AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Jeg var ikke slik for noen år siden, og jeg kan ikke huske når det begynte. Men nå er jeg redd for å få tvangstanker eller slike ting. Heldigvis er det ikke kommet så langt enda. Jeg er pirkete når det gjelder mat. Skal jeg kjøpe f eks tomater, så ser jeg nøye på de, og det skal være bra kvalitet for at jeg skal kjøpe det. Mel er jeg kjempeforsiktig med, må sikte det og se igjennom det fordi jeg er redd for at det skal være små larver eller biller i. Melk drikker jeg bare ikke på datoen det går ut, sjekker ikke engang om den er okei. Kan bruke det i mat om det ser bra ut, men det er sjeldent. Kjøtt, spesielt kylling og kalkun, kutter jeg av mest mulig på. Alt som ikke er rent kjøtt blir skjært av, noe som selvfølgelig gjør at jeg kaster mer en nødvendig. Samboeren er mye mer avslappet når det gjelder rengjøring og mat enn jeg er. Jeg må skylle koppen eller glasset før jeg har noe i, og ser nøye om den er ren, om det er støv i osv. Føler meg skikkelig rar som tenker så mye på dette. Er jeg gal? Hvordan kan jeg bli mer avslappet i forhold til dette? Anonymous poster hash: 1e1a6...a5a
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Dette er som om jeg skulle skrevet det selv! Anonymous poster hash: 25e2f...965
Zzyzx Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Hva er det verste som kan skje? Det er spørsmålet du bør stille deg selv hver gang du gjør sånne ting. Og da skal svaret være rasjonelt og objektivt, og ikke dommedagsprofetier uten rot i virkeligheten. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Det verste som kan skje? Vel, la oss si at jeg en dag tygger over en melbille fordi jeg har lagt ned stridsøksa i forhold til melet. Da skal det gå en stund før jeg lager noe med mel i uten å bry meg.. Hilsen ts. Anonymous poster hash: 1e1a6...a5a
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #5 Skrevet 6. februar 2014 Det verste som kan skje? Vel, la oss si at jeg en dag tygger over en melbille fordi jeg har lagt ned stridsøksa i forhold til melet. Da skal det gå en stund før jeg lager noe med mel i uten å bry meg.. Hilsen ts. Anonymous poster hash: 1e1a6...a5a Så putt melet oppi en boks da.. Anonymous poster hash: ea324...410 3
Nada Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Men hvor sannsynlig er det at det er melbiller i melet da? Oppbevar det i en tett boks så unngår du problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 Men hvor sannsynlig er det at det er melbiller i melet da? Oppbevar det i en tett boks så unngår du problemet. Du er klar over at det kan være melbiller i melet når du kjøper det? Anonymous poster hash: 1e1a6...a5a 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #8 Skrevet 6. februar 2014 Du er klar over at det kan være melbiller i melet når du kjøper det? Anonymous poster hash: 1e1a6...a5a Men hva er sansynligheten for det? Vi kjøper mel flere ganger i uka, og vi har aldri opplevd å få besøk av noen melbiller. Anonymous poster hash: ea324...410 1
Zzyzx Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Det verste som kan skje? Vel, la oss si at jeg en dag tygger over en melbille fordi jeg har lagt ned stridsøksa i forhold til melet. Da skal det gå en stund før jeg lager noe med mel i uten å bry meg.. Hilsen ts. Anonymous poster hash: 1e1a6...a5a Nei, det verste som skjer er at du tygger en melbille. Verken mer eller mindre. Det er ikke farlig. At du ikke vil bruke mel etterpå er i hodet ditt. Det verste som kan skje dersom du drikker melk på utløpsdatoen? Ingen ting, for hvis den er dårlig har du allerede kjent det på lukta, og da drikker du selvsagt ikke. Det verste som kan skje dersom du ikke skjærer vekk små fettslintrer på kyllingfileten? At du får i deg noen ekstra kcal pga fettet. Det verste som kan skje dersom det er flekker på tomaten? Ingenting. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 Hvis du er så redd for å spise larver må du jo slutte med frukt, grønnsaker, kaffe, sjokolade, te og mye mer. Det er ikke farlig å spise noen larver. Jeg synes det høres ut som om du har et større problem enn det du innrømmer for deg selv. Anonymous poster hash: 3687d...505
