Gå til innhold

utestenge barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arghhh.

Igjen var min sønn blant de tre som ikke ble bedt i bursdag.

De er 13 gutter i klassen og av en eller annen grunn skal flesteparten bare be ti.

Jeg har spurt læreren om han ikke går overens med guttene i klassen, men han leker godt med alle sammen sier hun.

Han har også med seg mange gutter fra klassen hjem fra skolen, og selvfølgelig er det litt krangel av og til men ikke noe som ikke kan ordnes opp på dagen.

Selv ber han alle i klassen i sin bursdagsfest, jentene og.

Så det er ikke det heller.

Og gavene han gir er som de han får, rundt hundre kroner.

Så idag igjen kom han hjem med tårer i øynene, fordi de andre guttene (og noen jenter)hadde blitt hentet på skolen i buss og dratt til et bowlingsenter for å feire.

Det er ikke lett å være trøstene, ikke fordomsfull mor i disse tilfellene.

Håper bare de med de populære barna tenker en gang på hvordan det er å være utestengt.

Nå må jeg gå å tørke noen tårer og steke noen vaffler. :trøste:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet så godt hvordan det er å være han...

Barn tenker ikke empatisk på dem som blir utestengt. Barn er i grunnen svært onde.

Men voksne er ikke så veldig annerledes.. Bare litt mindre direkte.. Så des før han lærer å leve med det, dess bedre får han det.

Skrevet

Det har selvfølgelig noe med alder å gjøre, men vi voksne kan ikke la barna bestemme helt fritt. De må styres.

Hos oss var det "regel" at enten ba de alle guttene - eller under halvparten. Det var veldig greit .. selv om det var noen som var "mer" populære og ble bedt i alle selskapene .. mens noen bare var med i de som "alle" var i.. så var det ingen som ble "utestengt" alene.

Skrevet

Men hvorfor gjør ikke foreldrene noe får å stoppe det?

Selv foreslo jeg i et foreldremøte at man burde be alle av samme kjønn når man ber barn fra klassen.

Men da kom det store protester og argumenter a la, ikke plass nok, for dyrt, osv.

Jeg vet hvem som er populær og hvem som ikke er det i klassen til gutten min, og jeg oppfordrer hver dag gutten min til å leke med alle, ikke bare de kule. Og håper han gjør det.

Men at foreldrene er med på å skape mobbeoffer, kan ikke, aldrig forsvares.

:kjempesinna:

Skrevet

Det er alltid noen som "ikke vil la gruppen" diktere seg.. enten det gjelder bursdagsselskaper eller lommepenger på leirskole, innetider eller forslag til felles holdninger om hjemme alenefester etc.

Desverre...

Det er skrekkelig synd at de voksne skaper sånne problemer .. vi burde være de som sørget for at det ikke dukket opp.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Hvis han er den eneste som ikke ble bedt skjønner jeg at du reagerer. Hvis det er flere som ikke er bedt, blir det annerledes. Vi kan ikke tvinge de andre til å be "alle".

I klassen til sønnen min gjør vi det slik at dersom man IKKE skal be alle guttene (eller alle jentene) så leveres ikke innbydelsene ut på skolen. Man ber heller ikke nesten alle (dvs at en ikke får komme). Men at 3 - 4 ikke "får komme" det aksepteres. (de er 10 gutter i klassen).

Det må gå an å forstå at ikke alle kan be alle.... Jeg har verken plass eller råd til å ha 20 unger i bursdagsselskap, og jeg syns det ville vært uhørt å bli tvunget til det (hvis det var 20 gutter i klassen f.eks. eller om det var vanlig å be hele klassen).

Unger blir lei seg, men alle kan ikke alltid være med på alt. Og unger har ikke vondt av å lære det heller..... (som sagt - annerledes om det bare er en som ikke blir bedt!)

Skrevet
Men hvorfor gjør ikke foreldrene noe får å stoppe det?

Barna er produkter av sine foreldre. De styres også av foreldrene mht. hvor mange som kan delta. Derfor tror jeg aldri du vil nå gjennom til foreldrene som er så lite empatiske (og så hensynsløse spør du meg) at de tillater en slik siling.

Har selv vært den som ikke ble bedt, og det som er så j*vlig som forelder er at det er ikke en dritt du kan gjøre og ikke en dritt du kan si for å gjøre det bedre for barnet. Det eneste som kan gjøres for barn som blir utestengt er å gi dem arenaer der de kan være de populære på fritiden, så de forstår at de ikke er tapere, men at skole"kameratene" er de dumme.

Og du - lov meg å aldri ta det opp på et foreldremøte der barna er tilstede. Det gjorde mamma med meg (og det var jo godt ment), og det gjorde bare min situasjon myyyyye verre.

Skrevet
Unger blir lei seg' date=' men alle kan ikke alltid være med på alt. Og unger har ikke vondt av å lære det heller..... (som sagt - annerledes om det bare er en som ikke blir bedt!)[/quote']

Selv om det er 30 gutter i klassen, er det synd for han som aldrig blir bedt.

Selv bor jeg ikke i noen stor villa, men jeg har plass til 24 barn for det.

De må godtnok sitte litt her og der, men de later ikke til å bry seg med det.

Og forresten er det mange andre steder å være, mc Donals, sfo, idrettshytter, ute osv.

Skrevet

Så idag igjen kom han hjem med tårer i øynene, fordi de andre guttene (og noen jenter)hadde blitt hentet på skolen i buss og dratt til et bowlingsenter for å feire.

Jeg kan ikke se for meg noe værre enn akkurat dette. Så vondt det må være for ham. Får helt vondt i magen av å tenke på det. Noen foreldre bør bli fortalt hvor skapet står. Slik som dette, å komme å hente deltakerne på skolen, er egentlig helt uholdbart. Dette er nesten som å gni det inn i fjeset på sønnen din.

Nei, ta godt vare på sønnen din idag. Gi ham akkurat det han vil ha og litt til.

Stakkars kar.

:-(

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi har hele veien hatt det slik at alle guttene i klassen har blitt invitert, og alle jentene til de som ahr jenter. I minsten sin klasse er de bare 15 stykker totalt, og da har vi invitert alle sammen.

Dette har fungert veldig bra, og ingen har blitt såret.

Jeg syns foreldre bør tenke seg litt om, før de lar barna sine utelukke enkelte barn.

Skrevet

Og du - lov meg å aldri ta det opp på et foreldremøte der barna er tilstede. Det gjorde mamma med meg (og det var jo godt ment), og det gjorde bare min situasjon myyyyye verre.

Ja, det kan jeg tenke meg.

Jeg prøver ikke å være altfor hysterisk, men når det er ens egne barn blir man lett såret.

Og på fritiden er han medlem i en motorsykkelklubb, og der har han stor respekt, da han er meget dyktig til å kjøre.

Men skolen er jo liksom der fem dager i uka, og det er nok vont å føle seg utenfor.

Skrevet

Grusom utvikling... :o :trøste:

Jeg har også hørt om noe sånt, og er selvfølgelig bekymret når min sønn skal begynne på skolen til høsten. Man frykter jo det verste...

Hva i alle dager er det med foreldre, egentlig? 10 gutter har vi plass til, men 13- nei, det er umulig. Da tar vi heller med noen jenter, for å strø salt i såret. Da jeg gikk på barneskolen var det alltid slik at enten ble jentene/guttene bedt i jente/guttebursdag, og da vi ble litt eldre ble det klassefester, for alle, hos de som hadde plass til det. Jeg var aldri den kuleste jenta i klassen, så det hadde sikkert blitt noen tårer om det ikke hadde vært sånn.

For ikke så lenge siden snakket jeg med en mor som la ut om at det var 15 (tror jeg?) gutter i klassen til hennes sønn, og å be alle dem var selvsagt heeelt umulig, selv om de har romslig hus og greier. Så sønnen hennes fikk plukke ut de han helst ville skulle komme. Virker som den sønnen er sånn middels populær- så han ba noen gutter han selv ikke hadde blitt bedt til, og droppet en del (sikkert mindre populære) han hadde vært i bursdag hos. Og denne dama er lærer selv! :o :sur:

Skrevet
Jeg prøver ikke å være altfor hysterisk, men når det er ens egne barn blir man lett såret.

Og på fritiden er han medlem i en motorsykkelklubb, og der har han stor respekt, da han er meget dyktig til å kjøre.

Men skolen er jo liksom der fem dager i uka, og det er nok vont å føle seg utenfor.

Man vil jo det beste for sine barn, og kan bli litt løvinne ja :wink: . Og det går jo an å ta dette opp med foreldre/lærere når barna ikke er tilstede? Kanskje du skulle snakke med foreldrene til de to andre guttene som ikke er invitert og spørre hvordan deres barn tar det?

Fint at han er respektert andre steder - det er så viktig for selvfølelsen. Da vet han jo at det ikke er han det er noe galt med, selv om det er kjempevondt allikevel. Det reddet meg ihvertfall da det blåste som verst. Hvor gammel er han da - og har dette pågått lenge?

Sissi: Når 3 av 13 gutter ikke blir invitert, slik som her, er dette utestenging av de 3. Selv om foreldrene til bursdagsbarnet ikke skjønner det, kan jeg fortelle deg det - siden jeg har vært en av de tre. Og ja - vi var tre stykker i klassen som ble utestengt. Det hjelper ikke å være flere, det er ingen trøst i felles skjebne på akkurat dette.

Og det å ikke invitere på skolen hjelper lite. Når alle andre snakker om hva de skal gjøre på festen og man ikke engang har hørt om den før, er det like vondt som om invitasjonene ble utdelt i skoletimen så alle hørte at du ikke var med.

Jeg skjønner at ikke alle kan be alle. Derfor er det vel normalt å dele i gutter og jenter (selv om dette også er litt trist). Vil man ha blandet selskap kan man jo si at barna får invitere halve klassen. Og er det 20 gutter i klassen og man ber 10 stykker, er det ikke noe problem syns jeg.

Syns egentlig ikke foreldrene skal lære små skolebarn å velge bort noen jeg - derfor har jeg sansen for gutte og jentebursdager eller alle.

Skrevet

Jeg har selv vært blant de som ikke ble bedt - utestengt for å bruke deres terminologi, og vet derfor utmerket godt hvordan DET føles! Men jeg ser likevel ikke at det skal være slik at en MÅ be hele klassen/alle guttene/jentene.....

Ja det er urettferdig hvis de samme "aldri" blir bedt. Det er veldig urettferdig om en aldri blir bedt. Dette går det faktisk an å ta opp (man har da foreldremøter uten barn), man kan ha en diskusjon på hvor går nedre grense for hvor mange man ikke kan be, og ta opp måter å ordne ting på som gjør det enklere for barna. Kanskje også bli enige om at ungene ikke hentes på skolen....

Men det er IKKE urettferdig om ikke alle foreldre føler at de har råd/plass til alle! (og har du dårlig råd er verken bowling eller Mcdonalds noe alternativ!) Og jeg står fremdeles på at barn både fint takler og bør lære seg å takle "nederlag" av denne typen også.

I min sønns klasse er det 10 gutter. Det er VANLIG å be alle, men jeg vet at i noen bursdager har ikke dette blitt gjort. Da har 4-5 blitt invitert. Min sønn er heller ikke alltid invitert - men det er da ikke noe å lage et kjempenummer av??

Gjest -kebolle
Skrevet

Det må gå an å forstå at ikke alle kan be alle.... Jeg har verken plass eller råd til å ha 20 unger i bursdagsselskap, og jeg syns det ville vært uhørt å bli tvunget til det

Greit nok det, men her er det snakk om at man kunne invitert 13 stk i stedet for 10 stk, hvor mye ekstra penger blir det da?? Når det skjer en gang i året?

Jeg syns dette var fryktelig trist for sønnen din. Håper det ordner seg..

Gjest gjesta
Skrevet

Hvorfor kunne de ikke tatt med en til gutt på denne? Det lurer jeg litt på. Og hvis det ble for dyrt så kunne de heller ha droppet jentene.

Det er ikke så veldig mange år siden jeg var på sønnen din sin alder (tror jeg da), og vi hadde det slik at enten så ble alle av ett kjønn invitert, eller så ble alle av samme kjønnet invitert.

Vi bor ikke i verdens største hus, sånn normalt, men heldigvis hadde jeg bursdag i mai, og dermed var det terasseparty som gjaldt. Jeg pleide å invitere alle jentene, og det var vanlig praksis i klassen vår på barneskolen. Selv om ikke alle likte alle.

Skrevet
Men jeg ser likevel ikke at det skal være slik at en MÅ be hele klassen/alle guttene/jentene.....

Det har jeg jo ikke sagt da - skjønner at ikke alle kan det. Men da må man velge bort mange - ikke få.

Og jeg står fremdeles på at barn både fint takler og bør lære seg å takle "nederlag" av denne typen også.

Det er mulig de bør det. Jeg mener de bør få slippe det på småskolen - de fleste får nok slag i trynet senere.

I min sønns klasse er det 10 gutter. Det er VANLIG å be alle' date=' men jeg vet at i noen bursdager har ikke dette blitt gjort. Da har 4-5 blitt invitert. Min sønn er heller ikke alltid invitert - men det er da ikke noe å lage et kjempenummer av??[/quote']

Dette er jo heller ikke noe nummer - og noe helt annet enn det som diskuteres her. Om 8-9 stykker av de 10 hadde blitt invitert hadde det vært samme sak.

Skrevet

Men vi inviterer ikke 8-9 gutter, da inviteres ALLE! Poenget mitt er ikke at noen skal utestenges, men jeg syns det er å overdrive å reagere når trestykker ikke er bedt. Det er forsåvidt på grensen, men likevel laaangt unna at en ikke bes.

Skrevet

Hos oss var det enten alle eller ingen, vi fikk ikke lov av foreldrene å utestenge noen. Jeg skjønner at man ikke har plass til 25 unger, men da bør man kanskje ha selskap for 5 stk heller. Jeg synes også at foreldre skal være med og bestemme hvem som blir bedt; f.eks bør de ungen har blitt bedt til prioriteres i en gjeninvitasjon.

Jeg kjenner en mor som var frustrert over at datteren var den eneste som ikke ble bedt i bursdag til nabodatteren. Når hennes datter hadde besøk med hjem fra skolen osv, så kom gjerne denne nabojenta over for å leke med dem også - det fikk hun ikke lov til lengre etter at nabojenta utestengte hennes datter. Hun kan ikke bare komme over og delta når de er noe morsomt der heller da. Det syntes jeg var fortjent.

Skrevet
Men jeg ser likevel ikke at det skal være slik at en MÅ be hele klassen/alle guttene/jentene.....

Ingen kan jo tvinge deg, men jeg synes det burde være sånn. Hvis et foreldrepar sier at de ikke kan be alle, er det mye enklere for andre å følge etter. Og så utarter det...

Når det gjelder det med plass/økonomi, så kan jeg ikke skjønne at det skal være et slikt uoverkommelig problem. Oppfinnsomhet er et nøkkelord her. Kankje det er mulig å få låne gymsalen el. på skolen for den saks skyld, slikt kan man ta opp på foreldremøter. Økonomi er snakk om prioriteringer.

Og jeg står fremdeles på at barn både fint takler og bør lære seg å takle "nederlag" av denne typen også.

Barn opplever mange nok tøffe ting som det er... Vi som foreldre bør utnytte de mulighetene vi har til å redusere slagene og skape større likhet og samhold, ikke omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...