LatersBaby Skrevet 11. februar 2014 #1 Skrevet 11. februar 2014 Jeg har ei datter som starter skole til høsten og hun er allerede skrevet inn på skolen her i nærmiljøet. Nå har jeg begynt å tvile på om hun skal starte der eller om jeg skal søke plass på steinerskolen som er ca 15 min unna hvor vi bor. Er det noen her som har erfaring fra Steinerskolene?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #2 Skrevet 11. februar 2014 Steinerskolen virker fornuftig på overflaten, problemet med den er at mye av den grunnleggende tankegangen og livssynet som gjennomsyrer ALT de gjør underkommuniseres både til barn og foreldre. Det er MYE okkultisme, overtro og religiøst tankegods som ligger til grunn for pedagogikken. Foreslår at du tar en kikk på siden steinerkritikk.no, som er skrevet av to tidligere lærere i steinerskolen. Fanene "Hva er vår kritikk?" og "Foreldre- og eleverfaringer" er kanskje mest relevant for deg. Ida Jackson, som selv har vært steinerelev, sin artikkel er også god lesning. Og dette er en laaang, en informativ artikkel som både har kritikk, men også lar representanter for Steinerskolen slippe til ordet. Anonymous poster hash: 8944b...bb5 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #3 Skrevet 11. februar 2014 En venninne av meg gikk der fra 1 til 10 klasse. Hun trivdes ikke i det hele tatt. I følge henne så er Steinerskolen ekstremt dårlig, og hun har aldri tenkt til å la ungene hennes starte der. Anonymous poster hash: 8f5c1...f6d 1
HedvigR Skrevet 11. februar 2014 #4 Skrevet 11. februar 2014 Hvor i landet bor du? Det er (dessverre) veldig stor forskjell på de forskjellige Steinerskolene landet rundt. Jeg var gått på skolen i Trondheim og Fredrikstad, og har bare gode erfaringer, men er noen skoler som er kjent for å følge veldig sære retningslinjer. Jeg er veldig glad i Steinerskolen og føler den får mye urettferdig kritikk, men noe av kritikken er jo faktisk riktig og. Jeg fikk veldig mye ut Steinerns lærestil, særlig siden jeg alltid har vært glad i det kreative og kunstneriske. Det er mye fokus på tegning, maling, drama og å lage egne hjelpemidler som f. eks. bøker, og det er jo ikke noe som vil passe for alle barn. 2
LatersBaby Skrevet 11. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2014 (endret) Jeg har nå lest noen av linkene som ble skrevet over her, og ble helt ærlig litt skremt av alt som sto. Også hvor det sto skrevet at barn skal helst ikke lære å lese før de er 7 år? Ellers er datteren min over gjennomsnittet interessert i tegning/maling, lage ting, skuespill og musikk så akkurat det hadde passet henne perfekt. (derfor jeg ble så interessert i steinerskolen) men det okkulte og religiøse ble jeg veldig overrasket og skremt over. Ser at den ene artikkelen ble skrevet i 2010, og dette var noe hun selv opplevde da hun gikk på steinerskolen i sin tid, kan dette ha forandret seg noe over årene? Bor forresten på Sørlandet. Endret 11. februar 2014 av LatersBaby
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Som noen andre her nevnte så er det stor forskjell fra skole til skole, og det er sikkert noen som er verre og bedre enn andre. Om du til slutt ikke ønsker å velge Steinerskolen: kanskje det finnes noen fritidstilbud i nærheten av dere som kan dekke noen av interessene til datteren din? Kjempefint at kreative barn får utfolde seg! Anonymous poster hash: 8944b...bb5 2
HedvigR Skrevet 11. februar 2014 #7 Skrevet 11. februar 2014 Jeg personlig har aldri opplevd noe okkult eller særlig religiøst i mine skoledager, fra 1-10. klasse, men har jo hørt historier fra media. Det som er viktig å huske på når man leser kritikken er at alle skoler kan ha dårlige ledere og lærere, det er ikke nødvendigvis pedagogikken sin feil. Jeg vil anbefale deg å ta et møte med den aktuelle skolen så du får snakket litt med dem, og still dem gjerne noen kritiske spørsmål om ting du vil ha svar på. Det er helt vanlig å gjøre, og da burde få en ganske god "vibe" på hva slags skole og mennesker du har med å gjøre. Har aldri hørt noe om skolene på Sørlandet, verken positivt eller negativt. Kan jo legge til at skolen i Moss i mine dager hadde et ganske så dårlig rykte på seg, var visst mange merkelige lærere som ble tiltrukket arbeidsplassen der. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Kan nevne at min vennine som ikke trivdes på Steinerskolen gikk på en i Oslo. Etter å ha hørt hennes erfaringer og lest kritikken mot Steinerskolen, så ville jeg ikke tatt sjansen på å sende ungene mine der. De kan få utfolde seg kreativt i fritiden. Anonymous poster hash: 8f5c1...f6d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #9 Skrevet 11. februar 2014 Jeg tror de færreste av elevene (og foreldrene) opplever det som spesielt okkult. Det er såvidt jeg har forstått ikke spesielt fremtredende hos de aller, aller fleste skolene. Selv lærerene kan være mer eller mindre ubevisst på dette. Det er likevel slik at dette er tankegodset som ligger til bunn for all pedagogikken, og som grunnlag for veldig mye av det du finner i skolen. Det får nesten være opp til enhver å vurdere hva de er komfortable med å velge, men det er viktig å vite sånt som dette synes jeg. Anonymous poster hash: 8944b...bb5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #10 Skrevet 11. februar 2014 Finnes det en Montesorri-skole i nærheten? Anonymous poster hash: 9b771...0d6
LatersBaby Skrevet 11. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2014 Nei, det finnes ingen Montesorri skoler i området her. Jeg vurderer som HedvigR skriver å ringe skolen å avtale et møte, for å så ta det derfra. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #12 Skrevet 11. februar 2014 Montessoriskolen har jeg, i motsetning til Steinerskolen, faktisk hørt veldig mye bra om. De har ikke noen av de rare okkulte ritualene som venninnen min opplevde på Steinerskolen. Anonymous poster hash: 8f5c1...f6d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #13 Skrevet 11. februar 2014 Det spørs helt hvordan ungen er som person. Jeg byttet fra offentlig pga. mobbing, og det var det beste jeg kunne ha gjort der og da. Jeg var såpass nede at Steinerskolen virket som et paradis i forhold, men etterhvert som hodet klarnet og jeg begynte å sette ting i perspektiv, ble det litt annerledes. Jeg har alltid vært glad i bøker, lesestoff, faglige utfordringer, og å kunne jobbe selv. Dette kunne jeg se langt etter på Steinerskolen. Der skulle hele mattetimen foregå på tavlen, gjerne også med steiner og dansing på gulvet som læringsmetode, før vi fikk med et ark hjem som lekse. Jeg gikk fra 6 til 3 i matte på grunn av det, og Steinerskolen er svært raus med karakterer også. Alle skal få like muligheter, må vite! Nynorskkarakteren var også en vits. Vi fikk i oppgave å lage et hefte om et gitt tema, hvor noe av karakteren ble bedømt på illustrasjonene. Denne oppgaven kunne også gjøres med å knapt skrive noe i det hele tatt, en liten setning på hver side over ti sider var nok, og dette var sidemålskarakteren i 10. klasse... Jeg ville ikke sendt ungene mine dit. Det virker flott på overflaten, men Steinerskolen er en boble fra omverdenen. Den syr puter under armene på ungene, alt er så fint og flott og alle er snille mot hverandre, alle er like mye verdt på absolutt alle punkter... Dette virker veldig bra ved første øyenkast, men igjen: Steiner'n er en boble! Halve klassen min begynte på offentlig VGS, og 2/3 av dem kom tilbake på Steinern. Ikke fordi de syntes Steiner er så fantastisk, men fordi de ikke var forberedt, verken sosialt eller faglig, på den virkelige verden! Og de fleste av disse kom inn på gode skoler med godt sosialt miljø og flinke lærere, så det var ikke det det stod på. Problemet mitt med Steinerskolen er det. At de luller inn ungene i et teppe av trygghet og alle-skal-være-venner-mentalitet og snillisme. Jeg vil at mine barn skal være sterke, selvstendige individer som tenker selv. Det kan virke som om det er slike barn Steiner oppfostrer, men det er bare fordi de voksne liker hvor snille og høflige og kreative Steinerbarna blir. For ja, man lærer seg opp til å tenke på en kreativ måte, men der stopper det. Ja, og så savnet jeg skolebøker så mye at jeg satt på do i friminuttene med lærebøker fra biblioteket og kjente det kriblet i magen av glede ved hvert vanskelige ord som ikke ble uttalt kjempesakte av en lærer med myk stemme sammen med en 3. klassenivåforklaring om hva dette var for noe akkompagnert av en sang og en tegning av en engel. Anonymous poster hash: 45a57...32f 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #14 Skrevet 11. februar 2014 Jeg tror det sosiale er alfa og omega for barn, hvis de ikke trives sosialt, går læringen heller ikke bra. Det å ha en skole 15 km unna blir veldig tungvint når man skal besøke klassekamerater som sikkert også bor et stykke unna. Mens barna som går i klasse med hverandre på nærskolen bare stikker ut en tur og treffer vennene sine rett utenfor døra? Jeg ville altså ha valgt nærskolen, hvis det ikke er spesielle grunner for at du ikke vil bruke den (mobbing etc). Jeg ville hatt barnet mitt på nærskolen, og heller meldt henne på kveldsaktiviteter som innebærer tegning og kreativt utløp. Anonymous poster hash: 3832c...e65 1
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2014 #15 Skrevet 11. februar 2014 Montessoriskolen har jeg, i motsetning til Steinerskolen, faktisk hørt veldig mye bra om. De har ikke noen av de rare okkulte ritualene som venninnen min opplevde på Steinerskolen. Anonymous poster hash: 8f5c1...f6d Jeg har sansen for den pedagogikken.
