straamann Skrevet 7. februar 2014 #1 Skrevet 7. februar 2014 (endret) Jeg har i et års tid hatt lette smerter og en tendens til stiv muskulatur i venstre skulderblad. Har jobbet med øvelser for å stabilisere skulderen (uten mye vekt på, fokus på teknikk). Egentlig har dette hatt svært liten effekt, venstre skulder har en tendens til å tilte mer fremover enn høyre selv om stabiliteten i ryggen har merkbart bedret seg. Nå rett etter nyttår fikk jeg mer smerter i nakken på venstre side (mest fremside/side), og vil beskrive dem som lette til middels i styrke. Så etter en yogatime (jeg er nybegynner), hvor jeg ikke gjorde noen ekstreme bevegelser som skulderstående eller lignende, våknet jeg opp med moderate og punktise smerter i venstre skulderblad. Jeg gikk til naprapat samme dag, og han mente muskulaturen var så stiv at det var bare å legge is på, ta Ibux og la det roe seg en uke. Muskultauren var så stiv at akupunkturnålen så vidt gikk inn i muskelen. Etter 3 dager (fredag) ble smertene bare sterkere og området for smerten bredte seg mer mot skulderen og litt ned langs venstre arm. Ringe legevakten og ble anbefalt Voltarrol frem til jeg fikk snakket med fastlegen mandagen. Jeg følte ingen effekt av voltarolen. Fatlegen mente først at det var snakk om en slags overbelastning eller en type betenennelse, men siden ikke voltarol hadde noen effekt på meg, gav han med axcrocia i stedet for den sterkere Voltaren - siden Acroxia i følge ham virket mer mot ledd og slikt og at problemet kanskje satt det. Denne medisinen hadde heller ingen effekt etter tre dager, smartene ble verre henimot sterke og jeg kontaktet fastlege igjen. Han gav meg da paralgin forte og lyrica 25 mg. Han hadde en teori om prolaps og henviste meg til CT. Paralgin forte og lyrica indret noe, men smertene var fortsatt sterke da medisinen gikk ut etter 5-6 timer, og det var vanskelig å sove om natten. Jeg ringte legevakten , og de mente dosen fra legen var for liten. Jeg trappet opp på medisinen til 2 x 4 paralgin forte hver dag og fortsatt med acroxia som en slags smertestillende. Legevakten ba meg også ta kontakt med kiropraktor for å få undersøkt skulderen skikkelig. Nå hadde det gått 1 1/2 uke etter yogatimen som fikk begeret til å renne over, og jeg begynte jeg også å få nærmest kronisk panikkangst pga smertene som jeg ikke vet hvor kom fra. På legevakten mente de at smertene mine kommer pga angsten, men jeg mener det er motsatt, da angsten kom først etter en lengre tid med smerter. PÅ mandagen mente kiropraktoren at det IALLEFALL ikke var prolaps slik legen hadde antatt, og uansett ville CT vært en meningsløs undersøkelse dersom man har mistanke om prolaps. Han henviste meg til MR, og fikk meg inn raskt på tirsdagen. Jeg tok MR, men da vi skulle se på de foreløpige bildene på onsdagen, viste det seg at de hadde glemt å ta bilde av skulderen (der kiropraktoren trodde pronlemet sitter), men bare av ryggen- fordi MR-folka trodde at kriopraktoren min var fastlegen da han ringte, og de hadde blandet de to henvisningene. Ryggen så ved første øyekast helt eksemplarisk ut i forhold til skiver og puter, og ingen synlige svulster eller ligenende abnormiteter. Så nå ska jeg ta ny MR av skulder i dag- der problemet sitter sannsynligvis. Smertene og angsten er nå omtrent like plagsomme og jeg må ta valium for å beholde fatningen selv om jeg ikke liker det. Det jeg uroer meg for nå, er om det kan være kreft. Jeg har ingen problemer med bevegelighet av armen i noen retninger, men smertene er moderate til sterke og kroniske i et diffust omårde av skulder/nakke/arm/venstre side av rygg. Jeg har ingen typiske sympttomer på leddskade, prolaps eller senebetennelse. Det har vært nevnt f.eks slimposebetennelse, men da burde eg også hatt mer smerter i visse bevegelser, noe jeg ikke har. Jeg tar nå 6-8paralgin forte daglig, 3-4 valium mg , 1 x10 mg cipralex og 2 volatren daglig. Det virker for meg som det kun er valiumen som roer meg ned og fjerner smertene midlertidig. Har noen vært borti en lignende situasjon? Endret 7. februar 2014 av straamann
Gjest Kim Skrevet 7. februar 2014 #2 Skrevet 7. februar 2014 Tar du så mye smertestillende, så er det klart at du må få en ordentlig utredning! Kiropraktor er bare tull, kvasi vitenskap og kan om mulig gjøre vondt verre. Voltaren skal kun taes i korte perioder. for meg høres det ut som om du er blitt avhengig av Paralgin forte kombinert med valium og at dette kanskje ikke har så mye med skulderen å gjøre mer? Anyways, du bør komme deg til fastlegen sporenstreks! Er det vedkommende som gir deg så mye Valium og Paralgin forte, så bør du bytte lege!
