot ulempene (eventuelle bivirkninger, pris, tidkrevende innsats). Hvis mindre enn halvparten av neglen er angrepet, brukes ofte amorolfin (Loceryl) neglelakk. Enkeltstående tånegler behandles med Loceryl en gang per uke i ett år. Tablettbehandling i 12 uker kan i enkelte tilfeller overveies. Tablettene har sjeldne, men alvorlige bivirkninger.

Anonymous poster hash: 18f9f...17c
Skrevet

Her står det om neglesopp:http://www.apotek1.no/hender-og-fotter/neglesopp Ellers så er gulfarge vanligvis en indikasjon på neglesopp. I sjeldne tilfeller kan gule negler også være symtom på sykdom i skjoldbruskkjertelen eller lungene, i tillegg til diabetes og psoriasis. Neglesopp kan være vanskelig å kurere, og hvis du ønsker å behandle den, krever det ofte langvarig innsats. Gevinsten ved behandling må vurderes opp mot ulempene (eventuelle bivirkninger, pris, tidkrevende innsats). Hvis mindre enn halvparten av neglen er angrepet, brukes ofte amorolfin (Loceryl) neglelakk. Enkeltstående tånegler behandles med Loceryl en gang per uke i ett år. Tablettbehandling i 12 uker kan i enkelte tilfeller overveies. Tablettene har sjeldne, men alvorlige bivirkninger. Anonymous poster hash: 18f9f...17c

Takk for svar! Kan dette gå bort av seg selv, hvis det er sopp? Jeg bekymrer meg ikke nevneverdig over hva annet det kan være, men jeg er under utredning pga flere besvimelser og har også tatt blodprøver. Jeg er litt redd det kan være diabetes, men ville ikke da også fingerneglene vært gule? Siden gulheten er begrenset til tåneglene håper jeg det bare er sopp og ikke noe annet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...