Gå til innhold

- 44 kilo :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei :-)

Jeg er ei jente på 27 år. Er 166 cm høy og veier 104 kilo.

Og har derfor en BMI på 37,74 .

Med andre ord må jeg gå ned svimlende 44 kilo for å få en normal BMI. Det er i alle fall målet mitt :-)

Har noen spørsmål jeg håper dere har tid til :

1. Hva ble mest forandra når du begynte på lavkarbo og når du gikk ned i vekt?

2. Hva veide du og hva veier du nå?

3. Har du erfaring med ketose?

4. Hvordan finner dere ut om dere har eggløsning?

5. Trener du? Hva og hvor ofte?

6. Når er det realistisk at jeg kan nå målet mitt på -44 kilo?

Skal jeg gå på lavkarbo eller ketose. Trene eller ikke? Og ellers TIPS og TRIKS!

Skal gifte meg i 2015 og vil gjerne være frisk og fin til denne dagen <3

Setter så pris på om noen kan svare meg på mine 6 spørsmål :-)

Anonymous poster hash: ef380...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått ned mye med lavkalori, og selv om det ikke var det du spurte etter så tenkte jeg å dele mine erfaringer likevel.

1. Bestem deg for at dette er livsstilsendring og ikke en quick fix

2. I og med at det er en livsstilsendring så må du gjøre endringer du vet du kan holde fast ved lenge

3. Jeg valgte lavkalori fordi jeg ikke er noe glad i fett og ikke ville se på noen matvarer som "ulovlig"

4. Det sies at mat tar kilo og trening tar gram, uansett så ville jeg aldri valgt bort trening for det holder kropp og sjel sunn og frisk

5. Sett deg delmål. Ikke tenk på alle kiloene som skal vekk, men f.eks. fem kilo av gangen.

6. Ikke lag store hårete mål om at du aldri mer i hele livet skal spise yndlingsmaten. Det holder ikke. Begrens mengde og hyppighet i stedet.

7. Bruk apper som myfitnesspal for å sjekke matvarers næringsinnhold og den tilhørende nettsiden for et stort nettsamfunn som backer hverandre opp

8. Finn noe trening du liker. Da er det mer sannsynlig at du holder fast ved det. Det tar noen uker å få inn vanen, men når den først er der så lover jeg at du vil savne trening hvis du skulker.

Anonymous poster hash: 7d080...a76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri vert spessielt usunn, bare vert veldig glad i vanlig mat! nå derimot er jeg en søtmums, men holder vekten med godtedager på lørdager.

uansett, poenget mitt er at greier jeg det, så greier du det! alle kan, og det er ingen snarveier til en slank kropp! jeg selv har gått ned 35 kg på egenhånd. Jeg begynte å gå ca en halv times tur hver dag, og jeg begynte faktisk å spise mer! og ikke minst oftere. Jeg begynte ikke å telle kalorier med det første, jeg begynte bare å spise sundt hver 3-4 time, da holdt jeg forbrenningen i gang, og var ikke i hel sulten til middag og overspiste.

jeg har i alle fall trivst veldig godt med denne livsstilen, og det er godt å tenke på at ingenting er nei mat, man kan smake på alt, men ha hodet klart. Det er og veldig læringsrikt å kunne litt om hva forskjellige matvarer inneholder, det kan være utrolige forskjeller i de samme matvarene, og man kan få seg en skikkelig a-ha opplevelse!

Lykke til! :)



Anonymous poster hash: 0922a...df9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 70 kg. Startet på 1400 kcal på vanlig kost, gikk så over til lavkarbo en stund på 1400 kcal, så mot slutten gikk jeg i ketose for å ta resten , da spiste jeg ca 1200 kcal :)



Anonymous poster hash: d14d3...ad0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :-)

Jeg er ei jente på 27 år. Er 166 cm høy og veier 104 kilo.

Og har derfor en BMI på 37,74 .

Med andre ord må jeg gå ned svimlende 44 kilo for å få en normal BMI. Det er i alle fall målet mitt :-)

Har noen spørsmål jeg håper dere har tid til :

1. Hva ble mest forandra når du begynte på lavkarbo og når du gikk ned i vekt? Innhold i tallerkenen ble mest forandret. Porsonene ble mindre, mindre brød, flere retter laget fra bunnen av.

2. Hva veide du og hva veier du nå? Veide 68 kg, veier 58 kg nå.

3. Har du erfaring med ketose?Nei

4. Hvordan finner dere ut om dere har eggløsning? Jeg vet ikke om jeg har eggeløsning. Har reggelmessig mens, så regner med at alt er bra i systemet. Er ikke en prøver.

