AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #1 Skrevet 9. februar 2014 Hei! Jeg fikk brev i posten om at man må ta celleprøve hvert 3. år pga eventuell utvikling av livmorhalskreft. Jeg ble nettopp 25 og har aldri tatt prøven før, og har heller aldri vært til gynekolog. Jeg ble seksuelt aktiv da jeg var 16 og har hatt samme partner siden. Aldri kjent noen som helst plager i underlivet selv, og har alltid hatt regelmessig mens uten andre blødninger imellom. Kjenner jeg gruer meg veldig til undersøkelse. Er veldig sjenert og tilbakeholden, og takler tanken på dette veldig dårlig. Men det er vel best å være på den sikre siden og bestille time. Jeg ser det står at de fleste fastleger utfører disse prøvene? Heldigvis har jeg en kvinnelig fastlege jeg ikke er livredd... Det jeg også ser er at det flere steder anbefales at man drar til gynekolog hvert år eller annenhvert år. Er det virkelig nødvendig å i hele tatt dra dit om man tar prøve hos fastlege, har fast partner, ikke er gravid og alt fungerer som vanlig der nede? Anonymous poster hash: 2e258...f31
Gjest Hyssingen Skrevet 9. februar 2014 #2 Skrevet 9. februar 2014 Fastlegen min har sagt at man bare trenger gå til gyno om det er noe legen anbefaler at man gjør. Hvis de f.eks finner noe galt etc. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #3 Skrevet 9. februar 2014 Jeg tar celleprøve hos fastlegen hver halvår fordi jeg har uspesifikke forandringer. Det er kun de gangene hvor forandringene har vært store at jeg har blitt henvist til gynekolog. Anonymous poster hash: 01824...205
Chia Skrevet 9. februar 2014 #4 Skrevet 9. februar 2014 jeg går kun til gyno, kunne aldri i verden tenk meg å gå til en vanlig lege, rett og slett for at jeg er sjenert og vil gjerne til en dame som ikke ser noe annet i løpet av en hel dag. og ikke en lege som sjelden ser underliv. Jeg skal også ta celleprøve om noen dager....gruer meg
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #5 Skrevet 9. februar 2014 Jeg tok celleprøve denne uken, det er ingenting å grue seg til! Det tar toppen 1 minutt, det er selvfølgelig litt ubehagelig når de setter inn spakelet(det presser litt), men det er bare å puste rolig inn og ut så går det kjempebra Du kjenner ingenting annet enn det presset Lykke til Anonymous poster hash: 0d040...0b6 1
SmallTalk Skrevet 9. februar 2014 #6 Skrevet 9. februar 2014 De fleste fastleger utfører en vanlig gynekologisk undersøkelse med celleprøve, ja. I det store og det hele så er vel dette en veldig vanlig undersøkelse, og de fleste fastleger utfører en del slike iløpet av et år ettersom alle damer på 25+ er anbefalt å ha en slik en minst hvert 3. år. Med mindre du ikke ønsker å uføre undersøkelsen hos fastlegen eller fastlegen oppdager noe som bør sjekkes opp av en spesialist, så er det ingen grunn til å dra til gynekolog. For en vanlig undersøkelse så holder det med fastlegen.
Gjesten Skrevet 9. februar 2014 #7 Skrevet 9. februar 2014 Om du tar det hos lege eller gynekolog, er helt opp til deg, og hipp som happ. Begge vil ha gjort dette tusen ganger før, og det er ingenting å bekymre seg for. Som AB over sa, kan det være litt ubehagelig akkurat idet de setter inn spakelet, men har du en flink lege/gyno, så vil det ikke være vondt. Det beste du kan gjøre er å puste dypt og prøve å slappe av gjennom det hele. Selv om denne undersøkelsen er ubehagelig for deg, er det dagligdags for legen din. Et lite tips er å ta på seg en lang genser/topp. Du blir ofte bedt om å gå bak et forheng eller inn i et lite avlukke for å kle av deg på underkroppen, og da føler du deg kanskje mindre naken når du skal gå fra avlukket og bort til stolen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #8 Skrevet 9. februar 2014 Tusen takk for svar alle sammen, kjenner en viss lettelse nå Anonymous poster hash: 2e258...f31
Gjest Hyssingen Skrevet 10. februar 2014 #9 Skrevet 10. februar 2014 Om du tar det hos lege eller gynekolog, er helt opp til deg, og hipp som happ. Begge vil ha gjort dette tusen ganger før, og det er ingenting å bekymre seg for. Som AB over sa, kan det være litt ubehagelig akkurat idet de setter inn spakelet, men har du en flink lege/gyno, så vil det ikke være vondt. Det beste du kan gjøre er å puste dypt og prøve å slappe av gjennom det hele. Selv om denne undersøkelsen er ubehagelig for deg, er det dagligdags for legen din. Et lite tips er å ta på seg en lang genser/topp. Du blir ofte bedt om å gå bak et forheng eller inn i et lite avlukke for å kle av deg på underkroppen, og da føler du deg kanskje mindre naken når du skal gå fra avlukket og bort til stolen. Heter det ikke spekulum/spekelet, eller det det noe helt annet?
SmallTalk Skrevet 10. februar 2014 #10 Skrevet 10. februar 2014 (endret) Heter det ikke spekulum/spekelet, eller det det noe helt annet? Neida, det er ikke noe helt annet. Spakel blir derimot ikke brukt ved en gynekologisk undersøkelse (om det i det hele tatt er noe som heter dette?)... Endret 10. februar 2014 av SmallTalk
Gjest Hyssingen Skrevet 10. februar 2014 #11 Skrevet 10. februar 2014 Neida, det er ikke noe helt annet. Spakel blir derimot ikke brukt ved en gynekologisk undersøkelse (om det i det hele tatt er noe som heter dette?)... Det var det jeg trodde. Er ikke spakel noe man bruker i byggebransjen, sånn man påfører tapetlim med? Isåfall skjønner jeg at det kan være ubehagelig å få det opp i skrufsa hos gyno 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #12 Skrevet 10. februar 2014 Det jeg også ser er at det flere steder anbefales at man drar til gynekolog hvert år eller annenhvert år. Er det virkelig nødvendig å i hele tatt dra dit om man tar prøve hos fastlege, har fast partner, ikke er gravid og alt fungerer som vanlig der nede? Niks! Jeg tok celleprøve hos fastlege i år (er 26), aldri vært hos gynekolog før. Var det gøy? Nei. Gikk det greit? Absolutt. Fort over, legen er vant til det og med en gang det er ferdig har man glemt ubehaget. Jeg er veldig ukomfortabel med å ligge der å sprike, men det er jo faktisk et legebesøk, så jeg skrur på fuck it-personligheten, teller til 100 og så er jeg ferdig og kan vente maange månedere til neste gang. Anonymous poster hash: cbc50...1f8
Gjesten Skrevet 10. februar 2014 #13 Skrevet 10. februar 2014 Heter det ikke spekulum/spekelet, eller det det noe helt annet? HAHA jo! Jeg leste det nok i innlegget et par hakk opp, og skrev det selv uten å tenke
Gjest Hyssingen Skrevet 10. februar 2014 #14 Skrevet 10. februar 2014 HAHA jo! Jeg leste det nok i innlegget et par hakk opp, og skrev det selv uten å tenke
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #15 Skrevet 10. februar 2014 Ja, kjole eller en lang topp er kjekt så du slipper å føle deg så naken. Det bruker jeg alltid å ha Nå tar jeg slik celleprøve hver 6-12 mnd, og kan si at det blir mindre ubehagelig for hver gang jeg tar det. Første gangen holdt jeg på å besvime, mens nå ligger jeg ofte og småprater med legen og damen fra labben som er med inn. Anonymous poster hash: 01824...205
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå