Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #1 Del Skrevet 25. mai 2004 Da jeg ble sammen med min mann for fire år siden, flyttet jeg og mine to barn inn i det huset som han hadde eid sammen med sin forrige kone. De kjøpte huset sammen før de giftet seg, og eide en halvpart hver. Hun flyttet ut, og han kjøpte hennes del av huset. Det ble ikke tinglyst noe nytt skjøte. Nå er jeg litt i tvil. I og med at han satt med et stort lån på huset, var det helt naturlig at jeg var med og betalte på lånet når jeg flyttet inn. Dette har jeg gjort hele tiden. Men så var det noen som sa at jeg var dum som gjorde dette, for han har automatisk særeie på huset fordi han eide det før vi giftet oss. Er jeg automatisk medeier etter at vi giftet oss, eller har han "lurt" meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justice Skrevet 25. mai 2004 #2 Del Skrevet 25. mai 2004 Har eksamen i dette i morgen, så litt repetisjon dette! Først: Særeie har ingenting å gjøre med eierforhold. Det er et begrep som beskriver hvordan delingen skal skje ved ekteskapsbrudd. Et hus kan godt eies av to personer sammen, samtidig som begge har særeie. Dette betyr at delingen skal skje ved eiendomsgrensene, og det skjer ingen eiendomsoverføring ved delingen (som det gjør når man har felleseie). Dersom to som har særeie eier et hus sammen, skal begge ha en halvpart når de går fra hverandre. Det finnes ikke noe som heter automatisk særeie. Særeie forutsetter et særskilt rettsgrunnlag i form av en ektepakt mellom ektefellene (evt. bestemmelse i forbindelse med arv eller gave). Så lenge ikke dere har opprettet ektepakt dere imellom som beskriver at huset er særeie, så er det felleseie. Derimot er det noe som heter skjevdeling. Iflg. el § 59 kan man (ved ekteskapsbrudd i form av at den ene faller fra eller skilsmisse) holde verdien av det man tok med seg inn i ekteskapet utenfor felleseiedelingen. Denne regelen er imidlertid ikke så ukomplisert som den kanskje høres ut. Skjevdeling har heller ikke noe med de reelle eierforhold å gjøre (betyr bare noe for delingen). Dette betyr at du kan bli medeier i noe som han vil kunne skjevdele. Å nedbetale lånet for en annen, kan i visse tilfeller bety at man får medeierskap (en brøk, f. eks 20 %). Kommer an på størrelsen av bidraget. Enklere sagt: Han kan skjevdele verdien av det han tok med seg inn i ekteskapet, men når huset ikke var nedbetalt allerede (har blitt nedbetalt i løpet av ekteskapet med deg), så var ikke den reelle verdien av huset like stor som den ville vært dersom huset hadde vært nedbetalet. Eksempel: Hus verd 1 000 000, lån på 300 000, verdi inn i ekteskapet 700 000. Jeg vil anta at din man vil kunne skjevdele huset ved et eventuelt brudd, men ha vil bare kunne skjevdele den verdien huset hadde ved ekteskapsinngåelsen. Resten vil gå til likedeling, og komme deg til gode. Skulle det ha seg slik at det er opprettet særeie for huset (ved ektepakt, nevnt innledningsvis), så vil du kunne tilkjennes medeierskap eller vederlag for din innsats i forbindelse med nedbetalingen. Loven har beskyttet deg mot å bli lurt! Håper dette var godt nok foklart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå