Gå til innhold

Streng men rettferdig?


Gjest Belle âme

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg tror du kan si det litt som at det er en person som er fink til å se ting fra et objektivt perspektiv og dømme ut i fra det, og ikke la seg påvirke av subjektive følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte opplevd at de som sier sånt har en tankegang om alt skal være likt, alle behandles likt - da blir det rettferdig. Mens i virkeligheten blir det fort fryktelig urettferdig å behandle alle likt, siden mennesker er forskjellige og har forskjellige behov.

Blir også generelt skeptisk til folk som sier "jeg er streng, men rettferdig" - ofte opplevd at de har høye tanker om seg selv i forhold til å være moralsk dommer, og liker å holde andre i ørene, uten å nødvendigvis høre på den andres side av saken.



Anonymous poster hash: 674cc...cd2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes vel mye av folk som har behov for å understreke overfor omverdenen at de handler på rett måte. Mange av de som bruker det skjønner vel ikke selv hva som ligger i begrepet. Hadde vært lettere forståelig om folk spesifiserte med konkrete episoder/handlinger.

Spør neste gang noen sier det hva de mener og be de nevne eksempler på hvordan de er strenge men rettferdige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en norsklærer som var veldig "streng men rettferdig". I det legger jeg at han stilte høye krav, krevde stor disiplin, la lista høyt for de ulike karakterene osv - men han bedømte tekstene våre etter fastsatte kriterier, uten å bry seg noe som helst om hvem som hadde skrevet dem. Med andre ord var det ingen trynefaktor, favorisering eller noe rom for smisking. Altså ble vi strengt bedømt, men det var i alle fall rettferdig :)



Anonymous poster hash: ea42d...abf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Haha, hørte du det uttrykket da du så på Åndenes Makt i kveld? :)

Haha gjor faktisk det :-P

Såg for meg at noken ville spørre også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare opplevd at en bitch sa det, så jeg vet ikke helt hva det betyr. hun var i vertfall ikke rettferdig

Streng og selvopptatt ville jeg heller sagt om hu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Viss noken seie:"han er streng men rettferdig"'Ka betyr egentlig det?

at han er like streng mot alle og favoriserer ingen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Takk for svarene

Men betyr det at det ikkje er så positivt å være streng mennrettferDig?

når det kommer til lærere og retting av stiler og de ikke går på trynefaktor men gir alle karakter på likt grunnlag da vil jeg si det er positivt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

når det kommer til lærere og retting av stiler og de ikke går på trynefaktor men gir alle karakter på likt grunnlag da vil jeg si det er positivt

Okei, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...