Nada Skrevet 6. februar 2014 #11 Skrevet 6. februar 2014 Du er klar over at det kan være melbiller i melet når du kjøper det? Anonymous poster hash: 1e1a6...a5a Ja, men da sjekker du det når du har kjøpt det og heller over på tett boks. Ferdig med det. Det er jo også ganske usannsynlig at det bare er en melbille vil jeg tro? Så det vil være flere enn en og du vil se de ganske fort om du tar en titt før du bruker melet. Men det høres ut som om du er inne på tvangstanker og ikke bare pirker lit.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #12 Skrevet 6. februar 2014 Huffda. Bra du ser det selv, for dette er ikke helt bra. Irriterende selvsagt, men også dumt for økonomien og dumt for miljøet, ettersom du kaster en masse mat som er helt fin. Så et sted en mann som fjernet utløpsdatoene på alle varene han kjøpte for at ungene ikke skulle være kresne, men heller lære seg å stole på øyne og nese, kanskje det kunne vært noe? Ellers kan du kanskje prøve to ting: ta deg selv i nakken og bevisst kjøpe (og spise) den tomaten med en liten flekk på, og la være å skjære bort hva-det-nå-enn-er du pleier å skjære bort på kjøttet, og i tillegg overlate mest mulig av innkjøp o.l. til samboeren din? La ham plukke frem tomatene du skal bruke til middagen, og la ham slenge kjøttet til steking, og se at det faktisk ikke har en eneste negativ konsekvens. Anonymous poster hash: ed97f...ae9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Jeg tror det er viktig å være bevisst på at dette er mentalt, og søke hjelp hvis det skulle bli verre. Plutselig sitter du der med en OCD som kan føre til spiseforstyrrelser, ikke grunnet kroppsbildet eller noe slikt, men fordi du kan få et ekstremt anstrengt forhold til mat med varer som er tillatt fordi de er ekstra rene og andre som er forbundet med for høy risiko. Det er svært lite mat som er farlig å spise, og spesielt hvis det bare er en liten flekk etc. Jeg har spist maur og gresshopper på verdens beste restaurant fordi de presenterte det som mat til oss. De har fått tusenvis av mennesker til å spise denne maten, fordi de har satt det på bordet og sagt "Hei, vi er verdens beste restaurant, neste rett er maur." Det skled ned og retten var faktisk god. Hadde du gitt meg en maur i hånda i fjor og bedt meg spise den hadde jeg sett dumt på deg og lurt på hva som var problemet ditt. Poenget mitt er at dette viser hvordan vi selv styrer oppfatning av hva som kan spises og ikke. Anonymous poster hash: eb2d2...6bc 1
Brimi Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 Jeg har det delvis sånn. Bekymrer meg ikke for melbiller og sånt. Men med f.eks kjøtt så må jeg fjerne fettet osv. Spesielt pinnekjøtt.
Djungelvrål Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Hvis du er så redd for å spise larver må du jo slutte med frukt, grønnsaker, kaffe, sjokolade, te og mye mer. Det er ikke farlig å spise noen larver. Jeg synes det høres ut som om du har et større problem enn det du innrømmer for deg selv.Anonymous poster hash: 3687d...505 Ja det er insekter i mye av maten vi spiser. Det f.eks et visst antall gram edderkoppbein som er tillat i kakaobønner.
Brunhilde Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Det er ikke helt normalt å *sikte melet etter at det er kjøpt, før bruk i kaker derimot et ganske vanlig. *å ikke bruke melk som er en dag eller to over dato. Melk er ikke "holdbar til", den er "best før". *kutte av mest mulig av kjøtt, spesielt kylling og kalkun. Det ødelegger smaken og er veldig uøkonomisk. *å skylle koppen eller glasset før jeg har noe i, det er jo allerede vasket hvis det står i skapet. Du er nok ikke gal fordi du ser det irrasjonelle i dette selv, men det kan virke som om du er i ferd med å utvikle noen tvangstanker. Tror det er lurt å gjøre noe med det før det går for langt...
_Aries Skrevet 9. februar 2014 #17 Skrevet 9. februar 2014 Jeg har det delvis sånn. Bekymrer meg ikke for melbiller og sånt. Men med f.eks kjøtt så må jeg fjerne fettet osv. Spesielt pinnekjøtt. Jeg også.. Er veldig nøye på kjøtt og å fjerne hinner og fett. Spiser jeg det er måltidet mer eller mindre ødelagt. Og veldig lik ts når jeg kjøper frukt og grønt. Men jeg ser ikke på det som negativt, er bare at vi er litt mer kritiske, og det er vel bra å være litt nøye på ting man skal spise og servere andre..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå