Gå til innhold

Blæremola


Ginah91

Anbefalte innlegg

Hei :)

opprettet et nytt emne pga jeg føler meg så fryktelig alene når det kommer til blæremola.

Ble påvist blæremola den 20 januar 2014 og skulle vært 10 uker på vei. Var en veldig søreperiode for meg siden dette barnet var veldig ønsket. Da jeg kom på ultralyd pga blødninger fikk jeg vite at jeg hadde tom fostersekk og måtte ha utskrapning 2 dager etter. kom fort over dette og begynte å glede meg til å prøve på nytt etter mensen dukket frem. men når svar resultatene fra utskrapninga kom så viste deg jo seg at det var en blæremola og at jeg måtte vente 6-12 mnd til å planlegge en ny graviditet.

Tenker vel på dette daglig, men holder jo meg oppe pga jeg har en sønn på 3 år og er fortsatt ung. Må også ta blodprøver hver 2 uke pga HCG nivået må kontrolleres. nivået lå på 424 etter første blodprøve, noe jeg syntes var ganske lavt, for normalen ligger på flere millioner eller tusen.

Måtte du vente 6 mnd på å prøve på nytt, eller kunne dere starte litt før?

Hva lå HCG nivået ditt på og hvor fort sank den ned?

Har såååå mange spørsål, siden jeg måtte google blæremola i stedet for å få en tlf fra sykehuset om hva dette er for noe..

Kan nesten ikke vente til å få en positiv graviditetstest foran meg igjen :)

men 6 mnd føles så lenge, når jeg egentlig skulle hatt et barn om 6 mnd :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei :)

opprettet et nytt emne pga jeg føler meg så fryktelig alene når det kommer til blæremola.

Ble påvist blæremola den 20 januar 2014 og skulle vært 10 uker på vei. Var en veldig søreperiode for meg siden dette barnet var veldig ønsket. Da jeg kom på ultralyd pga blødninger fikk jeg vite at jeg hadde tom fostersekk og måtte ha utskrapning 2 dager etter. kom fort over dette og begynte å glede meg til å prøve på nytt etter mensen dukket frem. men når svar resultatene fra utskrapninga kom så viste deg jo seg at det var en blæremola og at jeg måtte vente 6-12 mnd til å planlegge en ny graviditet.

Tenker vel på dette daglig, men holder jo meg oppe pga jeg har en sønn på 3 år og er fortsatt ung. Må også ta blodprøver hver 2 uke pga HCG nivået må kontrolleres. nivået lå på 424 etter første blodprøve, noe jeg syntes var ganske lavt, for normalen ligger på flere millioner eller tusen.

Måtte du vente 6 mnd på å prøve på nytt, eller kunne dere starte litt før?

Hva lå HCG nivået ditt på og hvor fort sank den ned?

Har såååå mange spørsål, siden jeg måtte google blæremola i stedet for å få en tlf fra sykehuset om hva dette er for noe..

Kan nesten ikke vente til å få en positiv graviditetstest foran meg igjen :)

men 6 mnd føles så lenge, når jeg egentlig skulle hatt et barn om 6 mnd :/

Heisann!

Håper det går bra med deg no, og at HCG har gått fint ned att:) og kanskje er det eit barn på veg? :)

Veit korleis du har det, ein går rundt og gleder seg frykteleg for dette barnet for så å få den store skuffelsen og sorga. Det verste er at ein må vente med å bli gravid. I tillegg er det så sjeldent og lite kjent så det er ikkje så mange å støtte seg til, som kan gi siner erfaringar etc...

Vil gjerne fortelle mi historie; den 7 juli tok eg tidlig ultralyd privat pga småblødningar (var 10 veker på vei), hadde målt hcg og den steig (men visste ikkje at det kanskje var unormalt høgt nivå..). så eg håpte alt var fint, men ville sjekke dette sidan eg skulle heim på ferie veka etter og ville så gjerne fortelle om graviditeten til familien.

Det kom som eit sjokk, her var det ikkje noko foster, blei sittande i bilen og grine lang stund etterpå. For dette barnet var virkelig ønska. Deretter blei det haukeland og utskrapning ut på kvelden. Det blei mykje ventetid og i den anledning brukte eg google og fant ut det meste på eigenhand.

Etter dette blei det HCG målingar annakvar veke, nivået sank fint til å begynne med. Men den 28 august hadde nivået stege litt, det blei satt opp ny måling veka etter.. Eg var heilt i frå meg, og visste med meg sjølv at no blei det cellegift, og ganske riktig; nivået steig enda meir til veka etter.

Plutselig blei alt satt i gang, MR, røntgen og for deretter å bli flydd til oslo dagen etter. Min første cellegiftkur var ei ganske spesiell oppleving: 4 dagar der ein gikk og venta på ei sprøyte som tok eit halvt minuttt. Fikk ikkje lov til å forlate sjukehusområdet pga blødningsfare så det blei mange lange timar. Men trass alt så var jo eg frisk, og det å vere på avdelinga og sjå mennesker som var veldig sjuke medan eg og var der var rart. Det var ikkje før etter oppholdet at eg kunne sleppe følelsane ut, eg hadde på ein måe satt lokk på meg sjølv, for eg var trass alt ikkje sjuk på den måten som dei på avdelinga var.

No er første kur over, skal ta min andre kur i neste veke, har ikkje merka så mykje til det anna enn trøyttare enn vanleg og litt uroleg mage og tørstare enn vanleg. Så eg håper berre at HCG nivået synk fint og raskt så eg blir ferdig med dette styret. Hadde adri trudd at ein graviditet kunne føre til dette her;)

Det var forresten ein komplett mola eg hadde, då er det litt større sannsynleghet for at ein treng cellegift i tillegg til utskraping.

Om det er andre som er /har vore i samme situasjon så hadde det vore fint å høyre litt om andre sine erfaringar sidan eg sitt midt oppi det sjølv no. :)

Endret av tea21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...