AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #1 Skrevet 7. februar 2014 3 år gammel schæfer, går ikke turer hverken morgen, ettermiddag eller kveld. Alene minst 6 timer om dagen. De har en plen hvor de kaster ball til ham noenganger, han er superivrig når jeg holder på en halvtime. Han tygger istykker sko og spiser ting de ikke vet hva er og han får diare og skiter inne. Jeg tok det opp i går at de måtte aktivisere hunden da den tydelig kjeder seg. Eierne er uenig, for i går forresten, da fikk han løpe ved siden av snø-freseren og det er "masse ting han får ut energi på", uten at jeg vet eller har sett og ikke spesifisert av eier, kun snø-freser-aktiviteten i går. Jeg kjenner dem godt, vet at han jobber mye og er mest i sofa etter jobb, hun har ansvar for ungene og er på noe med dem nesten hver dag, håndball, fotball, dansetimer og kor, så hunden er mye alene etter at han slippes ut når yngste på 13 kommer hjem fra skolen. Er det helt greit med en plen-hund? Anonymous poster hash: eb1b8...fb5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #4 Skrevet 7. februar 2014 Meld fra Mattilsynet!!! Anonymous poster hash: adab0...99a 5
Gjest Lolita8 Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Enig med Anonym, meld fra til Mattilsynet. En ung schäferhund skal ikke brukes som hagepynt, de trenger stimuli både mentalt og fysisk for å trives. http://www.mattilsynet.no/ Fra hjemmesiden til Mattilsynet kan du melde fra anonymt.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #6 Skrevet 7. februar 2014 Jeg klarer ikke å melde fra til mattilsynet. Hun er min beste venninne og siden vi sms`et om dette i går så er anonymiteten med mattilsynet umulig. De bor oppe i skogs-område hvor det ikke er andre boende naboer og jeg klarer ikke å sende myndigetene på dem. Han er jo ikke vanskøttet, eller? Han er frisk og rask, fin i pelsen og har godt gemytt. Jeg skal spørre henne når vi treffes hva slags aktiviteter hun mener hunden får, utenom snø-freseren i går. Jeg kan også vise henne denne tråden så det ikke er så lett å avfeie med en dags utløp. De hadde en hund før, en eldre overtagningshund som også levde på plenen rundt huset men han var fornøyd med det, alderen. Jeg ble veldig "sjokkert" når jeg så på FB at de hadde skaffet en valp. Ingen av dem vet noe særlig mer om hundehold enn at de skal mates, få drikke og ut og gjøre i fra seg. Offfffffff! Anonymous poster hash: eb1b8...fb5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #7 Skrevet 7. februar 2014 Jo, den er vanskjøttet og du er med på det når du ikke melder dem. En sånn person ville jeg aldri hatt som venninne uansett. Anonymous poster hash: adab0...99a 3
Gjest Lolita8 Skrevet 7. februar 2014 #8 Skrevet 7. februar 2014 Jeg klarer ikke å melde fra til mattilsynet. Hun er min beste venninne og siden vi sms`et om dette i går så er anonymiteten med mattilsynet umulig. De bor oppe i skogs-område hvor det ikke er andre boende naboer og jeg klarer ikke å sende myndigetene på dem. Han er jo ikke vanskøttet, eller? Han er frisk og rask, fin i pelsen og har godt gemytt. Jeg skal spørre henne når vi treffes hva slags aktiviteter hun mener hunden får, utenom snø-freseren i går. Jeg kan også vise henne denne tråden så det ikke er så lett å avfeie med en dags utløp. De hadde en hund før, en eldre overtagningshund som også levde på plenen rundt huset men han var fornøyd med det, alderen. Jeg ble veldig "sjokkert" når jeg så på FB at de hadde skaffet en valp. Ingen av dem vet noe særlig mer om hundehold enn at de skal mates, få drikke og ut og gjøre i fra seg. Offfffffff! Anonymous poster hash: eb1b8...fb5 Jeg ser problemet. Men dette er ikke et liv for en 3 år gammel brukshund! Når man skaffer seg hund, så er det ikke til pynt, men som en berikelse i hverdagen. Hunden har ikke valgt å komme dit, det var de som skaffet seg hund. Dermed bør de også kunne gi hunden det den trenger, og selv om den får mat og frisk luft, så er den vanskjøttet! Å ikke få utfolde seg i form av lek, aktivisering, turer og trening, er inget liv for en hund! Om du sender meg melding med navn på personene, så kan jeg melde i fra med mitt eget navn, da er ikke du den "store stygge ulven". Har selv meldt i fra om familie som vanskjøttet dyrene sine, og selv om det ikke er gøy så er det det eneste rette å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #9 Skrevet 7. februar 2014 Tusen takk for alle svar og særlig deg Lolita8 for at du tilbyr deg, men det hjelper ikke på mitt dilemma om å klare å sende myndighetene på min venninne. De bor som jeg skrev langt unna folk og de folkene som er rundt dem på denne bygda gjør akkurat det samme selv. Nå er det forsåvid ikke hun som ville ha hund, det var mannen og "ungene" på 14 og 18. Min venninne er en engel og hun er tøyd som en strikk og er den som drar hjem for å slippe ham ut om ikke yngstemann har kommet hjem eller eldstemann ikke er hjemme. Mattilsynet vil kun se en hund som er frisk og rask, får masse kos, har egen stol å sove i. Mangelen på tur og aktivitet vil jo ikke de kunne klare å se allikevel. Anonymous poster hash: eb1b8...fb5
Frk.K Skrevet 7. februar 2014 #10 Skrevet 7. februar 2014 (endret) 3 år gammel schæfer, går ikke turer hverken morgen, ettermiddag eller kveld. Stakkars lille woffen! Trenger tur 3-4 ganger om dagen, uansett om han får løpe fra seg. Alene minst 6 timer om dagen. Det går helt fint, så lenge han får tur før de forlater han og rett etter at de har kommet hjem. De har en plen hvor de kaster ball til ham noenganger, han er superivrig når jeg holder på en halvtime. Supert det, men han bør også få tur, det er ikke nok aktivitet. + han bør bli trent psykisk. Han tygger istykker sko og spiser ting de ikke vet hva er og han får diare og skiter inne. Igjen, får tydeligvis ikke nok tur og kjeder seg kjempe masse, derav tygging på ting og tang og gjør fra seg inne. Er det helt greit med en plen-hund? Helt greit med en plen-hund, så lenge den også får gå på tur, blir stimulert både fysisk og psykisk. Men om den kun er på plenen hele tiden og ikke tilgang på noe som helst tur, så er det ikke greit. Edit: Kan ikke koste de så mye å ta han på tur 20 min om morningen, 1 time når de kommer hjem, og 15-30 min før kvelden vel? Anonymous poster hash: eb1b8...fb5 Endret 7. februar 2014 av Frk.K 4
Portvinpiken Skrevet 7. februar 2014 #11 Skrevet 7. februar 2014 3 år gammel schæfer, går ikke turer hverken morgen, ettermiddag eller kveld. Alene minst 6 timer om dagen. De har en plen hvor de kaster ball til ham noenganger, han er superivrig når jeg holder på en halvtime. Han tygger istykker sko og spiser ting de ikke vet hva er og han får diare og skiter inne. Jeg tok det opp i går at de måtte aktivisere hunden da den tydelig kjeder seg. Eierne er uenig, for i går forresten, da fikk han løpe ved siden av snø-freseren og det er "masse ting han får ut energi på", uten at jeg vet eller har sett og ikke spesifisert av eier, kun snø-freser-aktiviteten i går. Jeg kjenner dem godt, vet at han jobber mye og er mest i sofa etter jobb, hun har ansvar for ungene og er på noe med dem nesten hver dag, håndball, fotball, dansetimer og kor, så hunden er mye alene etter at han slippes ut når yngste på 13 kommer hjem fra skolen. Er det helt greit med en plen-hund? Anonymous poster hash: eb1b8...fb5 Jeg tror du vet svaret selv ut i fra det du beskriver. Selvfølgelig er det ikke greit hundehold. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #12 Skrevet 7. februar 2014 Tusen takk for alle svar og særlig deg Lolita8 for at du tilbyr deg, men det hjelper ikke på mitt dilemma om å klare å sende myndighetene på min venninne. De bor som jeg skrev langt unna folk og de folkene som er rundt dem på denne bygda gjør akkurat det samme selv. Nå er det forsåvid ikke hun som ville ha hund, det var mannen og "ungene" på 14 og 18. Min venninne er en engel og hun er tøyd som en strikk og er den som drar hjem for å slippe ham ut om ikke yngstemann har kommet hjem eller eldstemann ikke er hjemme. Mattilsynet vil kun se en hund som er frisk og rask, får masse kos, har egen stol å sove i. Mangelen på tur og aktivitet vil jo ikke de kunne klare å se allikevel. Anonymous poster hash: eb1b8...fb5 Jo, det vil de greie å se, særlig når man gjør det klart at det er det som er problemet når du melder. Anonymous poster hash: adab0...99a 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Vel, enten får du foreslå at de skaffer seg en hundepasser, eller så får du hjelpe til selv. Høres ikke det bra ut, så må du melde fra til myndighetene. Dette er dyreplageri, hunden får ikke det livet den fortjener. Og hvis du ikke gjør noe, så er du på en måte medskyldig. Og da vil jeg ikke forstå hvorfor du opprettet denne tråden. Anonymous poster hash: b27e8...187
Gjest Lolita8 Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 Du er pliktig til å melde i fra... Og selv om det ikke er venninnen din som ønsket seg hund, så var hund med på å bringe en hund til husholdet, derav har hun også ansvar for å se til at hunden har det bra! Jeg blir lei meg av å se at så mange bryr seg om følelsene til hundeeier, fremfor livskvaliteten til hunden.
