AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #1 Skrevet 7. februar 2014 Jeg har det siste året slitt med ekstrem tretthet. Jeg sover nok (hvor god kvaliteten er vet jeg dog ikke), men våkner hver eneste morgen trettere enn da jeg la meg. Jeg bruker all energi jeg har bare for å komme meg opp av senga og spise frokost, og føler jeg kan sovne mens jeg spiser. Jeg hangler meg gjennom dagene i halvsøvne. Det er grusomt! Jeg spiser riktig og sunt, sørger for å komme meg ut i frisk luft. legger meg i rimelig tid. Stort sett, jeg gjør alt "riktig", men jeg er like forferdelig trøtt! Jeg har tatt "alle" blodprøver (blodprosent, stoffskifte, nyre/leverprøver, B12, D-vitaminer, cøliaki, diabetes o.s.v), men alt er greit. Det eneste er ganske høy TSH (stoffskifteprøve), men det har jeg hatt i mange år uten at det har gjort meg slik. Nå har det vart så lenge at jeg rett og slett er sliten av å være så trett! Det skal sies at jeg har vært gjennom veldig mye over lang tid. Skader, smerter, og stress. Men jeg synes det er rart om dette skal slå gjennom på en sånn måte, med "kun" tretthet mener jeg, og med så lang varighet. Jeg føler meg ikke sliten i kroppen heller, bare trett og jeg vil bare sove og sove... Men selv om jeg tar meg noen totale hviledøgn, hjelper det ikke det spor. Kan jeg være deprimert uten å helt være klar over det? Kan depresjon slå ut på en sånn måte? Jeg er jo lett irritabel og tåler lite, men det blir man jo når man går og er så trett over lang tid. Jeg vet ikke helt om jeg føler meg deprimert heller. Det er liksom som jeg ikke orker å føle noe som helst for jeg er så trett. Det eneste andre jeg kan komme på, er at jeg muligens har muggsopp på soverommet. Jeg skal få sjekket dette ut. Men hvis det er det, synes jeg det er rart at jeg ikke har flere symptomer fra luftveiene, eller hodepine f.eks. Og det har jeg ikke. Jeg er riktignok noe tett i nesen når jeg våkner, men det har jeg alltid vært etter det jeg husker. Jeg håper det er noen kloke hoder med erfaring her, som har noen innspill til meg! Anonymous poster hash: 8cf9e...694
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #2 Skrevet 7. februar 2014 En depresjon kan slå ut på en sånn måte, at man er kronisk trøtt. Jeg sliter med tunge depresjoner, og opplever akkurat det samme. Om jeg tvinger meg ut på tur, så er kroppen som bly. Det eneste jeg kan anbefale er profesjonell hjelp, eventuelt forsøke medisiner. Man bør også få litt dagslys hver dag og gjøre en lystbetont aktivitet. Også bør du vel få behandling for stoffskiftet ditt? En prat med legen er nok en god start. God bedring!Anonymous poster hash: 77dec...59b 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #3 Skrevet 7. februar 2014 Det kan være depresjon, men kan også være noe annet. Symptomer som tretthet kan knyttes sammen med en rekke sykdommer og andre ting som feiler kroppen, du kan også være utbrent. Ja, som rådet over, prat med legen, når du fortsatt er trøtt selv med nok hvile så må du ha en utredning for hva det er med deg. God bedring og ha masse lykke til! Håper du snart finner igjen energien din:) Anonymous poster hash: 85e17...9b4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #4 Skrevet 7. februar 2014 Tusen takk for svar! Tar gjerne i mot flere innspill. Anonymous poster hash: 8cf9e...694
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Jeg henger meg litt opp i for høy tsh. Dette kan bety for lavt stoffskifte og trøtthet og depresjon er noen av symptomene. Be om å få målt tsh, t4 fritt t4 og t3 og fritt t3. Sjekk også for antistoffer. Husk at såkalte normalverdier er i forhold til friske mennesker. I tillegg så er det også personlige variasjonene selv om legestanden vil ha oss innenfor verdiene til friske mennesker. Hva var din tsh? Andre prøver?Anonymous poster hash: 2d462...0cb 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #6 Skrevet 8. februar 2014 Jeg henger meg litt opp i for høy tsh. Dette kan bety for lavt stoffskifte og trøtthet og depresjon er noen av symptomene. Be om å få målt tsh, t4 fritt t4 og t3 og fritt t3. Sjekk også for antistoffer. Husk at såkalte normalverdier er i forhold til friske mennesker. I tillegg så er det også personlige variasjonene selv om legestanden vil ha oss innenfor verdiene til friske mennesker. Hva var din tsh? Andre prøver?Anonymous poster hash: 2d462...0cb Har tatt alle disse prøvene. Har sjekket alle stoffskifteprøver en god del år p.g.a høy anti TPO og noe høy TSH. Har stort sett ligget innenfor normalen på FT4 og T3. Sist gang: Anti TPO: 600, TSH 7,15, FT4 16, FT3 4,3. Men noe sånt har det vært hos meg i maange år, uten at det har gitt symptomer. Anonymous poster hash: 8cf9e...694
Gjest Kim Skrevet 9. februar 2014 #7 Skrevet 9. februar 2014 Det høres veldig ut som utbrenthet og depresjon. Det at man tror at det er noe galt og går til legen om og om igjen å tar blodprøver, spiser alt mulig rart av vitaminer, tar EKG etc. til ingen nytte er typiske psykosomatiske signaler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå