Gå til innhold

ADHD-utredning og videre henvisning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg ble først henvist til DPS av psykologen min, men fikk avslag. Psykologen fikk beskjed om at han kunne utrede meg og det er nå gjort. Han skal viderehenvise meg til ADHD-poliklinikken på grunnlag av utredningen han har gjort.

Er forberedt på at det kan ta litt tid før jeg kommer inn, men har en bekymring for at de ikke vil ta meg inn. Utredningen gjort hos psykologen sier helt klart at det er ADHD, men dette er for det meste på grunnlag av opplysninger fra voksen alder ettersom jeg ikke har noen som kan hjelpe til med å kartlegge hvordan jeg var som barn.

Kan de gi meg avslag på henvisningen?

Kan ADHD-diagnose stilles selvom man ikke får kartlagt symptomer fra barndommen?

Jeg trenger virkelig denne hjelpen, sliter sånn med å fungere normalt i hverdagen. Tror jeg kommer til å bli totalt knust om jeg får nytt avslag.

Anonymous poster hash: 9fa6c...762

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg ble først henvist til DPS av psykologen min, men fikk avslag. Psykologen fikk beskjed om at han kunne utrede meg og det er nå gjort. Han skal viderehenvise meg til ADHD-poliklinikken på grunnlag av utredningen han har gjort.

Er forberedt på at det kan ta litt tid før jeg kommer inn, men har en bekymring for at de ikke vil ta meg inn. Utredningen gjort hos psykologen sier helt klart at det er ADHD, men dette er for det meste på grunnlag av opplysninger fra voksen alder ettersom jeg ikke har noen som kan hjelpe til med å kartlegge hvordan jeg var som barn.

Kan de gi meg avslag på henvisningen?

Kan ADHD-diagnose stilles selvom man ikke får kartlagt symptomer fra barndommen?

Jeg trenger virkelig denne hjelpen, sliter sånn med å fungere normalt i hverdagen. Tror jeg kommer til å bli totalt knust om jeg får nytt avslag.

jeg ble henvist av legen min til DPS for ADHD-utredning. der fikk jeg en lege, ikke psykolog. tok masse tester som konkluderte med at jeg har ADHD, men legen kunne ikke stille diagnosen fordi jeg ikke husker om symptomene var til stede før jeg fylte 7 år. ble selvfølgelig helt knust og skjønte at utdanning kunne jeg se langt etter. håper virkelig det går bedre med deg og at du slipper gjennom!! virket som den nyutdanna legen jeg fikk bare gikk etter boka og hadde lite peiling på ADHD! tenker ofte at kanskje om jeg fikk en ordentlig psykolog kunne jeg fått den hjelpen jeg trenger. nå har jeg slått meg til ro med å jobbe som ufaglært i helsevesenet. dårlig betalt, men er i det minste en jobb jeg fungerer i :)

lykke til!

Anonymous poster hash: 55458...05b

Skrevet

jeg ble henvist av legen min til DPS for ADHD-utredning. der fikk jeg en lege, ikke psykolog. tok masse tester som konkluderte med at jeg har ADHD, men legen kunne ikke stille diagnosen fordi jeg ikke husker om symptomene var til stede før jeg fylte 7 år. ble selvfølgelig helt knust og skjønte at utdanning kunne jeg se langt etter. håper virkelig det går bedre med deg og at du slipper gjennom!! virket som den nyutdanna legen jeg fikk bare gikk etter boka og hadde lite peiling på ADHD! tenker ofte at kanskje om jeg fikk en ordentlig psykolog kunne jeg fått den hjelpen jeg trenger. nå har jeg slått meg til ro med å jobbe som ufaglært i helsevesenet. dårlig betalt, men er i det minste en jobb jeg fungerer i :) lykke til! Anonymous poster hash: 55458...05b

Er så redd for det selv :-/ men syns det er snålt for da kunne jeg ikke fått diagnose om foreldrene mine var døde.

Vet jo noe om barndommen min, men ikke så spesifikt som de spør om.

Jeg fikk avslag på DPS så håper ikke det blir avslag på adhd-pol også.

Skrevet

Jeg har nylig fått diagnosen. Ble henvist fra fastlegen til DPS, der ble jeg utredet av en helt ordinær lege, og hun konfererte med kollegaer(psykiatere, psykologer) på bakgrunn av testene jeg tok, og fastslo ganske klart at jeg har adhd. Hun snakket litt med faren min på tlf i slutten av utredningen, var vel neppe allverdens nyttig informasjon han kunne gi(jeg er 35 år nå, så vanskelig å huske konkrete ting både for meg og foreldre) De kan evt også snakke med lærere du har hatt eller andre som har fulgt deg i barndommen, det MÅ ikke være foreldre.

Anonymous poster hash: 82122...a2c

Skrevet

Jeg har nylig fått diagnosen. Ble henvist fra fastlegen til DPS, der ble jeg utredet av en helt ordinær lege, og hun konfererte med kollegaer(psykiatere, psykologer) på bakgrunn av testene jeg tok, og fastslo ganske klart at jeg har adhd. Hun snakket litt med faren min på tlf i slutten av utredningen, var vel neppe allverdens nyttig informasjon han kunne gi(jeg er 35 år nå, så vanskelig å huske konkrete ting både for meg og foreldre) De kan evt også snakke med lærere du har hatt eller andre som har fulgt deg i barndommen, det MÅ ikke være foreldre.

