Gå til innhold

Hvor farlig er oxycontin, og faren for avhengighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør pga bekjent bruker disse etter en bilulykke, og tar 6-8 i døgnet. Er ikke det mye? Øynene er rare og personen er sløv og sover mye. Pårørende bekymrer seg, men for døve ører.



Anonymous poster hash: aec11...809
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er morfinpreparat. Les om det i felleskatalogen. Hvor lenge siden er bilulykken? Og vet du hvor mange mg han tar? Det er veldig uforsvarlig av lege å skrive ut mange.



Anonymous poster hash: f94ca...058
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oxycontin skal tas 2 ganger i døgnet, ikke 6-8!! Det er et langtidsvirkende preparat med effekt i 12 timer! Overdosering fører til at han slutter å puste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, tenkte på Oxynorm. Men Oxycontin skal tas med 12 timers mellomrom, og da har man virkning i kroppen kontinuerlig.



Anonymous poster hash: f94ca...058
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 år siden. Og huff, dette er nok ikke bra. Jeg mistenker avhengighet her, men kan ikke blande meg inn når jeg ikke kjenner personen så godt. Er familien som jeg kjenner mest som er bekymret.



Anonymous poster hash: 1f011...76b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig avhengighetsskapende. Men om personen har store smerter, er opiater noen ganger nødvendig. Selv om det er over lang tid. Det er vanskelig å si om det er smerter og/eller avhengighet. Det kan være begge deler. Men det bør jo være Paracet og NSAID's (Voltaren etc) i bunnen, og så tar man smertetoppene med opiater. Ikke bare opiater. Da blir virkningen dårligere med tiden, og man trenger høyere doser. Og så får man abstinenser om man trapper ned medisinen. Slik nedtrapping må gjøres med profesjonell hjelp.

Anonymous poster hash: eeb2b...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme medisin og det følges nøye med fra legens side, i og med at det er et A-preparat. Det håper og tror jeg at alle leger gjør. Når det brukes som smertestillende og etter forskriften fra lege er det ingen fare, selv om man nok blir avhengig. Men avhengig blir en av mange medisiner. Hvorhvidt det er riktig eller galt å bruke morfinpreparater daglig er det kun lege og pasient som kan avgjøre i fellesskap. Jeg synes det er mye fordommer mot slike preparater. Ingen som ikke har sterke smerter daglig kan uttale seg om hvordan det er. For min del er det som to forskjellige liv før og etter OxyContin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Oxycontin er veldig veldig avhengighetsskapende! Jeg er selv medikamentavhengig på samme "medisin", men er under langvarig nedtrapping.

Det begynte faktisk med at jeg ville trappe ned selv, da jeg kjente jeg svettet og følte meg syk når medisinen var på veg ut av kroppen. Avtalte nedtrapping med legen, som ble veldig glad. MEN han var ikke helt forberedt på dette. Skulle gi meg medisin for 14 dager, men da jeg kom hjem fant jeg etter hvert ut at utskrevet medisin holdt bare i 13 dager. Pytt pytt, får redusere enda litt mer, og kansje klare meg den siste dagen uten. (søndag)

Denne søndagen førandret livet mitt. Et abstineshelvete som kan skremme vannet av de fleste!! Det er ikke snakk om at jeg hadde overlevd uten medisin dersom jeg ikke hadde fått illegal hjelp!! (Legevakten ville ikke hjelpe, selv om jeg har vedtak på medisinen)

Jeg har masse smerter forskjellige steder i kroppen, med store store skader!! Så man blir avhengig rimelig fort uansett hva "andre" måtte mene!!

Så det jeg vil si er at: Vedkommene klarer seg ikke på noen måte uten disse medisinene dersom legen stopper. Heroin er det eneste som hjelper. De fleste begynner å sette det muskulært, og så er det helvete i gang!!

Oksykontin bør kun gis som medisin i livets avsluttende fase, slik det fremgår av regelverket.

I mange andre land selges en annen versjon som ikke lar seg knuse, slik at den kan tygges, eller sniffes, eller løses opp og settes med sprøyte. Kommer nok til Norge snart også!

Lykke til!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Oxycontin er veldig veldig avhengighetsskapende! Jeg er selv medikamentavhengig på samme "medisin", men er under langvarig nedtrapping.

Det begynte faktisk med at jeg ville trappe ned selv, da jeg kjente jeg svettet og følte meg syk når medisinen var på veg ut av kroppen. Avtalte nedtrapping med legen, som ble veldig glad. MEN han var ikke helt forberedt på dette. Skulle gi meg medisin for 14 dager, men da jeg kom hjem fant jeg etter hvert ut at utskrevet medisin holdt bare i 13 dager. Pytt pytt, får redusere enda litt mer, og kansje klare meg den siste dagen uten. (søndag)

Denne søndagen førandret livet mitt. Et abstineshelvete som kan skremme vannet av de fleste!! Det er ikke snakk om at jeg hadde overlevd uten medisin dersom jeg ikke hadde fått illegal hjelp!! (Legevakten ville ikke hjelpe, selv om jeg har vedtak på medisinen)

Jeg har masse smerter forskjellige steder i kroppen, med store store skader!! Så man blir avhengig rimelig fort uansett hva "andre" måtte mene!!

Så det jeg vil si er at: Vedkommene klarer seg ikke på noen måte uten disse medisinene dersom legen stopper. Heroin er det eneste som hjelper. De fleste begynner å sette det muskulært, og så er det helvete i gang!!

Oksykontin bør kun gis som medisin i livets avsluttende fase, slik det fremgår av regelverket.

I mange andre land selges en annen versjon som ikke lar seg knuse, slik at den kan tygges, eller sniffes, eller løses opp og settes med sprøyte. Kommer nok til Norge snart også!

Lykke til!!

Jeg bruker samme medisin og det følges nøye med fra legens side, i og med at det er et A-preparat. Det håper og tror jeg at alle leger gjør. Når det brukes som smertestillende og etter forskriften fra lege er det ingen fare, selv om man nok blir avhengig. Men avhengig blir en av mange medisiner. Hvorhvidt det er riktig eller galt å bruke morfinpreparater daglig er det kun lege og pasient som kan avgjøre i fellesskap. Jeg synes det er mye fordommer mot slike preparater. Ingen som ikke har sterke smerter daglig kan uttale seg om hvordan det er. For min del er det som to forskjellige liv før og etter OxyContin.

Det var slik for meg også!! Men forsøk et døgn uten. Ikke bare si at det klarer du fint. Oppfordrer deg til å forsøke, slik at du også ser realiteten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik for meg også!! Men forsøk et døgn uten. Ikke bare si at det klarer du fint. Oppfordrer deg til å forsøke, slik at du også ser realiteten!

Jeg er realitetsorientert. Jeg får abstinenser ca 8 timer etter utelatt inntak - og det er ubehagelig. Men hva skal man gjøre? Alternativet er langt fra bra det heller, så per i dag er dette det beste alternativet. Man tar ikke så sterk medisin for moro skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min mann som er syk av uhelbredelig kreft går på OxyContin og OxyNorm. Dette er svært sterke og avhengighetsskapende medisiner som kun bør brukes når det er absolutt nødvendig.



Anonymous poster hash: 6bd7a...1b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er jo skrevet ut av en lege, så jeg regner med at legen er klar over dette problemet?

Klart han har blitt avhengig, men hvordan er det med smertene? En ev nedtrapping må skje i samråd med lege.



Anonymous poster hash: 8b2e0...74f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...