AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #1 Skrevet 8. februar 2014 For et par som er gjester i bryllupet? Om det er ulike "satser" er dette et Oslo bryllup..Anonymous poster hash: c662d...2bd
cattleya Skrevet 8. februar 2014 #3 Skrevet 8. februar 2014 Trodde det var vanlig å gi en gave til rundt det kuværen koster...
Gjest Hjertesukk Skrevet 10. februar 2014 #5 Skrevet 10. februar 2014 rundt det kuverten koster er vanlig
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #6 Skrevet 11. februar 2014 Til de som mener "det kuverten koster": skal man da spørre hvor mye den er på? Og regnes alkohol med ? Anonymous poster hash: a4518...a4c
super-ida Skrevet 11. februar 2014 #8 Skrevet 11. februar 2014 Kommer jo ann på hvem det er, men til venner, søskenbarn ville jeg gitt rundt 1000kr
Gjest Hjertesukk Skrevet 14. februar 2014 #9 Skrevet 14. februar 2014 (endret) Man ser jo ann hvorvidt det er et bryllup på et grendehus, eller på et hotell. Jeg ville gitt ca 700,- om det var på et grendehus/hagefest etc, og ca 1500,- om det var på hotell eller liknende. (Gitt at det er til venner man skal til, og at man er et par. - Alene ville jeg gitt 500 i budsjettbryllup og 1000 i luksusbryllup). Enkelt og greit! Brudeparet har brukt mye på gjestene sine = man gir litt ekstra tilbake, visa versa. Endret 14. februar 2014 av Hjertesukk
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #10 Skrevet 14. februar 2014 Kuvertprisen, og det vil si inkludert alkohol. Anonymous poster hash: 5f217...8c5
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2014 #11 Skrevet 14. februar 2014 Jeg er generøs med folk som holder budsjettbryllup enn de som skal ha det fint og flott og vil at gjestene skal betale for bryllupsreisen deres. 3
Montefalco Skrevet 15. februar 2014 #12 Skrevet 15. februar 2014 rundt det kuverten koster er vanlig Og hvordan vet du hva den er?
Gjest Gaea Skrevet 15. februar 2014 #13 Skrevet 15. februar 2014 Hvorfor gi billigere gave om de har et rimelig bryllup kontra dyrt bryllup? Det er jo de samme menneskene uansett? Jeg hadde gitt noe de ønsket seg, som jeg synes var fint og ca. pris som samsvarer litt med relasjon. Rundt den prisen de andre nevner er vel fint, skjønner bare ikke greia med å skulle gi en billigere gave kun fordi bryllupet ikke er et ''luksusbryllup''...
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #14 Skrevet 16. februar 2014 Hvorfor gi billigere gave om de har et rimelig bryllup kontra dyrt bryllup? Det er jo de samme menneskene uansett? Jeg hadde gitt noe de ønsket seg, som jeg synes var fint og ca. pris som samsvarer litt med relasjon. Rundt den prisen de andre nevner er vel fint, skjønner bare ikke greia med å skulle gi en billigere gave kun fordi bryllupet ikke er et ''luksusbryllup''... Hvis noen er fattige studenter tenker jeg man bør gi det samme uansett. De trenger en god start på samlivet? Men etablerte par som slenger sammen et billigbryllup kan jo nesten virke som de bare inviterer til fest for å komme godt ut av det økonomisk...Kan forstå at det er fristende å gi en mindre gave om man er invitert til et bryllup der man får en enkel middag (feks gryterett eller noe), og må betale egen drikke ...Blir man invitert til et dyrere bryllup der middagen gjerne koster 700 kr, og man får alt av vin og drinker - da føler man seg vel litt forpliktet til å gi mer. Anonymous poster hash: a4518...a4c
Gjest Gaea Skrevet 16. februar 2014 #15 Skrevet 16. februar 2014 Hvis noen er fattige studenter tenker jeg man bør gi det samme uansett. De trenger en god start på samlivet? Men etablerte par som slenger sammen et billigbryllup kan jo nesten virke som de bare inviterer til fest for å komme godt ut av det økonomisk...Kan forstå at det er fristende å gi en mindre gave om man er invitert til et bryllup der man får en enkel middag (feks gryterett eller noe), og må betale egen drikke ...Blir man invitert til et dyrere bryllup der middagen gjerne koster 700 kr, og man får alt av vin og drinker - da føler man seg vel litt forpliktet til å gi mer. Anonymous poster hash: a4518...a4c Eller kanskje det veletablerte paretvinviterer til hagebryllup med rimelig grillmat etc fordi det er hundre ganger koseligere enn de fleste stive bryllup? Eller ikke har så god økonomi som det virker som? Eller sparer for å flytte, få barn eller annet? Kunne ikke falt meg å gi gave basert på hvor mye jeg ''får tilbake''. Synes fortsatt det er en veldig merkelig tankegang...
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 #16 Skrevet 16. februar 2014 Eller kanskje det veletablerte paretvinviterer til hagebryllup med rimelig grillmat etc fordi det er hundre ganger koseligere enn de fleste stive bryllup? Eller ikke har så god økonomi som det virker som? Eller sparer for å flytte, få barn eller annet? Kunne ikke falt meg å gi gave basert på hvor mye jeg ''får tilbake''. Synes fortsatt det er en veldig merkelig tankegang... Nei, jeg sier ikke at jeg selv ville gjort det. Men etter å ha lest utallige tråder om dette så er mitt inntrykk at slik tenker mange. Jeg har ikke vært i så mange bryllup selv, så aner ikke hva jeg hadde gjort - men jeg tenker man gir etter det man har råd til. Anonymous poster hash: a4518...a4c
viren Skrevet 16. februar 2014 #17 Skrevet 16. februar 2014 Rundt 1000kr - og i det hele tatt ta kuvertprisen med i beregningen ved kjøp av gave synes jeg er direkte latterlig. 1
Gjest Hjertesukk Skrevet 17. februar 2014 #18 Skrevet 17. februar 2014 Latterlig eller ei, det er helt vanlig å gjøre det slik (Også i de fleste land utover Norges grenser). Jeg hadde iallefall ikke kommet med en gave til 500 kroner dersom jeg var invitert på herregårdsbryllup hvor brudeparet hadde besørget en storslått feiring. Dersom jeg hadde blitt invitert til et grendehus eller hagebryllup derimot, så hadde antagelig ikke gaven til 500,- skilt seg ut på gavebordet.. Fordi folk gir i forhold til "setting". Om det er rettferdig eller ei, kommer an på øyet som ser Det er mange som "kjiper ut" på bryllupet for å få det billigst mulig, på tross av god økonomi - og mange "fattige" brudepar som sparer i flere år for å få til en feiring til hundre tusen. Jeg vet det er enkelte som mener at dette er noe brudeparet velger selv, og at dette ikke har noe innvirkning på gjestene.. Men de som tenker slik, bør gå i seg selv. Brudeparene ordner en flott feiring for å GLEDE gjestene sine, og legger til rette for at de har det best mulig. Ofte så har de vridd og vrengt hodene for å lage en fest hvor gjestene koser seg.. og hvor brudeparet setter seg selv og sin "hygge" i annen rekke. Det er klart det er mer naturlig å gi litt ekstra til disse som har lagt mye krefter inn i bryllupet, og hvor man som gjest føler seg verdsatt og takknemlig. Poenget mitt er iallefall at det IKKE er uvanlig å gi i forhold til bryllupet, man gir det man føler er "riktig". :o) /on the side/ Jeg ser jo at enkelte her sier at de gir MER til de som holder billige bryllup enn luksuriøse bryllup. For meg så er ikke dette logisk i det heletatt, og det virker nesten som om vedkommende er misunnelig på de som holder store bryllup, eller bare holder janteloven veldig tett til brystet.
viren Skrevet 17. februar 2014 #19 Skrevet 17. februar 2014 Latterlig eller ei, det er helt vanlig å gjøre det slik (Også i de fleste land utover Norges grenser). Jeg hadde iallefall ikke kommet med en gave til 500 kroner dersom jeg var invitert på herregårdsbryllup hvor brudeparet hadde besørget en storslått feiring. Dersom jeg hadde blitt invitert til et grendehus eller hagebryllup derimot, så hadde antagelig ikke gaven til 500,- skilt seg ut på gavebordet.. Fordi folk gir i forhold til "setting". Om det er rettferdig eller ei, kommer an på øyet som ser Det er mange som "kjiper ut" på bryllupet for å få det billigst mulig, på tross av god økonomi - og mange "fattige" brudepar som sparer i flere år for å få til en feiring til hundre tusen. Jeg vet det er enkelte som mener at dette er noe brudeparet velger selv, og at dette ikke har noe innvirkning på gjestene.. Men de som tenker slik, bør gå i seg selv. Brudeparene ordner en flott feiring for å GLEDE gjestene sine, og legger til rette for at de har det best mulig. Ofte så har de vridd og vrengt hodene for å lage en fest hvor gjestene koser seg.. og hvor brudeparet setter seg selv og sin "hygge" i annen rekke. Det er klart det er mer naturlig å gi litt ekstra til disse som har lagt mye krefter inn i bryllupet, og hvor man som gjest føler seg verdsatt og takknemlig. Poenget mitt er iallefall at det IKKE er uvanlig å gi i forhold til bryllupet, man gir det man føler er "riktig". :o) /on the side/ Jeg ser jo at enkelte her sier at de gir MER til de som holder billige bryllup enn luksuriøse bryllup. For meg så er ikke dette logisk i det heletatt, og det virker nesten som om vedkommende er misunnelig på de som holder store bryllup, eller bare holder janteloven veldig tett til brystet. Jeg har vært i MANGE bryllup (også i utlandet), og den "regelen" er utdatert overalt (bortsett fra muligens på kg).
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2014 #20 Skrevet 17. februar 2014 Poenget mitt er iallefall at det IKKE er uvanlig å gi i forhold til bryllupet, man gir det man føler er "riktig". :o) /on the side/ Jeg ser jo at enkelte her sier at de gir MER til de som holder billige bryllup enn luksuriøse bryllup. For meg så er ikke dette logisk i det heletatt, og det virker nesten som om vedkommende er misunnelig på de som holder store bryllup, eller bare holder janteloven veldig tett til brystet. Misunnelig på folk som holder store bryllup når de må be om penger til f.eks bryllupsreise? Da har man jo ikke så mye penger som man prøver å gi uttrykk for da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå