AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #1 Skrevet 7. februar 2014 Min kusine er i midten av 20-årene og har sitt første barn i barnehagen. Barnet har fått god kontakt med en assistent. Når mor leverer barnet i barnehagen, løper dette barnet rett på assistent som da får kos og der blir barnet sittende og enser ikke moren lenger. De gangene moren henter barnet, ser hun at barnet enten er på fanget til assistent eller leker med assistent sammen med de andre barna. Dette plager henne at det bare er henne (assistenten) som er sammen med barnet og ingen andre. Jeg ble kjent med dette "problemet" da jeg var på besøk hos dem og nevøen min snakket hele tiden om denne assistenten. Dette irriterer moren og mener at det ikke er sunt for barnet hennes kun omgås med èn assistent. Hun vurderer derfor å søke om å flytte barnet hennes til en annen base. Jeg mener det er egoistisk av mor å flytte barnet når den trives i basen sin og spøkte forsiktig om at barnet kun har èn mor og ikke assistenten. Selv om barnet roper på assistentens navn når han ikke får viljen sin hjemme. Hva mener dere mødre her inne? Anonymous poster hash: a169f...d1e
Tarzani Skrevet 7. februar 2014 #2 Skrevet 7. februar 2014 det er da vel barre bra at barnet har funnet seg en person som han knytter litt ekstra til, er det ikke? Jeg ville sett på det som en kjempefordel at ungen min knyttet seg til noen blant personalet. Jeg har en gutt som har hatt litt startvansker med det å bli trygg på de voksne i bhg, og situasjonen du beskriver høres bra ut i mine ører. Men det er selvsagt synd at mor føler det på den måten.. 2
Medusa13 Skrevet 7. februar 2014 #3 Skrevet 7. februar 2014 Jeg ville vært glad til og følt meg tryggere på sikkerheten hvis barnet og assistenten hadde en så god relasjon. Dessverre har ikke barnehageansatte lov å favorisere enkelte barn. Har selv opplevd at en barnehageansatt har fått tilsnakk for dette og beskjed om å trekke seg mer vekk fra barnet. Dette kan fort skje her og.
Marie90 Skrevet 7. februar 2014 #4 Skrevet 7. februar 2014 Det er bra at han finner seg til rette og trives og jeg synes ikke hun bor tenke paa det - men litt spesielt er det da at han roper etter assistenten naar han er hjemme? 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 En ting man må bare innfinne seg med, er at selv om man er glad i barna sine, betyr det ikke at man alltid har kjemi med barna sine. Kanskje denne assistenten har en veldig god kjemi med dette barnet, bedre enn barnet har med moren sin? Kanskje assistenten forstår barnet på en sånn måte at barnet alltid føler seg sett og forstått? Kan det tenke at moren til barnet ofte ikke forstår barnet sitt og kan kjefte når det ikke er grunn til det, eller mor gjør ting på en måte som ikke barnet liker? Jeg har selv vært borti dette. Jeg har to nevøer, og den ene nevøen min vil hele tiden at jeg skal være moren hans, mens den andre nevøen min har god kjemi med moren sin. Sånn vil det alltid være. Jeg tror dessuten at denne moren må prøve å se og å møte barnet sitt på en annen måte. Moren og barnet er nok to helt forskjellige individ som kanskje ikke har så god kjemi? Anonymous poster hash: 501f6...025 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #6 Skrevet 7. februar 2014 Jeg ville vært glad til og følt meg tryggere på sikkerheten hvis barnet og assistenten hadde en så god relasjon. Dessverre har ikke barnehageansatte lov å favorisere enkelte barn. Har selv opplevd at en barnehageansatt har fått tilsnakk for dette og beskjed om å trekke seg mer vekk fra barnet. Dette kan fort skje her og. Jeg har bare fått veldig godt inntrykk av barnehagen og de andre ansatte. De gangene jeg henter, blir jeg oppdatert hvordan dagen hans har vært og ser ut til at han er lykkelig i barnehagen. Barnet henger som regel ved assistenten, men det gjør også flere av de minste barna. Anonymous poster hash: a169f...d1e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #7 Skrevet 7. februar 2014 Tror faktisk det er sant at det ikke er bra for ett barn å kun være knyttet til en annen. Kanskje det kan være fint for barnet å bli trygg på flere voksne. Jobber selv i bhg, og det er en av tingene vi tror på. Anonymous poster hash: e79a6...740
Tante-Sofie Skrevet 7. februar 2014 #8 Skrevet 7. februar 2014 (endret) Det er bra at han finner seg til rette og trives og jeg synes ikke hun bor tenke paa det - men litt spesielt er det da at han roper etter assistenten naar han er hjemme? Hvis det bare er når han ikke får viljen sin, synes jeg absolutt ikke det er rart. Om han roper etter assistenten og ikke vil ha trøst av moren sin når han slår seg, er det annerledes. Sønnen min hadde også en favoritt-ansatt på småbarnsavdelingen. Han var veldig knyttet til henne. Jeg var bare glad han fikk oppleve en sånn relasjon i barnehagen og at han fikk oppleve å knytte seg til andre voksenpersoner enn bare meg og familie. Endret 7. februar 2014 av Tante-Sofie
