Gå til innhold

Bronsje - dialekt eller talefeil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dialekt. Jeg er fra Nord-Norge og sier brångsje. Har ellers bare rene s-er og kj-lyder, ingen ekle sjinoer og sjyllinger.

Anonymous poster hash: 68060...ad2

Også fra Nord-Norge og sier brångsje. Sier også Osjlo. Ellers er dialekten fin og ikke noe kebabnorsk her.

Anonymous poster hash: af60c...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fra Nord-Norge og sier brångsje. Sier også Osjlo. Ellers er dialekten fin og ikke noe kebabnorsk her.

Anonymous poster hash: af60c...62b

Samme her, og kommer fra Oslo. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dere som uttaler "bronse" som "bronsje/brongsje", har dere o eller å-lyd? Her ser jeg begge deler.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som uttaler "bronse" som "bronsje/brongsje", har dere o eller å-lyd? Her ser jeg begge deler.

Å-lyd.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare jeg slipper å høre folk si "sju og sjue" ( 27 ), sjøpe og sjole........ (kjøpe og kjole).

Hva er galt med å si sju og sjue?

Anonymous poster hash: 1ac33...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å si sju og sjue?

Anonymous poster hash: 1ac33...3c4

Fordi det heter tjue og ikke sjue.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Arabella jeg: brångse.

Bor på vestkanten i Oslo (som jeg for øvrig uttaler på begge "måter").

Eventuelt kan man si tyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Sier som Arabella jeg: brångse.

Bor på vestkanten i Oslo (som jeg for øvrig uttaler på begge "måter").

Eventuelt kan man si tyve.

Privat teller jeg på "gamlemåten", enogtyve, toogtyve...syvogtyve osv. Tredve sier jeg også :).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat teller jeg på "gamlemåten", enogtyve, toogtyve...syvogtyve osv. Tredve sier jeg også :).

Beklager at jeg sporet av, men hvorfor er dette gamlemåten? Jeg er i tyveårene (sic!) og sier tyve, tredve, sytti og uttaler "27" som "syvogtyve".

Jeg bruker både "brånse" og "brångse".

Anonymous poster hash: 3d1ae...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Beklager at jeg sporet av, men hvorfor er dette gamlemåten? Jeg er i tyveårene (sic!) og sier tyve, tredve, sytti og uttaler "27" som "syvogtyve".

Jeg bruker både "brånse" og "brångse".

Den "nye" tellemåten ble innført for rundt 60 år siden. Enda lever formene tyve, tredve...en og tyve, to og tredve osv. i beste velgående.

Den nye tellemåten

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Den nye tellemåten er en endret måte å beskrive tallene mellom 20 og 100, unntatt hele ti-tall.

Den gamle tellemåten ga for eksempel 21, 22, 23 som uttale enogtyve, toogtyve, treogtyve, mens den nye måten skulle være tjueen, tjueto, tjuetre.

I 1949 skrev Telegrafstyret i brev til Samferdselsdepartementet at opplesing av tall burde følge rekkefølgen tallene ble skrevet i. Dette ble aktualisert ved at telefonnumrene i Oslo nettopp hadde gått over fra fem til seks sifre. Telegrafstyret hadde gjort en undersøkelse som viste at nedskriving av tallene ga betydelig mindre feil ved titallet lest først, som femtitre for 53. Den nye tellemåten ble drøftet i en fagnemnd som var forløperen til Språkrådet. Saken ble sendt ut på høring og høringssvarene ga absolutt størst støtte for den nye ordningen. 22. november 1950 vedtok Stortinget ordningen. Den nye tellemåten ble innført 1 juli 1951. Telegrafdirektør Sverre Rynning Tønnesen regnes som arkitekten bak den nye tellemåten. Det er imidlertid dokumentert at begge tellemåter var i bruk så tidlig som på 1600-tallet.

I NRK er de ansatte forpliktet til å bruke den nye tellemåten i tale som kringkastes. Det er likevel mange som fremdeles i 2011 bruker den gamle tellemåten i vanlig dagligtale. De unge under 25 år bruker mest den nye tellemåten, men hos de eldre er det tiltagende flere som bruker den gamle tellemåten ved økende alder.

På de fleste andre språk i våre naboland, unntatt dansk og tysk, sies titallet før entallet i slike sammensatte tall. Når tallet skrives ned med titallet først og enkelttallet etterpå kan det bli feil om uttalen er omvendt. På Riksmålsforbundets hjemmeside mener man at den gamle tellemåten er riksmål og den nye tellemåten er bokmål.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "nye" tellemåten ble innført for rundt 60 år siden. Enda lever formene tyve, tredve...en og tyve, to og tredve osv. i beste velgående.

Enogseksti eller sekstien

Jeg har bestandig trodd at begge formene var likestillt, men da stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg har bestandig trodd at begge formene var likestillt, men da stemmer ikke det?

Det ble litt tull med kopieringen, men jeg har fått det til nå :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra Oslo og sier "brångse". Og jeg irriterer meg også over alle bronsjene i Rusjland. Jeg er dessuten glad jeg ikke er den eneste som irriterer seg over alle nummer "sjusju" i OL.

Anonymous poster hash: 2c7c9...cdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest crazycatlady

Sier brångse jeg også. Si brånsje er like idiotisk som å si sheptisk til skeptisk.

Endret av RusaPåBrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg uttaler samtlige ord feil, må vel være veldig irriterende å høre meg snakke. Selv hører jeg ikke forskjell, og bryr meg ikke.. Er ca det minst viktige her i livet å henge meg oppi.

Endret av pinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen ta med T.

Anonymous poster hash: 97209...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Aldri hørt noen ta med T.

Anonymous poster hash: 97209...0ff

Du uttaler tjue med samme lyd som i for eksempel kjære, kjøre. Enkelte steder i landet uttaler de t-en foran, men ikke vanlig på Østlandet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...