Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest observatøren
Skrevet

Jeg ser det er en del her som referer til dos når det er snakk om ip adresse og lignende. Men hvor får man rede på alle de kommandoene man kan bruke i dos? Hvordan avslutter du dos forresten? Når jeg skal avslutte trykker jeg på xen i hjørnet, men får beskjed om at dette ikke er riktig måte å gjøre det på. Å frigjøre ip adressen kan høres nyttig ut om du vil skifte identitet på internett, men si meg, er det ikke bare den interne ipadressen du skifter da? Den ut mot internett er det vel internett leverandøren som bestemmer? Vennligst forklar er noen snill.

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Windows ME, 2000 og XP har ikke DOS. De har bare et "dos-konsoll". Et virtuelt DOS om du vil. Dersom du bruker f.eks win98 bør man vel helst skrive exit i dos-vinduet når man er ferdig. Det kan man også gjøre i dos-konsollet i ME, 2000 og XP også, men har vel ikke noe å si.

Når det gjelder ipconfig /release og /renew så gir den deg ny IP-adresse. Dersom du er bak en router, er det routeren som gir deg IP-adressen (lokal IP). Derfor får du ikke byttet den IP-adressen som andre på internett ser. Dersom du er direkte koblet mot internett uten router blir det annerledes. Siden du er direkte koblet til internett får du IP-adresse fra internettleverandøren. Dersom du er koblet til via en router, er det routeren som får den IP-adressen. Skjønner?

Gjest observatøren
Skrevet

Jo jo, jeg ble litt klokere. Jeg befinner meg bak en router, men jeg lurer litt på hva direkte tilkobling til internett er. Tenker du da modem, isdn?

Og hvor lærer man dos-koder. (Ja det er bare et konsoll, vet det)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Jo jo, jeg ble litt klokere. Jeg befinner meg bak en router, men jeg lurer litt på hva direkte tilkobling til internett er. Tenker du da modem, isdn?

Og hvor lærer man dos-koder. (Ja det er bare et konsoll, vet det)

Med direkte tilkobling mener jeg tilkobling uten router. Jeg har en PC direkte koblet til brebåndsuttaket uten noe i mellom. Da kan jeg bruke ipconfig /release og ipconfig /renew til å få ny ekstern IP-adresse(Den som vises på nettet). Dersom jeg hadde en router måtte jeg ha gått inn på konfigurasjonen til routeren.

DOS-kommandoer finner du på nettet. Er det noen spesielle du lurer på?

Her er basis dos-kommandoer:

http://www.colorado.edu/geography/gcraft/t...ps/doshelp.html

Gjest observatøren
Skrevet

Takk for det. Hvorfor bruker du ikke router? Er det en grunn til dette? Er det mulig for alle med bredbånd å ikke bruke router? Er routeren noe man bruker om man har flere pcer koblet mot nettet fra samme husstand? Er det noe man med router kan gjøre for å forandre ip adressen? Foreksempel koble seg direkte opp? Hvordan kan man koble seg opp uten router?

Takker på forhånd

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hovedgrunnen til at man bruker router er for å få flere til å koble seg til internett. Flere maskiner kan bruke samme eksterne IP-adresse, ved at den gir maskinene bak routeren hver sin lokale. Den har også en brannmur-funksjon, som man i og for seg kan ha som software på PC'en, som jeg har.

Uansett, må jeg nesten vite hva slags internettforbindelse du har(ADSL, kabelmodem, fiber etc) og hva slags internettleverandør du har før jeg kan si om og hvordan du kan koble deg direkte. Uansett har du router, ville jeg ha brukt den i.o.m. at den gir en ekstra beskyttelse. Hvordan man "refresher" IP-en på routeren varierer.

Uansett, dersom du lurer på din eksterne IP-adresse kan du gå til:

www.ipadresse.no

Skrevet

Bare nevne at enkleste måten å avslutte kommandolinjen på, er ved å skrive "exit" ;)

Eller funker "help" greit når man lurer på noe. evt <ord> ?

Gjest observatøren
Skrevet

Har du Ratlesnake noen generelle tips for hvordan man kan forandre ipen til en router?

Skrevet
Har du Ratlesnake noen generelle tips for hvordan man kan forandre ipen til en router?

Uh? Hvorfor skal du forandre IP-en til routeren din?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Kan kanskje hjelpe hvis du sier hva slags abonnement du har og hva slags router...

Skrevet

Enkelt og greit..

Logg deg på routeren og konfigurer den.. Ikke gjør det hvis du ikke har peiling på hva du gjør.. :roll:

Skrevet

Slå den av og på igjen. Da kan du få ny ip avhengig av systemet til internettleverandøren din.

Skrevet

Men hvis internettlevrandøren har satt leietid på IP-adresser, funker det ikke å reboote router/modem/PC.. ;)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Men hvis internettlevrandøren har satt leietid på IP-adresser' date=' funker det ikke å reboote router/modem/PC.. ;)[/quote']

Jepp...Ihvertfall Nextgentel deler ut fast IP over en viss periode.

Skrevet

En liten digresjon:

Jeg fant denne på dos-kommando siden.

BEWARE: I will rescind your laboratory privileges for a full week if you ever knowingly use either the command: erase c:*.*, or the command: erase *.*. Guess what happens?

Siden Elle Melle er ustyrlig nysgjerrig og ikke vet noe om dos, kan noen fortelle meg hva som skjer?

Beklager avbrytelsen.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Har du sjekket maskinene for virus? Kan virke som det er noe sånt...

Skrevet

Nei, nei, nei, ikke PÅ maskinen min, på den internettsiden som det fantes dos-kommandoer på som det var link til litt lenger oppe her!

Jeg leste litt nedover og fant det avsnittet. Er bare nysgjerrig jeg på hva det betydde.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

I gode gamle DOS ville vel de kommandoene ha slettet harddisken din, eller rettere sagt partisjonen c:. Det vil ikke skje nå siden Windows ikke vil godta det. Tror du kan gjøre det med en annen partisjon hvor ikke windows sine systemfiler er innstallert, som f.eks D:, E: osv. (vanligvis vel og merke).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...