Gå til innhold

Hva slags kattemat gir du katten din?

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue
Skrevet

Gikk fra royal canin/Hills/Eukanuba til Orijen - jeg går aldri tilbake til førstnevnte, katten fungerer så mye bedre på orijen!

Gir han også noe våtför av og til, da fra royal canin som han elsker, en sjelden gang wiskas som han også synes er digg (men som selvsagt ikke er det beste). Tunfisk får han også en sjelden gang, og da maser han om det i en hel periode etterpå. Blander sånn pulver som er bra for tennene inn i våtföret slik at jeg slipper dårlig ånde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk fra royal canin/Hills/Eukanuba til Orijen - jeg går aldri tilbake til førstnevnte, katten fungerer så mye bedre på orijen!

Gir han også noe våtför av og til, da fra royal canin som han elsker, en sjelden gang wiskas som han også synes er digg (men som selvsagt ikke er det beste). Tunfisk får han også en sjelden gang, og da maser han om det i en hel periode etterpå. Blander sånn pulver som er bra for tennene inn i våtföret slik at jeg slipper dårlig ånde.

Dårlig ånde kan være tegn på betennelse eller noe annet i tannkjøttet. Ville bare si ifra sånn i tilfelle :-)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Dårlig ånde kan være tegn på betennelse eller noe annet i tannkjøttet. Ville bare si ifra sånn i tilfelle :-)

Nei, han har helt normal ånde bortsett fra like etter han har spist våtför, bruker det mer som forebygging :)

Dårlig ånde kan også være et tegn på at det er noe feil med indre organer, så det er viktig å følge med, det har du helt rett i : O

Skrevet

Nei, han har helt normal ånde bortsett fra like etter han har spist våtför, bruker det mer som forebygging :)

Dårlig ånde kan også være et tegn på at det er noe feil med indre organer, så det er viktig å følge med, det har du helt rett i : O

Da er det nok bare våtforet som lukter:-)

Skrevet

Tar ikke så mye tid å finne det. :)

Skjønner ikke hvorfor de blir så mye anbefalt av dyrleger. Har hatt over 12 katter, de 6 første ga jeg dyrt for men mange av de kastet mye opp, byttet over til billigere og alle er finere i pelsen og mindre kvalme.

Kan ikke du finne det da, ettersom at du er så bastant? ;)

Anonymous poster hash: 2b1b1...1c0

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Da er det nok bare våtforet som lukter:-)

Ja, og da er det spesielt kjekt med en katt som liker å stappe snuten sin opp i ansiktet mitt :fnise:

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de blir så mye anbefalt av dyrleger. Har hatt over 12 katter, de 6 første ga jeg dyrt for men mange av de kastet mye opp, byttet over til billigere og alle er finere i pelsen og mindre kvalme.

Hvilke billigfôr da? Slik er det ikke med hundefôr i alle fall, men har ikke satt meg så inn i kattefôr da.

Har ikke pus selv for øyeblikket, men hunden får Orijen, hadde i hvert fall prøvd det samme om jeg hadde hatt egen pus. :) Merker stor forskjell på det og RC, Eukanuba, osv.

Skrevet

Kan ikke du finne det da, ettersom at du er så bastant? ;)

Anonymous poster hash: 2b1b1...1c0

Det er nok veldig sansynlig at en del av kattematen inneholder f.eks genmodifisert mais, da over halvparten av maisen fra USA er genmodifisert. Ja halvparten av all soya og mais som produseres i verden er vel nå "genmodifiserte".

Men selv om man bør være føre var, er det lite som tyder på at dette er skummelt for verken dyr eller mennesker. De som insisterer på dette er nok helst mennesker som har frykt for alt som de tror ikke er 100% naturlig. Og det på tross av at verdens mest giftige stoffer er helt naturlige....

Litt info fra ekspertene: Berdal, som i tillegg til å være seniorforsker ved Veterinærinstituttet også er leder av GMO-panelet i Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) i Norge, mener man har lite å frykte når det gjelder godkjente genmodifiserte matvarer. Risikoen for at de skal være skadelige er like liten som for andre matvarer.

- Få matvarer blir så grundig gjennomanalysert som GMO og sjansene for at det skal skje noe skadelig er minimale, sier han og viser til de dokumentasjonkravene til produktene som er satt av instanser som skal risikovurdere GMO, som European Food Safety Authority (EFSA) i EU og VKM i Norge.

Skrevet

Kun tørrfor fra dagligvare. Det er alt hun vil ha. Mener det er kittekat.

Sprek dame på snart 15 år som aldri har vært syk.

Skrevet

Vi gir kattene våre forskjellig typer tørrfor. Vi kjøper hovedsaklig tørrfor i dyrebutikken og så kjøper vi tørrfor fra Friskies og Kitekat innimellom, sånn at de får litt variasjon og ikke skal gå lei av å spise den samme maten med den samme smaken hver dag. Også får de våtfor og fisk med jevne mellomrom. Også har vi vannfontene til kattene sånn at de har tilgang på ferskt vann hver dag :)

Jeg ser det er flere som tenker dette med variasjon for at de ikke skal gå lei av maten. Vi tenker nok ut fra oss selv her, men katter er ikke som oss. Gamlepusen min fikk Specific tørrfor hver dag i 17 år og elsket tørrforet sitt. Med Pusina som jeg har nå, har vi holdt oss til RC i 6 år og hun er heller ikke lei.

Det er først når man begynner å variere og skifte at de får slike tendenser. Det er best for pusemager å få det samme tørrforet og ikke variere så mye, i alle fall når det gjelder hovedforet. Så kan man heller supplere med litt våtfor eller godbiter innimellom.

Pusina får kun RC som hovedfor, og så får hun "middag" som er 1/2 porsonspose Iams (her skifter vi litt merke av og til). Ellers får hun kokt sei, rå kyllingfilet og litt sånn når jeg har det til middag. :)

Skrevet

Her får pusina Hills tørrfor og Almo nature våtfor. Det morsomme er at våtforet er godkjent som menneskemat og ser faktisk godt ut! :fnise:

Anonymous poster hash: f1314...621

Skrevet

Merkelig, all den tid billigfôr inneholder masse mais, mens dyrt fôr ikke gjør det, f.eks Orijen... Kjøttprosenten i billige merker er også ofte misvisende. De inneholder som regel ting som kyllingmel, som rett og slett er avfall fra slaktedyr - nebb, føtter, hoder osv. Det er ikke akkurat kyllingfilet...

Uansett, som noen skriver her, er ikke genmodifisert mat bevist å være farlig verken for mennesker eller dyr.

Anonymous poster hash: dde8b...dcb

• Liker 1
Skrevet

Av tørrfor får hun Eukanuba Intestinal, pga sart mage. Hun spiser tørrfor 90% av tiden, men får av og til "billig-våtfor" . Det går helt fint, så lenge våtforet er sjeldent :)

Skrevet

Royal Canin tørrfôr og Almo nature våtfôr i helgen. I tillegg får han kjøtt/fisk til godbit omtrent hver tredje dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...