Gå til innhold

Bronsje - dialekt eller talefeil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser mye på OL-sendingene. Det har allerede vært ekstremt mange bronsjer ute å gå. Ikke bare fra deltakerne, men både ekspertkommentatorer og programledere har meldt om bronsjer.

Er dette en muntlig østlandsgreie som anses som akseptert i østlandssirkler, eller er det så mange mennesker som har talefeil? Jeg er fra Kristiansand og har ikke mye ekstra sch og sj i språket mitt som de jeg kjenner fra Oslo (de bor i Osjlo, jeg bor i Oslo), så for meg skingrer det i ørene.

Anonymous poster hash: aa1ad...594
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje.

Skrevet

Er fra Bergen. Vi sa "bronsje" da jeg vokste opp der.

Anonymous poster hash: 7e0da...460
  • Liker 1
Skrevet

Høres helt teit ut. Det heter bronse.

Anonymous poster hash: ffd3f...685

• Liker 7
Skrevet

Fra nordvestlandet her, og jeg er vant til å si bronsje.

Skrevet

Fra vestlandet. Sier bronse

Anonymous poster hash: 5d542...6e9
  • Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg uttaler bronse med tilnærmet g-lyd, slik: brångse. Jeg bor noen mil sør for Oslo.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Skrevet

Før dere beskylder noen for å snakke kebabnorsk hvis de uttaler det annerledes enn "brånse", så er det kanskje greit å sjekke ordboka :rolleyes:

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
I bronse m1 (utt brån(g)se; gj fr fra it bronzo 'malm', uvisst opph)

Som trønder finnes imidlertid kun "barneskirenn", "lett" og "gull" i mitt vokabular.

Anonymous poster hash: 3d0f2...edd
  • Liker 13
Skrevet

Det uttales bronse eller brongse, IKKE bronsje. Jeg har også irritert meg over dette, men det samme skjer jo med s-lyden i andre ord - noen sier for eksempel konkurransje.

Anonymous poster hash: 77851...54f
  • Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Det uttales bronse eller brongse, IKKE bronsje. Jeg har også irritert meg over dette, men det samme skjer jo med s-lyden i andre ord - noen sier for eksempel konkurransje.

Anonymous poster hash: 77851...54f

Jeg vet om flere som sier husjleie, fatter ikke hvor de får den j-en fra.

Skrevet

Jeg vet om flere som sier husjleie, fatter ikke hvor de får den j-en fra.

Det er vel en litt misforstått sammentrekning - som når Os-lo blir Osjlo.

Anonymous poster hash: 832ac...03b

• Liker 1
Skrevet

Enig! Fra Kristiansand jeg også da, men farssiden av familien er fra Drammen og sier også bronse. Så jeg konkluderer med at det er en Oslo- ting. Mye "kebab"- språk der, og det er en reel mulighet at det er derfor de insisterer på å si bronsje.

Nei ærlig talt. Her i Oslo har folk sagt bronsje lenge før det var en eneste kebabsjappe å spore i byen.

• Liker 12
Skrevet

Nei ærlig talt. Her i Oslo har folk sagt bronsje lenge før det var en eneste kebabsjappe å spore i byen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser mye på OL-sendingene. Det har allerede vært ekstremt mange bronsjer ute å gå. Ikke bare fra deltakerne, men både ekspertkommentatorer og programledere har meldt om bronsjer.

Er dette en muntlig østlandsgreie som anses som akseptert i østlandssirkler, eller er det så mange mennesker som har talefeil? Jeg er fra Kristiansand og har ikke mye ekstra sch og sj i språket mitt som de jeg kjenner fra Oslo (de bor i Osjlo, jeg bor i Oslo), så for meg skingrer det i ørene.

Anonymous poster hash: aa1ad...594

Med tanke på hvor mange Kristianandere som ikke kan utale "sch" lyden så ville jeg ha feid for egen dør før jeg hadde begynt å kritisere andres uttale.

Anonymous poster hash: fc80a...334

• Liker 8
Skrevet

Bare jeg slipper å høre folk si "sju og sjue" ( 27 ), sjøpe og sjole........ (kjøpe og kjole).

• Liker 5
Skrevet (endret)

det fins dialekt i Oslo også!

Endret av Frøkenlove
  • Liker 2
Skrevet

Jeg sier brongsje!

Anonymous poster hash: f59e6...ab2
  • Liker 1
Skrevet

Dialekt. Jeg er fra Nord-Norge og sier brångsje. Har ellers bare rene s-er og kj-lyder, ingen ekle sjinoer og sjyllinger.

Anonymous poster hash: 68060...ad2

• Liker 4
Skrevet

Huff... jeg syns så synd på dere... Dere må virkelig ha det fælt :/ Beklager, jeg gjør mitt beste for å ikke ødelegge dagen deres!

Hilsen ei med talefeil.

• Liker 2
Skrevet

Er fra Oslo og sier "brångse". Ingen sj- eller skj-lyd. Oppvokst vest for Akerselva og snakker deretter, uten at jeg vet om dette er noe som er forskjellig i øst og vest her i byen.

Anonymous poster hash: ed27e...6c9
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...