5. Trener du? Hva og hvor ofte? Trener nesten ikke. Kan hende jeg er på treningssenter 2-3 ganger per mnd.

6. Når er det realistisk at jeg kan nå målet mitt på -44 kilo? Jeg ville satset på 3 år. Det er nok tid (og samtidig god tid). Man mister jo raskt i starten.

Skal jeg gå på lavkarbo eller ketose. Trene eller ikke? Og ellers TIPS og TRIKS!

Skal gifte meg i 2015 og vil gjerne være frisk og fin til denne dagen <3 Er det snak om januar eller desember? Nå har du nesten hele 2014 foran deg. Hvor mye tid i 2015 har du?

Setter så pris på om noen kan svare meg på mine 6 spørsmål :-)

Anonymous poster hash: ef380...80a

Anonymous poster hash: df884...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 70 kg. Startet på 1400 kcal på vanlig kost, gikk så over til lavkarbo en stund på 1400 kcal, så mot slutten gikk jeg i ketose for å ta resten , da spiste jeg ca 1200 kcal :)

Anonymous poster hash: d14d3...ad0

70!!!KG? himmel og hav for en prestasjon!

Respekt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

1: mange ting forandret seg. Jeg fikk mer midje, bedre hud, sterkere negler, stabilt blodsukker, bedre mage (ikke lengre mageknipe, bedre avføring osv)

2: når jeg var på det tyngste, så veide jeg 115 (tror jeg var oppe på 120 kg uten at jeg er helt sikker). I dag veier jeg ca 86-87 kg

3: har vært i ketose noen ganger, men merker ikke noe forskjell da fra resten av tiden.

4: jeg merker godt når jeg har eggløsning, da jeg kjenner det godt i eggstokkene + økt utflod

5: jeg trener ikke annet enn rolige øvelser av tai chi, yoga og rolig svømming når jeg klarer

6: det er absolutt realistisk, så lenge du bruker litt tid. Ville ikke gått ned for fort da huden ofte kan ha problemer med å følge vektnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si at hvis du virkelig vil ned i vekt og bli der så begynner du å trene. Om du satser på at den magiske trylleformelen "ketose" skal fjerne alle kiloene så kommer du aldri til å klare det.
1kg ned i uka i snitt kan du klare uten problemer og da har du nådd målet innen 44 uker.



Anonymous poster hash: 57225...9b7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si at hvis du virkelig vil ned i vekt og bli der så begynner du å trene. Om du satser på at den magiske trylleformelen "ketose" skal fjerne alle kiloene så kommer du aldri til å klare det.

1kg ned i uka i snitt kan du klare uten problemer og da har du nådd målet innen 44 uker.

Anonymous poster hash: 57225...9b7

Ketose er en medisinsk tilstand, og handler ikke om verken magi eller ønsketenkning. Jeg har selv gått ned 33 kilo ved å være i ketose, så du snakker om noe du overhodet ikke har peiling på.

TS: Finnes det Easylife-kurs der du bor? Det har hjulpet meg til å nå ønsket vekt - og det aller viktigste - å holde meg der!

Anonymous poster hash: 78428...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si at hvis du virkelig vil ned i vekt og bli der så begynner du å trene.

Anonymous poster hash: 57225...9b7

Trening har faktisk ikke all verden betydning når det gjelder kun det å gå ned i vekt. Det er kostholdet som avhjør resultatene.

Trening er derimot veldig viktig på andre måter så det bør absolutt ikke droppes.

Anonymous poster hash: b1041...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noe erfaring med å skulle gå ned så mye i vekt, men jeg vil foreslå at du trener styrketrening om synes det er greit! Muskler forbrenner fett slik at du kan spise liiiitt til! ;) Samtidig som det strammer opp! Tung styrketrening to-tre ganger i uken tror jeg er fint for alle, med fokus på knebøy, markløft og benkpress, og eventuelle andre øvelser du synes er morsomme å gjøre! :) Bestill noen timer med personlig trener om du vil ha et ordenlig program og er usikker på teknikken. Husk nok proteiner! :) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Whitestripes

Trening er flott, trening er topp! Likevel er det hva man spiser som har aller størst betydning når man skal ned i vekt. Kutt ut sukker og raske karbohydrater, spis masse grønnsaker, protein og trege karbohydrater og spis mindre porsjoner til hvert måltid. Drikk masse vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne slå et slag for at du finner fram til mat og trening du liker! Heller enn å slite deg ut så du mister motivasjonen, start forsiktig og opplev at du mestrer mer og mer! Velg mat fra alle matgrupper (såfremt du ikke har allergier eller intoleranser) og prøv deg fram, kos deg med det du er vant til, og finn nye favoritter, det er så mye godt å spise, og alt er "lov", om du spiser det i moderate mengder! La den livsstilen du legger opp til nå, være noe du ønsker å ha resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanne70

Dette er vel kanskje litt på siden av det du spør om, men jeg vil gjerne gjenta en del av et innlegg jeg skrev som svar til en annen TS som skulle ned mange kg.

Jeg er veldig enig med det som Pringle over her skriver. Fokuser på livsstilsendring og ikke slanking. Legg opp til et kosthold du kan leve med resten av livet, for husk at du skal holde vekten når du har gått ned ønskede kilo også. Det kan være vanskelig å plutselig spise mindre enn man har vært vant til, så om du opplever dette kan du heller legge deg på et litt høyere kaloriinntak i begynnelsen og gå litt saktere ned i vekt, og heller justere etter hvert. Når du skal velge kosthold, er det også greit å tenke på hvilken type mat du liker. Det nytter ikke å legge om til et sunt kosthold hvis du ikke kan spise noe av du liker (av mat, ikke godter, kaker, snacks osv). Tenk også på hvilken type mat du har spist som har fått deg til å legge på deg, det kan være en pekepinn til at dette er en type mat du kanskje bør prøve å spise mindre av, evt. unngå.

Å kutte ut sukker og redusere inntaket av raske karbohydrater er en god start når man skal ned i vekt. Unngå hel- og halvfabrikata så godt du kan, disse inneholder gjerne alt for mye salt, sukker og tilsetningsstoffer. Spis godt med grønnsaker og rent kjøtt, fisk og fugl. Kjøttdeig er helt ok, men spis minst mulig av pølse, fiskefarseprodukter osv. Egg er næringsrikt, mettende og kan varieres på mange måter. Få i deg sunt fett fra naturlige og gode fettkilder, kaldpresset rapsolje, olivenolje og koksolje er de beste. Personlig foretrekker jeg også (økologisk) smør framfor margarin, da margarin er et veldig bearbeidet produkt. Vær obs på at lett/lightprodukter ofte inneholder mye (skjulte) karbohydrater.

Trening er ikke av veldig stor betydning for vektnedgangen, men bra for mye annet, så du bør absolutt trene. Styrketrening som nevnes over her, er antakelig best for deg i alle fall i begynnelsen. Senere, når du har gått mer ned, kan du innføre mer kardio.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 25 kg ved å telle kalorier og gå tur.

Har holdt på vektnedgangen i 4 år, så den er nok varig.

Lykke til!



Anonymous poster hash: 82256...e12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Kjære ts. Jeg syns du skal snu tankegangen din. Snu smilefjeset fra "surt/trist" smilefjes til "happy" smilefjes. Du fokusere på hvor vanskelig og stor jobb du har foran deg. Fokuser på små positive ting om gangen. Som for eksempel at du skal gå ned 0,5 kg på 14 dager, eller lage sunn, næringsrik mat 3 ganger i uken, eller finne en fysisk aktivitet som du selv syns er gøy. Du skal sette små mål som du fint kan klare. Det er lurt å sette seg selv opp til å vinne hver gang, i stedet for alle dårlige følelsene som kommer når du ikke klarer å oppnå store og kanskje urealistiske mål.

Hva syns du om å få hjelp? Spør etter hjelp så får du hjelp.

- Ta kontakt med fastlege og få henvisning til frisklivssentral og/eller klinikk for overvektige på et sykehus.

Ta direkte kontakt med mennesker som har klart det som du ønsker, spør om hjelp og finn støtte i en mentor som du kan ha kontakt med. Det er utrolig hvor hjelpsomme mennesker er. Jeg har selv hjulpet mennesker ned i vekt. Det blir litt sånn "pass it on"....

Drit langt i lavkarbo, 3:5 diett, og andre unaturlige regimer. Gjør ting enkelt og stol på deg selv. Gå for "7" dietten. Det vil si 7 dager med sunt og næringsrikt kosthold. Og tillat deg selv litt kos innimellom.

Ta gjerne kontakt om du vil prate, ha tips eller synspunkter. Jeg har tro på at du kan klare det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...