HedvigR Skrevet 11. februar 2014 #16 Skrevet 11. februar 2014 Nei, det finnes ingen Montesorri skoler i området her. Jeg vurderer som HedvigR skriver å ringe skolen å avtale et møte, for å så ta det derfra. Tror nok det er det beste å gjøre Kanskje du også kan komme i kontakt med noen foreldre som har unger der. Veldig trist å høre at så mange har dårlige erfaringer med Steinerskolen, særlig såpass som AB litt over skriver med mattetimen. Jeg har heldigvis erfart det helt motsatte, at skolene jeg gikk på var veldig opptatt av faglige utfordringer også for de sterke elevene, det var særlig bra for meg når det gjaldt lesing, språk og litteratur. Tror aldri vi dansa i mattetimene 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #17 Skrevet 11. februar 2014 Jeg har gått på steinerskole i Asker som var ganske bra, og i Stavanger som jeg opplevde som fælt. Ungdomsskolen gikk jeg på vanlig offentlig skole, og jeg kan bekrefte at det var en svært vanskelig overgang hvor jeg ble taper i alle skolefag unntatt norsk. Sosialt sett klarte jeg meg bra fordi jeg var tøff og var vant til å klare meg selv. Læringskurven og læremåten er så vanvittig forskjellig på de to skolene; at det unner jeg ingen. Jeg er motstander av den offentlige skolen vi kjenner i dag, men heller ikke fan av steinerskolen, selv om jeg hadde valgt steinern dersom jeg måtte velge. Barna mine skal gå på Montesorri. Jeg har det meste du kan tenke deg av kreativt utstyr,leire, symaskiner, male/tegne saker instrumenter, mikrofoner, musikk-studio etc. Tilgjengelig her hjemme og kommer til å oppfordre barna til å bruke dette fremfor tv/spill/pc. På den måten vil de få utløp for kreativiteten uavhengig av skolen. Anonymous poster hash: 27a53...83c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #18 Skrevet 11. februar 2014 Tror nok det er det beste å gjøre Kanskje du også kan komme i kontakt med noen foreldre som har unger der. Veldig trist å høre at så mange har dårlige erfaringer med Steinerskolen, særlig såpass som AB litt over skriver med mattetimen. Jeg har heldigvis erfart det helt motsatte, at skolene jeg gikk på var veldig opptatt av faglige utfordringer også for de sterke elevene, det var særlig bra for meg når det gjaldt lesing, språk og litteratur. Tror aldri vi dansa i mattetimene Kødder du?! Heldige! Vi lå på gulvet og strakk opp foten om vi kunne huske hva den lengste linjen i en trekant het. Anonymous poster hash: 45a57...32f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #19 Skrevet 11. februar 2014 Jeg gikk på barneskolen på steinerskolen. Tror ikke jeg kunne hatt det bedre på noen andre skoler. Jeg stortrivdes å elsket alle de kreative fagene. Det var også utrolig godt miljø der. Jeg elsker det. Anonymous poster hash: ae44a...0c7
minister-mio Skrevet 11. februar 2014 #20 Skrevet 11. februar 2014 TS, jeg syntes du skal kontakte den aktuelle Steinerskolen og få til et besøk og snakk med ledelsen. Så kan du se selv hvordan det virker. At venninna til en på kg gikk på en annen Steinerskole på nittitallet har liksom lite å si for ditt barn. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå