Gå til innhold

Hva slags kattemat gir du katten din?


Gjest rosakatten

Anbefalte innlegg

Gjest rosakatten

Jeg kjøpte hills i dag, hun i dyrebutikken anbefalte dette.

Har noen erfaringer?:)

Spiser katten din helst tørrfor eller våtfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det royal canin, men har brukt hills til tidligere katter. Gir også bittelitt whiskas våtfor innimellom... men liker vel aller best å gi kokt kylling (uten krydder) og en fiskebit i ny og ne :)

Katten vår er flittig mus og fuglejeger i sommerhalvåret, og får i seg en del av dette "kjøttet". Det er vel slik mat de egentlig burde hatt og ikke denne fabrikklagde maten med alle mulige tilsetninger av karbo, taurin o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper Royal Canin Maine Coon Adults til mine da, og det er de storfornøyd med. Men det er utrolig mye røyting på de så jeg vurderer å gå over til noe som er litt mer ømfintlig med pelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrkAnna

Taurin? I kattemat? "Kvilken"??

Bruker Royal Canin kitten, men han er lei av smaken..

Endret av FrkAnna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosakatten

Her er det royal canin, men har brukt hills til tidligere katter. Gir også bittelitt whiskas våtfor innimellom... men liker vel aller best å gi kokt kylling (uten krydder) og en fiskebit i ny og ne :)

Katten vår er flittig mus og fuglejeger i sommerhalvåret, og får i seg en del av dette "kjøttet". Det er vel slik mat de egentlig burde hatt og ikke denne fabrikklagde maten med alle mulige tilsetninger av karbo, taurin o.l.

hvorfor bruker du ikke hills nå lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taurin? I kattemat? "Kvilken"??

Bruker Royal Canin kitten, men han er lei av smaken..

Taurin er så vidt jeg vet tilsatt i nesten all kattemat. Stoffet er livsviktig for katter, og finnes i kjøtt og fisk. Grunnen til at det må tilsettes kattemat er vel fordi det er så lite kjøtt i den fabrikklagde kattematen...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor bruker du ikke hills nå lenger?

Det er fordi vi kjøpte katten av en oppdretter som ga Royal Canin til kattene sine. Husker vi fikk en kattungepakke med RC kattungefor og diverse andre ting. Man skal jo også være varsom med å bytte kattemat, da katters mage er veldig følsom.

Jeg mener å ha lest at både RC, Hills og Eukanuba får bra score på kattemat tester. Men vurderer å bytte til Orijen kattemat som skal inneholde masse kjøtt og lite karbo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All slags. De blir raskt matlei, og spiser heller billig mat de ikke har smakt før enn feks royal canin. Kjøper mye forskjellig tørrfor og forskjellig våtmat. Noe har de tydelig visst at de ikke har likt (dette gjelder både billig og dyr mat) så det kjøper jeg ikke igjen.

De får også regelmessig ferskmat som fisk, kylling og kjøtt.

Den ene får også av og til middagsrester da han liker å smake på alt.

Anonymous poster hash: e0c7c...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ikke ha våtfor hver dag. Katter som får det får råtne og ødelagte tenner når de blir eldre... Dette synes jeg er noe alle katteeiere bør vite før de skaffer seg katt.

Jeg gir kattene mine fôr for steriliserte kattunger fra royal canin. Håper de snart begynner å produsere 10 kilosposer... Av og til gir jeg de våtfor, og hva slags merke varierer har vel prøvd det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin active, men pusen har mistet begge fortenna så vi merker fort om blir matlei. Når hun blir matlei kjører vi på med en liten bit med leverpostei, våtfor osv. Heldigvis skjer det relativt sjelden.



Anonymous poster hash: 8f41a...c65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FrkAnna

Taurin er så vidt jeg vet tilsatt i nesten all kattemat. Stoffet er livsviktig for katter, og finnes i kjøtt og fisk. Grunnen til at det må tilsettes kattemat er vel fordi det er så lite kjøtt i den fabrikklagde kattematen...