daemonia Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Han er jo ikke vanskøttet, eller? Han er frisk og rask, fin i pelsen og har godt gemytt. Anonymous poster hash: eb1b8...fb5 En brukshund som ikke blir aktivisert er vanskjøttet jo! Og du er like mye med på det om du ikke melder fra om det til noen. Schäferen jeg hadde gikk tur 3-5 timer i løpet av en dag, i tillegg til at hun fikk masse mental stimuli gjennom aktivitetsleker (for å få tak i godbiter osv), og lydighetstrening og søk både inne og ute. Og hvordan vet du om han er frisk og rask? Har de sjekket HD på ham? Har de tatt noen form for helseundersøkelser over hodet på ham? Ja til hundesertifikat sier jeg!!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Det du skriver der er akkurat det jeg skrev til min venninne i går, legg på 10 min ekstra på morgenen, at det er ett minimum av hva en slik hund i den alderen bør før. Det var det min hund fikk. Jeg opprettet nok tråden for å få støtte til mitt syn på saken, jeg har tenkt på det siden i går kveld og når jeg sto opp fikk jeg i sms svaret om "snø-freser" og "andre uspesifiserte" stimuli. Jeg har ikke svart henne enda for hun kommer på besøk senere. I tillegg kan jeg bruke tråden og dere som "sannhetsvitner" på at en hund MÅ får tur, ikke bare slippes ut og at f.eks. lydighets-trening eller agilty kunne være aktiviteter . *sukk* Anonymous poster hash: eb1b8...fb5
LedigNavn Skrevet 7. februar 2014 #17 Skrevet 7. februar 2014 Det er ikke greit hundehold, nei, men jeg har ingen tro på at Mattilsynet vil gjøre noe som helst. Dersom de skulle grepet inn overalt hvor hunder ikke blir aktivisert nok, skulle de fått nok å gjøre. Når hunden ellers får mat og vann, en plass å sove inne og lufteturer ute (selv om det bare er på plenen), er jeg 99,9 % sikker på at Mattilsynet ikke vil mene at den er vanskjøttet. 3
Gjest Lolita8 Skrevet 7. februar 2014 #18 Skrevet 7. februar 2014 Dette med snøfreseren er bare stress, og ikke stimuli. Det fører bare til enda mer rot i hodet til hunden, og det er farlig. Stakkars hund, som ikke har noen å snakke for seg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #19 Skrevet 7. februar 2014 Jeg blir lei meg av å se at så mange bryr seg om følelsene til hundeeier, fremfor livskvaliteten til hunden. Jeg håper da at jeg ikke gjør det, jeg skrev til henne at å ta på seg en hund er som å få ett stumt barn som aldri vokser til å klare seg selv og at man må sette hundens behov før enselv, sult, slitenhet, alder, jobb er ingen unnskyldning skrev jeg. Jeg hadde min første hund når jeg var 11 år og hunden var totalt mitt ansvar, ingen aldersrabatt så jeg skrev også at hennes barn må involveres i aktiviseringen. Hund er mer ansvar enn kos og de som vil ha kos må også ta på seg det man selv ikke synes er koselig men som er både nødvendig og en glede for hunden. Jeg har overnattet noen dager hos dem i forrige uke og har ikke observert dem med denne hunden før det og det har gnagd meg til i går kveld hvor jeg kvinnet meg opp og tok det opp med henne på sms. Jeg får gå en runde med henne angående dette og se om det ikke er mulig å få dem til å forstå at dette er galt. Anonymous poster hash: eb1b8...fb5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #20 Skrevet 7. februar 2014 Nei. Dette er absolutt ikke greit. Enhver hund bør i det minste få jevnlige timesturer, få løpe og bruke nesa og hodet litt. En brukshund som schäferen er, krever mye mer. Du kan gjerne melde henne til Mattilsynet. De kommer ikke akkurat til å gi henne bot eller plett på rullebladet, det har absolutt ingen konsekvenser for henne. Det man kan håpe på er derimot at de kommer på døra og tar en samtale med henne, så hun kanskje får seg en vekker. Hun trenger tydeligvis et spark i ræva for enten å forbedre hundeholdet sitt, eller å omplassere hunden. Dersom han er rimelig velfungerende og frisk så bør det være mulig å få omplassert ham. For øvrig, hvis hunden er renraset, så bør kanskje oppdretter gis beskjed om situasjonen, kanskje de kan hjelpe til med omplassering. Husk at dette livet er det eneste den hunden har, hvis ingen gjør noe kommer han til å gå hele sitt liv og være frustrert, understimulert og en kilde til irritasjon for menneskene sine. Han kan ikke velge å dra når han har det for ille, og han kommer ikke på magisk vis til et bedre sted etter dette. Den eneste sjansen han har er at noen tar tak i situasjonen og sørger for at han får det bedre. Dersom Mattilsynet ikke vil høre på deg, så kan du forsøke Dyrebeskyttelsen. De har absolutt ingen myndighet, men kan komme og snakke med folk, opplyse og informere, og forhåpentlig få dem til å innse at noe må gjøres. Anonymous poster hash: b1202...314 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå