Gå til innhold

imovane og bilkjøring

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg lurer på om noen her vet hvor lenge imovane ligger i kroppen. om jeg eks tar en imovane nå. litt før 23. hvor lenge bør jeg da vente med å kjøre bil i morgen? med tanke på en eventuell promille ved politikontroll. jeg har lest et sted at er man uheldig, så kan man bli tatt med stoff i blodet opptil 30 timer etter inntak. men er det sant?

Anonymous poster hash: 3973b...4a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg tar Imovane tar jeg det som regel halv elleve-elleve. Kjører til jobben klokka sju. Merker aldri noe hangover. Det er jo bare en innsovingstablett. Du kan trygt kjøre i morgen tidlig hvis du tar en nå.

Anonymous poster hash: a7adf...bad
  • Liker 2
Skrevet

okei. jeg har heller aldri merket noe dagen etterpå av de. jeg bare tenkte sånn hvor lenge de vises på eventuel promille/blodprøver om en skulle vært så uheldig. kan en liksom bli straffet for det? for jeg har jo ikke følelsen av at jeg mister noen reaksjonsevne eller noe dagen etter. i morgen skal jeg ikke kjøre noe sted før litt utpå dagen. men tenkte til en annen gang :)

Skrevet

Ca 5 timer så er de ute av kroppen

Anonymous poster hash: 0c694...9da

Skrevet

Du kan kjøre etter en god natts søvn (7-8 timer), så sant du ikke tar andre beroligende medikamenter (Sobril e.l.). Om du tar andre A -eller B-preparater i tillegg den dagen, kan du ikke kjøre.

Anonymous poster hash: 4b0f1...376

Skrevet

Du kan kjøre etter en god natts søvn (7-8 timer), så sant du ikke tar andre beroligende medikamenter (Sobril e.l.). Om du tar andre A -eller B-preparater i tillegg den dagen, kan du ikke kjøre DAGEN ETTER HELLER.Anonymous poster hash: 4b0f1...376

Rettelse/presisering over.

Skrevet

ok. takk for svar alle sammen. går på vallergan også. men det er jo ikke ordentlig sovemeds. mn er rød trekant. men er da vell ingen problem å kjøre etter 13 dagen etter? legen sa ingenting om det. og jeg har ingen "bakrus" av medisinene dagen etter

Skrevet

Jeg har fått beskjed av legen om å vente i 8 timer med å kjøre bil etter å ha tatt Imovane 7,5 mg, 12 timer for Sobril 25 mg og 24 t for Apodorm 5 mg.

Problemet er jo ikke at det kan vise i blodet, poenget er jo at du faktisk blir påvirket og dette kan gå ut over bilkjøringen din. Det er veldig viktig å være påpasselig med å ikke kjøre bil før man er "edru" når man går på medisiner med trekantmerking. Er man usikker på hvor lenge man må vente, må dette tas opp med lege. Hovedregelen er 2xhalveringstid (står i pakningsvedlegget), men dette kan variere noe ut i fra hva slags medisiner det er, hvor stor dose man tar og hvor mye man veier. Jeg har spurt legen hver gang jeg har prøvd nye medisiner om hvor lenge jeg må vente, slik at jeg er sikker på at det er trygt. Jeg vil ikke være til fare for andre i trafikken.

Anonymous poster hash: ddae5...311
Skrevet

Jeg har fått beskjed av legen om å vente i 8 timer med å kjøre bil etter å ha tatt Imovane 7,5 mg, 12 timer for Sobril 25 mg og 24 t for Apodorm 5 mg.

Problemet er jo ikke at det kan vise i blodet, poenget er jo at du faktisk blir påvirket og dette kan gå ut over bilkjøringen din. Det er veldig viktig å være påpasselig med å ikke kjøre bil før man er "edru" når man går på medisiner med trekantmerking. Er man usikker på hvor lenge man må vente, må dette tas opp med lege. Hovedregelen er 2xhalveringstid (står i pakningsvedlegget), men dette kan variere noe ut i fra hva slags medisiner det er, hvor stor dose man tar og hvor mye man veier. Jeg har spurt legen hver gang jeg har prøvd nye medisiner om hvor lenge jeg må vente, slik at jeg er sikker på at det er trygt. Jeg vil ikke være til fare for andre i trafikken.

takk for svar. det var derfor jeg også spurte. fordi det var akkurat det du svarte på der. som jeg lurte på. nå er det jo over 12 timer til jeg skal ut å kjøre, så jeg regner det går bra i morgen. jeg skal snakke med legen om det så fort som mulig for å høre. men imovane er ikke noe jeg bruker fast. bare om jeg føler jeg har behov for det. så jeg kommer ikke til å bruke de noen mange ganger denne uka, da jeg har jobb og diverse. jeg skal snakke med legen over helga :)

Skrevet

Men det var en ting til jeg tenkte på. nå har jeg tatt imovane 5 mg tabletter for 1 time og 15 minutter siden ca. jeg sitter fremdeles våken. og har akkurat tatt meg en dusj. noe jeg sliter med til vanlig uten å bli dødsliten. men nå gikk det som en drøm. og det nesten en time etter at jeg tok pillen. jeg har merket det at jeg kan bli svært produktiv etter å ha tatt pillen. jeg blir rastløs, og finner på alt mulig rart som jeg ikke klarer å ikke gjøre. er det noen flere som har opplevd dette? eventuelt vet om det er normalt? jeg tok to stk en gang, med en sånn times tid mellomrom. altså 10 mg. og da fikk jeg hallusinasjoner. så jeg skal etter min beregning ikke tåle så veldig mye av pillene. så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke blir sliten og trøtt nå. jeg har også prøvd med 1,5 tablett. men da ende det likt som på 1. jeg synes dette er virkelig rart jeg.

Skrevet

takk for svar. det var derfor jeg også spurte. fordi det var akkurat det du svarte på der. som jeg lurte på. nå er det jo over 12 timer til jeg skal ut å kjøre, så jeg regner det går bra i morgen. jeg skal snakke med legen om det så fort som mulig for å høre. men imovane er ikke noe jeg bruker fast. bare om jeg føler jeg har behov for det. så jeg kommer ikke til å bruke de noen mange ganger denne uka, da jeg har jobb og diverse. jeg skal snakke med legen over helga :)

12 timer skal være ganske safe om du har tatt 5 mg i alle fall. Det har ingenting å si om du bruker det fast eller ikke, for du er like påvirket uansett. Fint at du vil snakke med legen om det :)

Men det var en ting til jeg tenkte på. nå har jeg tatt imovane 5 mg tabletter for 1 time og 15 minutter siden ca. jeg sitter fremdeles våken. og har akkurat tatt meg en dusj. noe jeg sliter med til vanlig uten å bli dødsliten. men nå gikk det som en drøm. og det nesten en time etter at jeg tok pillen. jeg har merket det at jeg kan bli svært produktiv etter å ha tatt pillen. jeg blir rastløs, og finner på alt mulig rart som jeg ikke klarer å ikke gjøre. er det noen flere som har opplevd dette? eventuelt vet om det er normalt? jeg tok to stk en gang, med en sånn times tid mellomrom. altså 10 mg. og da fikk jeg hallusinasjoner. så jeg skal etter min beregning ikke tåle så veldig mye av pillene. så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke blir sliten og trøtt nå. jeg har også prøvd med 1,5 tablett. men da ende det likt som på 1. jeg synes dette er virkelig rart jeg.

Les pakningsvedlegget for vanlige bivrikninger. Hallusinasjoner kan forekomme. Jeg impulshandler ting på internett når jeg har tatt imovane, så jeg har sluttet å ta dem :P

Skrevet

12 timer skal være ganske safe om du har tatt 5 mg i alle fall. Det har ingenting å si om du bruker det fast eller ikke, for du er like påvirket uansett. Fint at du vil snakke med legen om det :)

Les pakningsvedlegget for vanlige bivrikninger. Hallusinasjoner kan forekomme. Jeg impulshandler ting på internett når jeg har tatt imovane, så jeg har sluttet å ta dem :P

huff. shopper på nett på impuls ja. det er ikke bra. blir sellv veldig impulsiv. sik som dusjen i sta, impuls. mn jeg har gjort andre ting på impuls, som ikke er bra impulser. så ja. kan være litt skummelt

Skrevet

Men det var en ting til jeg tenkte på. nå har jeg tatt imovane 5 mg tabletter for 1 time og 15 minutter siden ca. jeg sitter fremdeles våken. og har akkurat tatt meg en dusj. noe jeg sliter med til vanlig uten å bli dødsliten. men nå gikk det som en drøm. og det nesten en time etter at jeg tok pillen. jeg har merket det at jeg kan bli svært produktiv etter å ha tatt pillen. jeg blir rastløs, og finner på alt mulig rart som jeg ikke klarer å ikke gjøre. er det noen flere som har opplevd dette? eventuelt vet om det er normalt? jeg tok to stk en gang, med en sånn times tid mellomrom. altså 10 mg. og da fikk jeg hallusinasjoner. så jeg skal etter min beregning ikke tåle så veldig mye av pillene. så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke blir sliten og trøtt nå. jeg har også prøvd med 1,5 tablett. men da ende det likt som på 1. jeg synes dette er virkelig rart jeg. Anonymous poster hash: 3973b...4a1

Jeg kan også oppleve at jeg blir våken på et vis, men litt ør. Det beste er å leggeseg ca 10 minutter etter å ha tatt pillen, og ha minst mulig syns- og lydinntrykk.

Ikke ta flere enn en, du kan bli avhengig og øke toleransen. Da virker de ikke lenger.

Skrevet

AnonymBruker, on 12 Feb 2014 - 00:04, said:

Jeg har det på samme måte når jeg tar imovane. Når jeg kjenner virkningen får jeg ofte svært mye energi til å gjøre f.eks husarbeid, lese bøker osv. Anonymous poster hash: 0c694...9da
Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men dere som bruker/har brukt Imovane, hvor mange tabletter fikk dere? Jeg har det siste året slitt veldig med søvnen, og så fikk jeg en pakke med 30 tabl 7.5 mg. En hel tablett hjalp godt i begynnelsen. Sovnet som en stein og ingen bivirkninger. Og så har jeg klart meg fint med å dele en 7,5 mg tablett når jeg har hatt problemer med å sove. Men nå vil ikke legen gi meg flere. Altså - jeg har fått 1 pakke på ett år. Er det vanlig?

Jeg føler meg på ingen måte avhengig, og søvnproblemene er ikke like ille som i begynnelsen (traume). Men nå og da hadde det vært veldig godt å kunne ta en halv tablett for å slippe å ligge våken hele natten...:-(

Er legen min over-forsiktig, eller er det vanlig å bare få en pakke og aldri mer?

Anonymous poster hash: b9346...20e
Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men dere som bruker/har brukt Imovane, hvor mange tabletter fikk dere? Jeg har det siste året slitt veldig med søvnen, og så fikk jeg en pakke med 30 tabl 7.5 mg. En hel tablett hjalp godt i begynnelsen. Sovnet som en stein og ingen bivirkninger. Og så har jeg klart meg fint med å dele en 7,5 mg tablett når jeg har hatt problemer med å sove. Men nå vil ikke legen gi meg flere. Altså - jeg har fått 1 pakke på ett år. Er det vanlig?

Jeg føler meg på ingen måte avhengig, og søvnproblemene er ikke like ille som i begynnelsen (traume). Men nå og da hadde det vært veldig godt å kunne ta en halv tablett for å slippe å ligge våken hele natten...:-(

Er legen min over-forsiktig, eller er det vanlig å bare få en pakke og aldri mer?

Anonymous poster hash: b9346...20e

jeg får en pakke på 10. 5 mg. men jeg får ikke ta det fast hver dag. legen min nølte da han ga det til meg, fordi det er så lett å bli avhengig, samt at søvnen ikke blir en dyp søvn, slik en søvn uten imovane blir. jeg vil abefale deg å spørre legen om du istede kan få strte på Vallergan mot søvnproblemene. det fikk jeg. det er egentlig ingen sovemedisin, men en allergimedinsin. men pga at det tilsynelantende var nesten alle som ble søvning av den, så blir den nå gitt for søvnvansker. og da slipper du også å bli avhengig. for det blir du ikke av den. sies det. den er mye tryggere.

spørsmålet om legen din er overforsiktig. så synes jeg ikke det. jeg synes det er bra at han er forsiktig. og ikke bare kaster piller etter deg.

TS

Skrevet

Jeg tar 25 mg stilnoct fast hver kveld. Har gjort det i to år, får flere når jeg spør om det.

Utover det har jeg ingen effekt av vallergan eller circadin. Tar også seroquel 300mg og truxal 50 mg på kvelden, i tillegg til 150 mg tramadol.

Skrevet

Jeg tar 7,5 mg hver kveld. Jeg har utsatt å ta de lenge, men mangel på søvn begynte å bli regelrett farlig for meg. Jeg er klar over de underliggende årsakene til hvorfor jeg ikke sover, og er dessverre tvunget til å ta sovemedisin inntil jeg får behandling for det som gir søvnløshet.

For meg var imovane siste utvei, alt annet har blitt prøvd i forkant.

Vi reagerer forskjellig, jeg ville ikke ha kjørt bil kl 7 hvis jeg tok en imovane kl 23. Hvis jeg vet jeg skal opp tidlig og kjøre, tar jeg imovane desto tidligere kvelden før. Et par timer har all verdens betydning.

Skrevet

Jeg og gjør mye rart etter å ja tatt imovane. En kveld fant jeg på at å barbere øyenbrynene mine helt vekk var en god ide, fikk LITT sjokk neste morgen når jeg stod opp og så meg selv i speilet.

Anonymous poster hash: 50441...dcd

Gjest avocadoen
Skrevet

Tror det er veldig opp til hver enkelt hvor lenge det sitter i. Ville ikke tatt senere enn halv ellve. Jeg tar nå tramadol (varierer mellom 50 og 100 mg) og det står i pakingsvedlegget at det skal virke i 7 timer, men for min del tar det gjerne 10 timer før jeg ikke er svimmel og sløv lengre :P Derfor ville jeg ikke tatt sjansen på å høre på pakningsvedlegget med innsovningspiller heller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...