Anonymous poster hash: 82122...a2c

Det tenkte jeg ikke på, men når foreldrene mine ikke husker noe så tviler jeg på at lærerene gjør det :P

Jeg husker ting som er ganske relevant og som er tydelige symptomer på adhd så kanskje det holder med de tingene. Men husker ikke ting som om jeg var urolig i timene på skolen, fikk mye kjeft av lærere osv.

Skrevet

Det kommer an på hvor seriøse utreder er, og en ADHD-poliklinikk er jo seriøs. Vet om de som har fått diagnosen ADHD under EN times samtale hos en useriøse psykiater, resept på ritalin og lykke til, ingen oppfølging. Og en slik dårlig utreder vil nok gi blaffen i barndommen.

Hvordan er det mulig at dine foreldre ikke husker noe? Mine skjønte ikke at jeg har ADD (er ikke hyper) men det skjønte at det var noe, men ikke såpass alvorlig at de gjorde noe med det. Så de bekreftet at de skjønte at det var "noe" i et brev og det ble akseptert under utredningen. Skolen hadde neppe hatt så mye skriftlig å bidra med, men jeg fikk mye kjeft fordi jeg var så fjern og ofte glemte lekser (foreldrene mine var ikke flinke til å følge meg opp), tviler for at de to tingene står i noen papirer hos skolen.

Kanskje du ikke har ADHD da, det kan være andre grunner til dine plager. Har du tatt blodprøver for å utelukke div lidelser som kan gi konsentrasjonsvansker? Som lavt/høyt stoffskifte. Har du blitt utredet for epilepsi? Som også kan gi konsentrasjonsvansker.

Masse lykke til.

Anonymous poster hash: a52c3...3b7
Skrevet

Det kommer an på hvor seriøse utreder er, og en ADHD-poliklinikk er jo seriøs. Vet om de som har fått diagnosen ADHD under EN times samtale hos en useriøse psykiater, resept på ritalin og lykke til, ingen oppfølging. Og en slik dårlig utreder vil nok gi blaffen i barndommen. Hvordan er det mulig at dine foreldre ikke husker noe? Mine skjønte ikke at jeg har ADD (er ikke hyper) men det skjønte at det var noe, men ikke såpass alvorlig at de gjorde noe med det. Så de bekreftet at de skjønte at det var "noe" i et brev og det ble akseptert under utredningen. Skolen hadde neppe hatt så mye skriftlig å bidra med, men jeg fikk mye kjeft fordi jeg var så fjern og ofte glemte lekser (foreldrene mine var ikke flinke til å følge meg opp), tviler for at de to tingene står i noen papirer hos skolen. Kanskje du ikke har ADHD da, det kan være andre grunner til dine plager. Har du tatt blodprøver for å utelukke div lidelser som kan gi konsentrasjonsvansker? Som lavt/høyt stoffskifte. Har du blitt utredet for epilepsi? Som også kan gi konsentrasjonsvansker. Masse lykke til. Anonymous poster hash: a52c3...3b7

Jeg har 3 søsken med adhd-diagnose, muligens 1 til, men som ikke har diagnose.

Jeg ble ganske sviktet i barndommen, var eldste jente og hadde mye ansvar. Jeg vokste opp med enorm ansvarsfølelse og var derfor ganske "snill pike" ift å følge opp mine oppgaver i hjemmet. De andre søskne mine med adhd derimot har vært ganske rabalder og tatt mye plass så jeg vokste opp i skyggen av de.

Derfor tror jeg ikke mine foreldre husker stort om meg og min barndom, de hadde for mye fokus på de andre og glemte meg. Jeg har på en måte aldri fått lov å være barn siden jeg hadde så mye ansvar.

Er ganske sikker på at det er adhd og scorer høyt på testene. Har slitt med de tingene hele livet, men ikke merket det så godt før da jeg ikke måtte følge rutiner osv slik jeg må nå.

Kan nevne noe:

Sliter med konsentrasjon og gjorde det dårlig på skolen

Veldig rastløs og må fikle med noe hele tiden

Hvis jeg skal slappe av så har jeg hele tiden følelsen av at jeg må gjøre noe eller har glemt å gjøre noe så jeg klarer ikke slappe helt av

Veldig impulsiv

Dårlig tålmodighet og ikke flink til å styre sinnet mitt. Tar meg sammen somregel, men her hjemme går det dårlig.

Sliter med å sovne, har så mye tanker hele tiden og klarer ikke stenge de ute

Sover dårlig og føler meg ikke uthvilt om morgenen

Faller lett ut av samtaler.

Blir lett stresset og distrahert

Når jeg tar meg sammen så sliter det meg fullstendig ut. Jeg bruker så mye energi på å "oppføre meg" at det å være på cafe med ei venninne i 1,5time gjør at jeg trenger tid for meg selv etterpå for å samle meg

Litt vanskelig å forklare. Det ødelegger iallefall hverdagen min og nå som jeg endelig har tattt motet til meg for å bli utredet er jeg så utrolig redd for å ikke få den hjelpen jeg så sårt trenger for å fungere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...