straamann Skrevet 7. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2014 (endret) Tar du så mye smertestillende, så er det klart at du må få en ordentlig utredning! Kiropraktor er bare tull, kvasi vitenskap og kan om mulig gjøre vondt verre. Voltaren skal kun taes i korte perioder. for meg høres det ut som om du er blitt avhengig av Paralgin forte kombinert med valium og at dette kanskje ikke har så mye med skulderen å gjøre mer? Anyways, du bør komme deg til fastlegen sporenstreks! Er det vedkommende som gir deg så mye Valium og Paralgin forte, så bør du bytte lege! Det er vanskelig å bytte fastlege midt i en sånn prossess. Jeg har bare brukt valium i 3 døgn, og man må bruke det lenger enn som så for å utvikle avhengighet. Og en ny fastlege kan uansett ikke gjøre mer før jeg får svar på MR. Kiropraktikk er kanskje ikke et 100% sikkert fagfelt med enkle svar, men kroppen er veldig kompliseert., I mitt tilfelle er det kiropraktoren som har tatt meg mest på alvor, og han har også utvilsom mer peiling på anatomi en fastlegen. Fastleger gjør stort sett lite annet enn å henvise og skrive ut respeer uansett, så jeg vet ikke om jeg synes det er så god "vitenskap" alltid heller. Endret 7. februar 2014 av straamann
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #4 Skrevet 7. februar 2014 Først og fremst: for en prosess du har vært gjennom, håper de får det til denne gangen! Jeg trodde også at kiroraktoren min var han som tok meg mest på alvor, og at han hadde mer peiling enn fastlegen. Bare for å stikke hull på den boblen din: Det er feil. Jeg ble sykere og sykere, og det hang ikke på greip før kiropraktoren dro på ferie. Jeg ble bedre, og da jeg kom tilbake etter ferien hans, ble jeg pangdårlig igjen. Det er ikke alltid at det å knekke opp er det beste for en skadet kropp. Ville i hvertfall ventet med å få angst for kreft til etter du har kommet til en ordentlig fastlege. Det faktum at fastlegen din ikke har henvist deg til spesialist i løpet av all denne tiden, vitner om at han ikke er noen god hjelp for deg. Og kiropraktorer er ikke spesialister altså. Hva med en nevrolog, med spesialisering på nakke/ rygg? Få deg en ordentlig fastlege, og slutt å stole blindt på kiropraktoren din. Anonymous poster hash: 6b49b...c5e 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Og SLUTT å ta så mye smertestillende!! Anonymous poster hash: 6b49b...c5e
straamann Skrevet 7. februar 2014 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2014 Og SLUTT å ta så mye smertestillende!! Anonymous poster hash: 6b49b...c5e Men uten dem, får jeg jo angst, og da blir muskelspenningene OG smertene enda verre.
straamann Skrevet 7. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2014 Ville i hvertfall ventet med å få angst for kreft til etter du har kommet til en ordentlig fastlege. Det faktum at fastlegen din ikke har henvist deg til spesialist i løpet av all denne tiden, vitner om at han ikke er noen god hjelp for deg. Og kiropraktorer er ikke spesialister altså. Hva med en nevrolog, med spesialisering på nakke/ rygg? Vel, slik fastlegesystemet fungerer i dag, blir man ikke henvist til spesialitser med mindre man har tatt standardundersøkelser og dersom MR ikke viser noen funn som fastlegen kan gå videre med. Når jeg nå først har fått kommet til MR, er jeg fornøyd, men jeg burde fått MR tidligere i prosessen. En nevrolog ville uansett ikke gjort noe annet enn fastlege før MR foreligger, dersom pasienten ikke allerede har en sykehistorie for den aktuelle lidelsen å vise til. Hverken Nevrologer, fastleger eller kiropraktorer har røntgensyn. OG: jeg tar ikke like mye smertestillende nå. I dag har jeg kun tatt to paralgin forte, samt to valium. Det er greit å ta mye smertestillende i en akkutt fase. Det er derfor vi har de tablettene. Det jeg er usikker på, er at ingen av symtomene mine er forenlige med det vanlige skulderproblematikkene. Men ifølge fastleger, inkl. leger på legevakten og kiropraktor er det ingen ting som tyder på kreft. Men jeg tør ikke stole på det før svar på MR foreligger. Og det er netopp dette kiropraktoren har fått fortgang i. Hvorvidt knekking hos kiropraktoren fungerer eller ei, er uvisst. De fleste seriøse manuellterapeuter er klar over at kroppen ikke er et 1:1 forhold. Man er aldri sikker på hva som funker og ikke funker. Det samme gjelder jo for fastleger som skriver ut f.eks lykkepiller; man vet ikke vordan pasienten vil reagere på den enkelte type medisin. Men man er ikke heksedoktor av den grunn. Det er bare det at det er mye medisinen enda ikke kan forklare, og det jeg kritiserer er behanldere som ikke møter pasienten med ydmykhet og dialog fra første stund.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå