Gå til innhold

Kaliningrad - noen som har vært der?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen av dere som har vært i Kaliningrad?

Jeg skal dit i forbindelse med en konferanse, men har ikke fått noen informasjon om hvordan man skal ta seg dit. Det ser ikke ut til at det går noen fly dit som er av akseptabel pris.

Er det et ok alternativ å fly til Polen og ha leiebil derfra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring med Kaliningrad, men har god erfaring med inn- og utreise i Russland, og det er jo samme land.

Et alternativ er absolutt å kjøre inn, men du burde ha med deg noen russisk-talende i bilen, da grensevakter og visumkontrollører ikke akkurat er kjent for å snakke engelsk.

Hvis jeg var deg ville jeg heller flydd til Moskva eller St. Petersburg og deretter til Kaliningrad, da er du i et mer internasjonalt miljø og med større sjanser for å kommunisere på engelsk dersom det skulle oppstå problemer.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har vært i Kaliningrad i (som er et Russisk militærområde) i forbindelse med hjelpearbeid. Du må søke visum i god tid før avreise, ca 3 mnd så vidt jeg husker :) (Det er nå 10 år siden jeg var der da). Vi reiste med fly til Gdansk og kjørte buss videre :) Det tar LANG tid på grensen, bare så du er bevisst på det :) det må også fylles ut russiske skjemaer (som ikke er oversatt til engelsk) så det kan være lurt å ringe den russiske ambassaden i Norge før du reiser, dersom du reiser alene, slik at du får all nødvendig informasjon :)

Anonymous poster hash: 4e7e6...d55

Skrevet

Ja! Jeg var der i April ifjor i forbindelse med hjelpearbeid og barnehjemsstøtte. Som en over meg sier, det er best å reise til Gdansk og kjøre videre. Det tar (såvidt jeg husker) 3timer fra Gdansk til sentrum i Kaliningrad, men man må huske at grensekontrollen tar litt tid. Det er mye smugling fra Polen over til Kaliningrad og motsatt.

Ta kontakt med ambassaden i Oslo, passet skal være gyldig til minst 6 måneder etter utreise.

Nyt Kaliningrad! Byen er skikkelig imponerende.

Skrevet

Har ingen erfaring med Kaliningrad, men har god erfaring med inn- og utreise i Russland, og det er jo samme land.

Et alternativ er absolutt å kjøre inn, men du burde ha med deg noen russisk-talende i bilen, da grensevakter og visumkontrollører ikke akkurat er kjent for å snakke engelsk.

Hvis jeg var deg ville jeg heller flydd til Moskva eller St. Petersburg og deretter til Kaliningrad, da er du i et mer internasjonalt miljø og med større sjanser for å kommunisere på engelsk dersom det skulle oppstå problemer.

Men da må du vel gjennom grensekontrollen en gang til ihvertfall hvis du skal kjøre bil, buss eller tog til Kaliningrad. Siden Kaliningrad er skilt fra resten av Russland. Alternativet må da eventuelt være båt fra St Petersburg (hvis det går) eller innenriksfly fra St. Petersburg eller Moskva.

Skrevet

Men da må du vel gjennom grensekontrollen en gang til ihvertfall hvis du skal kjøre bil, buss eller tog til Kaliningrad. Siden Kaliningrad er skilt fra resten av Russland. Alternativet må da eventuelt være båt fra St Petersburg (hvis det går) eller innenriksfly fra St. Petersburg eller Moskva.

Skulle spesifisert det i innlegget at jeg mente å fly fra st. Petersburg eller Moskva, anbefaler ingen å kjøre i Russland! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...