Aha, då skjønner eg. Første eg tenkte på var at taurin blir tilsatt i energidrikker, men har jo ingen anelse om kva det er, heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Han får en blanding av Orijen og RC Maine Coon kitten, den siste mest på grunn av tyggemotstand. Han elsker begge delene.

Han får også våtfor innimellom, da kun Applaws eller Perle Gourmet. Har forsøkt å gi ham alt mulig rart, fra Ziwi Peak til Bozita, Brit Care og Whiskas... Det er kun Applaws og Perle som blir godtatt. Da jeg serverte en pose med Whiskas "grillede biter" snuste han på det, så på meg og mjauet som om jeg hadde sulteforet ham i en måned. Dette skulle han IKKE ha... kresne lille primadonna :P

Når det gjelder våtfor og tørrfor så er det jo nærmest en krig på nettet - der noen mener at våtfor ødelegger tennene, mens andre mener at tørrfor er ufyselige, unaturlige greier. Så vær forberedt på mange meninger!

Min beskjedne oppfatning er at begge deler er greit, dersom du kjøper kvalitet og vet hva foret inneholder av næringsstoffer og kalorier. Når det gjelder tørrfor holder jeg meg unna merker der de første ingrediensene er korn eller mais. Det utelukker for eksempel Whiskas, uansett hvor søte reklamer de har på TV ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katter skal ikke ha våtfor hver dag. Katter som får det får råtne og ødelagte tenner når de blir eldre... Dette synes jeg er noe alle katteeiere bør vite før de skaffer seg katt.

Jeg gir kattene mine fôr for steriliserte kattunger fra royal canin. Håper de snart begynner å produsere 10 kilosposer... Av og til gir jeg de våtfor, og hva slags merke varierer har vel prøvd det meste.

Jeg har hørt at katter får like dårlige tenner av tørrfor, man kan jo tenke seg selv hvordan tørrfor blir når man blander det med spytt, sitter vel som klister....Lureste er å la vetrinær ta bort tannsten, evt pusse tennene på katten selv hvis den er mye plaget.

Jeg vet også at noen katter drikker for lite og at dette kan være svært uheldig, kan gi nyre og urinveisproblemer. Naboens katt fikk bare tørrfor og har slitt med urinveisinfeksjoner. De fikk beskjed om det var lurt å gi endel våtfor i tillegg, men også tilby friskt vann forskjellige steder i huset.. Info fra agira: Nå for tiden anbefaler man også våtfôr istedenfor tørrfôr ettersom det er den beste måten å få i katten mye væske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det kun i Royal Canin og dersom jeg forsøker noe annet står det urørt.
I disse dager har jeg gått over til light-varianten (bruker normalt Outdoor), da pusefrøkna er utrlog lat om vinteren og kun går ut hvis hun blir tvunget.
Om sommeren, derimot, ser vi nesten ikke snurten av henne, bare muselik som spor etter at hun er i nærheten.
(Hun er alltid inne om natta, da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at katter får like dårlige tenner av tørrfor, man kan jo tenke seg selv hvordan tørrfor blir når man blander det med spytt, sitter vel som klister....Lureste er å la vetrinær ta bort tannsten, evt pusse tennene på katten selv hvis den er mye plaget.

Jeg vet også at noen katter drikker for lite og at dette kan være svært uheldig, kan gi nyre og urinveisproblemer. Naboens katt fikk bare tørrfor og har slitt med urinveisinfeksjoner. De fikk beskjed om det var lurt å gi endel våtfor i tillegg, men også tilby friskt vann forskjellige steder i huset.. Info fra agira: Nå for tiden anbefaler man også våtfôr istedenfor tørrfôr ettersom det er den beste måten å få i katten mye væske.

Men det er en forskjell på å gi katten KUN våtfor eller KUN tørrfor. Alle dyrleger jeg har vært borti sier at katter som kun har spist våtfor får dårlige tenner og anbefaler at man bruker tørrfor. Dessuten må katter spise mye mer våtfor for å bli mett siden det er så mye vann i det... Og det blir jo utrolig dyrt etterhvert også.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin.

Varierer i type for hver gang, f.eks hair and skin, en annen neste gang.

Av våtfòr får de Bozita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...