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #9 Skrevet 7. februar 2014 Jeg ville vært veldig glad for at han har en i bhg som han er så trygg på! Men jeg ville nok tatt det opp med pedleder at jeg ønsker at de skal prøve å fokusere på at han skal bli trygg på de andre og. Men dersom assistenten er litt for mye "på", slik at han ikke blir kjent med de andre barna ville jeg syntes det var et problem.Anonymous poster hash: 40855...ed7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #10 Skrevet 7. februar 2014 Det er vel bare positivt at barnet finner noen å være trygge på? Min sønn prater masse om to damer på sin avdeling og de får kos når han drar hjem. Det kunne ikke falt meg inn å bytte avdeling for det. Jeg er bare kjempeglad for at han har noen å være trygg på.Anonymous poster hash: 54345...6a3 1
Ciara Skrevet 7. februar 2014 #11 Skrevet 7. februar 2014 Min gutt har lagt sin elsk på en av de ansatte og jeg synes det er så koselig! Når han ser henne blir han utrolig glad, og forter seg bort til henne for å kose. Og hun bærer og koser ham masse. Jeg synes det er godt å se at han trives i barnehagen og har omsorgspersoner han er glad i. Mao - jeg forstår ikke oppførselen til denne moren. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #12 Skrevet 7. februar 2014 Min gutt har lagt sin elsk på en av de ansatte og jeg synes det er så koselig! Når han ser henne blir han utrolig glad, og forter seg bort til henne for å kose. Og hun bærer og koser ham masse. Jeg synes det er godt å se at han trives i barnehagen og har omsorgspersoner han er glad i. Mao - jeg forstår ikke oppførselen til denne moren. I vår barnehage får de ansatte beskjed om å bære barna minst mulig. Jeg tror moren er såret over at barnet åpenbart foretrekker "barnehagetanten". Anonymous poster hash: 8ba87...8bc
Ciara Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 I vår barnehage får de ansatte beskjed om å bære barna minst mulig. Jeg tror moren er såret over at barnet åpenbart foretrekker "barnehagetanten".Anonymous poster hash: 8ba87...8bc Men barnet foretrekker jo ikke barnehagetanten på den måten - hadde barnet måttet velge ville det selvsagt valgt sin egen mor. Det høres ut som om mor er usikker på seg selv.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 Nå har ikke jeg barn i barnehagen ennå, men jeg kan forstå moren til en viss grad... Det er kanskje sårt for henne å måtte levere barnet i barnehagen, og selv måtte gå på jobb. Kanskje er hun "sjalu" på all tiden assistenten får med hennes barn. Kanskje hun kunne tenkt seg å vært med barnet selv men har ikke mulighet. Det er da forståelig... Men å vurdere å skifte barnehage mener jeg er feil. Jeg hadde blitt veldig glad hvis barnet mitt hadde fått så god kontakt med en voksen når han begynner i barnehagen. Anonymous poster hash: 6c98f...26c 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #15 Skrevet 8. februar 2014 Egoistisk og umoden mor. Uvitende også tydeligvis. Barn i en viss alder, har en spesiell assistent som skal være tigjeling for nettopp d e en periode. Kan være i alderen hvor de trenger e n trygg person når de skal bli mer sevstendige. For eksempel. Hvis moren blir sjalu istedenfor å unne barnet dette, bør hun vurdere å bli hjemmeværende. Blir litt matt jeg.Anonymous poster hash: 6347c...808 1
Skogsprinsessa Skrevet 8. februar 2014 #16 Skrevet 8. februar 2014 Tror faktisk det er sant at det ikke er bra for ett barn å kun være knyttet til en annen. Kanskje det kan være fint for barnet å bli trygg på flere voksne. Jobber selv i bhg, og det er en av tingene vi tror på. Anonymous poster hash: e79a6...740 Men du mener vel ikke at barnet bør bytte base for det??
makkapakka Skrevet 8. februar 2014 #17 Skrevet 8. februar 2014 hverken bra for barnet eller assistenten. Tenk når assistenten har fri en dag? er barnet da helt "lost" i barnehagen? I de barnehagene jeg hadde så jobbet de voksne med at barna skulle ha kontakt med alle voksne og ikke knytte seg til bare 1 av de.
Tante-Sofie Skrevet 8. februar 2014 #18 Skrevet 8. februar 2014 Det er ganske vanlig pedagogikk at barna på småbarnsavdelingen får en primærkontakt i starten. 2
Gjest Yellowrose Skrevet 8. februar 2014 #19 Skrevet 8. februar 2014 Synes hun skal være glad for at barnet har funnet ihvertfall én voksen han føler seg trygg på, det er veldig viktig. Det er han som skal gå i barnehagen, ikke moren. Synes ikke det er noe vits flytte han til en annen barnehage hvis han trives, er det vel ingenting bedre enn det?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #20 Skrevet 8. februar 2014 hverken bra for barnet eller assistenten. Tenk når assistenten har fri en dag? er barnet da helt "lost" i barnehagen? I de barnehagene jeg hadde så jobbet de voksne med at barna skulle ha kontakt med alle voksne og ikke knytte seg til bare 1 av de. Er ikke dermed sånn at ungen er lost vist den voksene h*n liker best er borte. Hos oss er det sånn at alle barna liker noen voksene bedre enn andre, og henger rundt den voksene vist den er der. Men de har det like fint med noen av de andre faste voksene. En liten gutt hos oss hadde også ropt etter en voksen hos oss, da mammaen ble litt streng å han ikke fikk viljen sin. Hun lo av det selv, og vet det er helt vanlig da hun selv jobber i bhg. Men han roper jo på mamma vist han får tilsnakk eller slår seg hos oss. Det er typisk barne oppførsel.Anonymous poster hash: 01c3c...499
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå