Gå til innhold

Moskva og St. Petersburg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har vært i disse byene, hvordan var det? Regner med at St. Petersburg anbefales over Moskva? Er det mye "greier" med å få visum? Følte du deg sikker i disse byene?

Anonymous poster hash: f5aba...a3b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare vært i St. petersburg og da med guidet tur. Fikk beskjed om å passe på verdisaker da det desverre var endel lommetyverier og da spesiellt på turiststeder sa hun. Jeg hverken så eller følte noe av dette da.

Byen har mye å se da og jeg syntes det var spennede å ha vært der. Det største intrykket var nok vinterpalasset. Vil anbefale et besøk der.

Jeg følte meg aldri utrygg men gikk jo ikke på egenhånd heller.

Trengte ikke visum da vi var med på organisert utflukt fra en cruisbåt.

Synes folkene som jobbet i passavdelingen var veldig sure og stramme i maska da. Smilet legger de fra seg hjemme før de går på jobb tror jeg.

Skrevet

Har bare vært i St. petersburg og da med guidet tur. Fikk beskjed om å passe på verdisaker da det desverre var endel lommetyverier og da spesiellt på turiststeder sa hun. Jeg hverken så eller følte noe av dette da.

Byen har mye å se da og jeg syntes det var spennede å ha vært der. Det største intrykket var nok vinterpalasset. Vil anbefale et besøk der.

Jeg følte meg aldri utrygg men gikk jo ikke på egenhånd heller.

Trengte ikke visum da vi var med på organisert utflukt fra en cruisbåt.

Synes folkene som jobbet i passavdelingen var veldig sure og stramme i maska da. Smilet legger de fra seg hjemme før de går på jobb tror jeg.

Service-folk i Øst Europa smiler mindre. Det er ikke en del av fagopplæring og arbeidsstil.

Til TS. Petersburg er å anbefalle hvis du er interessert i kultur. Det er jo kulturhovedstaden av Den Russiske Federasjonen. Hva er formålet med reisen? Shopping, museer, restauranter?

Anonymous poster hash: 419bd...dd0

Skrevet

Formålet er aldri shopping. Jeg reiser for å oppleve nye kulturer, se nye steder, lære og oppleve nytt.
TS

Anonymous poster hash: f5aba...a3b
  • Liker 3
Skrevet

Jeg foretrekker Moskva. Moskva er mer "russisk" i arkitektur, og selv om St.P. er vakker, så er det det russiske jeg vil oppsøke når jeg reiser til Russland.

Moskva har mange spennende sites for en førstegangsturist. Nevner f.eks. Kreml, den røde plass, Lenins mausoleum, Gorki park, St. Vasilijkatedralen på den røde plass. Tretjakovskijgalleriet, flere flotte teater/opera/ballettscener, f.eks. Bolsjoiteateret. Gågata Arbat med butikker og restauranter og folkeliv.

Sure og grinete og til og med frekke er de ofte i serviceyrkene, i alle de russiske byene jeg har vært i. Det får man bare stålsette seg mot, rett og slett. De russerne jeg kjenner tar det ikke personlig om de får kjeft og stygge blikk av en kassadame, de bare trekker på skuldrene og bryr seg ikke. :)

Anonymous poster hash: 23486...ff1
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har vært flere ganger i begge. Er helt forelsket i st. Petersburg. Den er mindre, i den forstand at det ikke bor 10 mill innbyggere der, men bare 6. Den er koselig, mange ting å se inni byen og flere flotte utflukter å dra på, alt fra noen timer til heldags. Vel, det er det forsåvidt i Moskva og, men det er ett eller annet med den byen. Nordens Venezia :)

• Liker 2
Skrevet

St. Petersburg er kanskje mer "turistete", mens Moskva er (enda) mer russisk. Begge er flotte og interessante, men det er, særlig i Moskva, bare å stålsette seg for byråkrati og furtne folk. Vi reiste alene og ordnet med visum via ambassaden - må først ordne deg invitasjon fra hotell/reisebyrå. En del jobb og utfylling, men det er vel mulig å slippe unna ved å booke alt gjennom byrå såvidt jeg har forstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...