AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #21 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg er fra nordland og jeg sier bronsje:P Anonymous poster hash: 25d4e...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #22 Del Skrevet 10. februar 2014 Dialekt. Jeg er fra Nord-Norge og sier brångsje. Har ellers bare rene s-er og kj-lyder, ingen ekle sjinoer og sjyllinger.Anonymous poster hash: 68060...ad2 Også fra Nord-Norge og sier brångsje. Sier også Osjlo. Ellers er dialekten fin og ikke noe kebabnorsk her. Anonymous poster hash: af60c...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. februar 2014 #23 Del Skrevet 11. februar 2014 Også fra Nord-Norge og sier brångsje. Sier også Osjlo. Ellers er dialekten fin og ikke noe kebabnorsk her. Anonymous poster hash: af60c...62b Samme her, og kommer fra Oslo. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 11. februar 2014 #24 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Dere som uttaler "bronse" som "bronsje/brongsje", har dere o eller å-lyd? Her ser jeg begge deler. Endret 11. februar 2014 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 11. februar 2014 #25 Del Skrevet 11. februar 2014 Som trønder finnes imidlertid kun "barneskirenn", "lett" og "gull" i mitt vokabular. Haha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. februar 2014 #26 Del Skrevet 11. februar 2014 Dere som uttaler "bronse" som "bronsje/brongsje", har dere o eller å-lyd? Her ser jeg begge deler. Å-lyd. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #27 Del Skrevet 11. februar 2014 Bare jeg slipper å høre folk si "sju og sjue" ( 27 ), sjøpe og sjole........ (kjøpe og kjole). Hva er galt med å si sju og sjue? Anonymous poster hash: 1ac33...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hottrio Skrevet 11. februar 2014 #28 Del Skrevet 11. februar 2014 Hva er galt med å si sju og sjue? Anonymous poster hash: 1ac33...3c4 Fordi det heter tjue og ikke sjue. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 11. februar 2014 #29 Del Skrevet 11. februar 2014 Sier som Arabella jeg: brångse. Bor på vestkanten i Oslo (som jeg for øvrig uttaler på begge "måter"). Fordi det heter tjue og ikke sjue. Eventuelt kan man si tyve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 11. februar 2014 #30 Del Skrevet 11. februar 2014 Sier som Arabella jeg: brångse. Bor på vestkanten i Oslo (som jeg for øvrig uttaler på begge "måter"). Eventuelt kan man si tyve. Privat teller jeg på "gamlemåten", enogtyve, toogtyve...syvogtyve osv. Tredve sier jeg også . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #31 Del Skrevet 11. februar 2014 Privat teller jeg på "gamlemåten", enogtyve, toogtyve...syvogtyve osv. Tredve sier jeg også . Beklager at jeg sporet av, men hvorfor er dette gamlemåten? Jeg er i tyveårene (sic!) og sier tyve, tredve, sytti og uttaler "27" som "syvogtyve". Jeg bruker både "brånse" og "brångse". Anonymous poster hash: 3d1ae...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 11. februar 2014 #32 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Beklager at jeg sporet av, men hvorfor er dette gamlemåten? Jeg er i tyveårene (sic!) og sier tyve, tredve, sytti og uttaler "27" som "syvogtyve". Jeg bruker både "brånse" og "brångse".Anonymous poster hash: 3d1ae...bf1 Den "nye" tellemåten ble innført for rundt 60 år siden. Enda lever formene tyve, tredve...en og tyve, to og tredve osv. i beste velgående. Den nye tellemåten Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Den nye tellemåten er en endret måte å beskrive tallene mellom 20 og 100, unntatt hele ti-tall. Den gamle tellemåten ga for eksempel 21, 22, 23 som uttale enogtyve, toogtyve, treogtyve, mens den nye måten skulle være tjueen, tjueto, tjuetre. I 1949 skrev Telegrafstyret i brev til Samferdselsdepartementet at opplesing av tall burde følge rekkefølgen tallene ble skrevet i. Dette ble aktualisert ved at telefonnumrene i Oslo nettopp hadde gått over fra fem til seks sifre. Telegrafstyret hadde gjort en undersøkelse som viste at nedskriving av tallene ga betydelig mindre feil ved titallet lest først, som femtitre for 53. Den nye tellemåten ble drøftet i en fagnemnd som var forløperen til Språkrådet. Saken ble sendt ut på høring og høringssvarene ga absolutt størst støtte for den nye ordningen. 22. november 1950 vedtok Stortinget ordningen. Den nye tellemåten ble innført 1 juli 1951. Telegrafdirektør Sverre Rynning Tønnesen regnes som arkitekten bak den nye tellemåten. Det er imidlertid dokumentert at begge tellemåter var i bruk så tidlig som på 1600-tallet. I NRK er de ansatte forpliktet til å bruke den nye tellemåten i tale som kringkastes. Det er likevel mange som fremdeles i 2011 bruker den gamle tellemåten i vanlig dagligtale. De unge under 25 år bruker mest den nye tellemåten, men hos de eldre er det tiltagende flere som bruker den gamle tellemåten ved økende alder. På de fleste andre språk i våre naboland, unntatt dansk og tysk, sies titallet før entallet i slike sammensatte tall. Når tallet skrives ned med titallet først og enkelttallet etterpå kan det bli feil om uttalen er omvendt. På Riksmålsforbundets hjemmeside mener man at den gamle tellemåten er riksmål og den nye tellemåten er bokmål. Endret 11. februar 2014 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #33 Del Skrevet 11. februar 2014 Den "nye" tellemåten ble innført for rundt 60 år siden. Enda lever formene tyve, tredve...en og tyve, to og tredve osv. i beste velgående. Enogseksti eller sekstien Jeg har bestandig trodd at begge formene var likestillt, men da stemmer ikke det?Anonymous poster hash: 3d1ae...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 11. februar 2014 #34 Del Skrevet 11. februar 2014 Jeg har bestandig trodd at begge formene var likestillt, men da stemmer ikke det?Anonymous poster hash: 3d1ae...bf1 Det ble litt tull med kopieringen, men jeg har fått det til nå . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #35 Del Skrevet 11. februar 2014 Jeg er også fra Oslo og sier "brångse". Og jeg irriterer meg også over alle bronsjene i Rusjland. Jeg er dessuten glad jeg ikke er den eneste som irriterer seg over alle nummer "sjusju" i OL. Anonymous poster hash: 2c7c9...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. februar 2014 #36 Del Skrevet 11. februar 2014 Det er ikke dialekt, det er idioti. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 13. februar 2014 #37 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Sier brångse jeg også. Si brånsje er like idiotisk som å si sheptisk til skeptisk. Endret 13. februar 2014 av RusaPåBrus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 13. februar 2014 #38 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Haha jeg uttaler samtlige ord feil, må vel være veldig irriterende å høre meg snakke. Selv hører jeg ikke forskjell, og bryr meg ikke.. Er ca det minst viktige her i livet å henge meg oppi. Endret 13. februar 2014 av pinar 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2014 #39 Del Skrevet 13. februar 2014 Fordi det heter tjue og ikke sjue. Aldri hørt noen ta med T. Anonymous poster hash: 97209...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. februar 2014 #40 Del Skrevet 13. februar 2014 Aldri hørt noen ta med T. Anonymous poster hash: 97209...0ff Du uttaler tjue med samme lyd som i for eksempel kjære, kjøre. Enkelte steder i landet uttaler de t-en foran, men ikke vanlig på Østlandet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå