Gå til innhold

Leir

Fremhevede innlegg

Gjest Ketchupjenta
Skrevet

Har kjempe lyst å reise på leir i sommerferien i og med at vi ikke skal på noe ferie...
Vet dere hvor jeg kan finne leirer for ungdom?
Jeg er veldig glad i trening så helst noe med aktiviteter.

Kanskje danseleir, om det finnes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du 4H-klubb i nærheten? Isåfall, meld deg inn og dra på sommerleir! Minner for livet :)

Skrevet

Turistforeningen har ukesleire for ungdom. Basecamp-ukene deres er veldig populære. Sjekk ut dnt-ung.

Skrevet

Har du 4H-klubb i nærheten? Isåfall, meld deg inn og dra på sommerleir! Minner for livet :)

4H er fantastisk. Støtter denne =)

Gjest Ketchupjenta
Skrevet

4H er fantastisk. Støtter denne =)

hmmmm! Kan dere fortelle meg litt mer hva det er for noe? :)

Skrevet

hmmmm! Kan dere fortelle meg litt mer hva det er for noe? :)

4H er en organisasjon av, med og for unge. Vi er ikke knyttet til noen religion eller politisk parti. Det finnes klubber over hele landet (og hele verden). Medlemmene i 4H-klubber deles inn i Aspiranter, Junior og Seniorer. Du kan bli aspirant det året du fyller ti år. Noen klubber har også mini-aspiranter og kløvermedlemmer, som er enda yngre, men disse har ett litt annet opplegg.

Hvert år i 4H jobber du med en oppgave innen det temaet du ønsker. Dette kan feks være håndarbeid, matlaging, kjæledyr, jordbruk osv. Du som er glad i dans, kan ha det som oppgave. På høsten arrangeres deet høstfest med underholdning, og oppgavene blir godkjent. Hver klubb har et eget styre, bestående av medlemmene. Leder, (nestleder), kasserer, sekretær og styremedlemmer. Disse oppfordres til å dra på DAF-kurs (Drift Av FireHklubb) der de lærer hvordan de ulike vervene arbeider sammen i et styre. Klubbene har også voksne klubbrådgivere, som bistår med økonomi, tillatelser, kjøring osv.

4H har i mange år hatt hovedfokus på jordbruk. Det har vi den dag i dag, men ikke i like stor grad. Aktivitet, kunnskap, samhold, ledelse og respekt er sentrale verdier i 4H. Det er viktig for oss å lære medlemmene om jordbruk, om dyrenæring, om fysisk aktivitet og om viktigheten av samarbeid.

Hvert år arrangeres det sommerleir. Annethvert år er det landsleir (for norske 4H-ere) og annethvert år er det Nordiskleir. I år er det landsleir, og om jeg ikke husker feil er det i Trøndelag i år? Nå er det noen år siden jeg var på leir sist (2009), men minnene sitter spikret! Man blir kjent med mennesker fra hele landet, og utvikler vennskap som varer livet ut. På leirene pleier det å være sånn at når du melder deg på kan du velge to aktiviteter og en tur, som du får være med på den uken. Dans, er ofte en av aktivitetene du kan være med på. Det settes av god tid til aktiviteter, men også god tid til å sose rundt og bli kjent. Det er som regel også et "leirtorg" på leiren, der man samles om kveldene, synger, danser, spiller kort og blir kjent. De årene jeg har vært med har det selvfølgelig også vært arrangert volleyball-turneringer (da volleyball er "4H-sporten")

Okei, nå ble dette veldig langt, så det begynner kanskje å bli tydelig at jeg har vært 4H-er halve livet mitt? :wink:

Så: Gå inn på www.4h.no for å lese mer, eller se om det finnes klubb i nærheten av deg, eller send meg en pm om du vil vite mer.

Takk for meg. :takke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...