AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #1 Skrevet 10. februar 2014 Jeg har lenge slitt med prevensjon, jeg har hatt mange bivirkninger og har måtte slutte på p-piller og p-stav. Jeg har spurt legen min om jeg kunne prøve kobberspiral siden det er hormonfritt, men han ville at jeg skulle prøve p-sprøyte først. Er det noen som har noen erfaringer med dette ? Bivirkninger eller andre ting ? Trenger råd og tips Takk på forhånd Hilsen frustrert dame med dårlig hormonbalanse Anonymous poster hash: e1a3f...e4b
elentari Skrevet 10. februar 2014 #2 Skrevet 10. februar 2014 Jeg blødde tre mnd i strekk, så ga jeg opp. Men utenom det så var den grei. Ei veninne gikk på den i mange år og var kjempefornøyd
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #3 Skrevet 10. februar 2014 Jeg blødde i mange måneder i strekk. Anonymous poster hash: 62ed2...9d3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #4 Skrevet 10. februar 2014 Jeg blødde ikke i det hele tatt, men mistet all sexlyst og fikk masse vann i kroppen, så jeg så skikkelig blubbete ut. Anonymous poster hash: d4fe2...314
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #5 Skrevet 10. februar 2014 Jeg var kjempefornøyd med p-sprøyta. Men etter flere år ville ikke fastlegen at jeg skulle gå på den lengre (hovedsakelig på grunn av økt risiko for benskjørhet), og jeg måtte slutte. Nå går jeg på minipillen - fungerer greit nok, men jeg har mer ustabile hormonturer, og småblødninger innimellom. Savner sprøyta... Anonymous poster hash: 1ccc7...815
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #6 Skrevet 10. februar 2014 brukte p-sprøyta i ca 10år før jeg kuttet den ut.hadde aldri mensen så etter hvert ble jeg litt skeptisk på om dette var bra for kroppen. Spurte en gynokolog og han sa at vil du ha barn så sluttet du tvert! Jeg fikk barn ett par år senere,så sprøyta hadde ikke ødelagt noe heldighvis. nå annbefales ikke denne til unge jenter pga benskjøret senere i livet så spiser litt kalktabletter for og kansje forebygge litt. Jeg var veldig fornøyd med sprøyta når jeg brukte den.ingen mens og ingen bivirkninger. nå er vi jenter født med de eggene vi ska lha resten av livet i motsetning av gutta som produserer hele tiden. Når man ikke har mens støter jo ikke kroppen ut noe egg så jeg lurer veldig på hva de årene med sprøyta har gjort med overgangsalderen min. Støter kroppen ut mer egg ved mens nå eller forskyver man overgangsalderen ? Denne sprøyten har jo ikke vært brukt så lenge så dem har vel egentlig ikke så peil på senvirkninger. Denne sprøyten har blitt brukt på pasienter med funksjonshemninger som aldri skal ha barn.er ikke brukt så mange år i medisinsk perspektiv på "normalt oppegående mennesker". Anonymous poster hash: 71f44...e90
Gjest Heartbeat Skrevet 10. februar 2014 #7 Skrevet 10. februar 2014 For det første så blødde jeg 3 mnd i strekk etter oppstart av p- sprøyta. Og når jeg sluttet så blødde jeg nesten 8 mnd i strekk! Bare noen få dager opphold innimellom! Endelig nå ser det ut til at kroppen er normal igjen med normal syklus. Den klusser mye med kroppen og flere leger anbefaler ikke sprøyta lengre pga man kan få benskjørhet.
elentari Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Mener du og kun kan gå på den to år i strekk, så må du ha ett år pause før du kan begynne igjen. Og det ka ta laaaaangt tid før du klarer å bli gravid når du slutter. Tror det er opp til to år.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #9 Skrevet 11. februar 2014 Tok det en gang. Mensen forsvant i over 6 måneder, og da jeg fikk mensen igjen fikk jeg det 2 ganger i måneden i noen måneder (altså blødde ca. 10 dager hver måned, ca. annenhver uke). Man kan også utvikle benskjørhet av den. Jeg ville styrt unna. Anonymous poster hash: 6b114...031
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #10 Skrevet 11. februar 2014 Jeg la på meg av p-sprøyta og den satt utrolig lenge i kroppen etter jeg slutta. (Var supertynn og hadde veldig bra forbrenning, når jeg begynte på den ble jeg overvektig på BMIen og i mine øyne og den har ødelagt mye av forbrenninga mi. Før kunne jeg spise nesten alt uten å legge på meg men nå kan jeg nesten ikke spise litt usunt uten å gå opp i vekt) Ikke begynn med den om du kanskje vil ha barn innen 2-5 år hvertfall, du vet aldri hvor lenge den sitter i kroppen. Anonymous poster hash: 1c7e8...f94
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #11 Skrevet 11. februar 2014 Jeg har gått rett fra p-piller og til kobberspiral, og jeg er SÅ fornøyd! Syns heller du skal pushe på å få kobberspiral Anonymous poster hash: 67fee...93c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #12 Skrevet 11. februar 2014 Jeg har gått rett fra p-piller og til kobberspiral, og jeg er SÅ fornøyd! Syns heller du skal pushe på å få kobberspiral Anonymous poster hash: 67fee...93c Må bare legge til at jeg har hatt masse bivirkninger av hormoner: gått opp i vekt, humørsvingninger, knusk tørr ved sex så må bruke masse glidemiddel, mindre sensitiv på kroppen og i underlivet. Mens nå hvor jeg har kuttet ut hormoner har jeg masse sexlyst, ikke behov for glidemiddel, er kjempesensitiv og får orgasme mye fortere, humøret er mer stabilt og vekten begynner å gå nedover. Jeg har aldri født og er 22 år, så legen ville ikke sette inn spiral på meg så jeg ble henvist til gynekolog. Null stress! Anonymous poster hash: 67fee...93c Anonymous poster hash: 67fee...93c
-hild Skrevet 11. februar 2014 #13 Skrevet 11. februar 2014 jeg er fristet til å si at du skal be om henvisning til en gynekolog, slik at en som har dette som spesialfelt kan vurdere hva du bør bruke. Jeg kan ikke forstå at legen din foreslår p-sprøyte når du måtte slutte med p-piller og p-stav pga bivirkninger. For skulle du få bivikninger av p-sprøyta, så sitter de i kroppen lenge. Virkningen av selve sprøyta er jo 3 mnd, om ikke jeg husker feil. Jeg har forresten brukt den selv - fastlegen min skrev ut da jeg ba om den - og jeg hadde ikke så store bivikninger da jeg brukte den (annet enn +1kg pr spøryte - men det er jo en del i løpet av året), men slet med å bli gravid etter at jeg sluttet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå