AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har testet meg til moderat depresjon hos legen. Har også testet alt annet av vitaminer og blod så jeg vet at ikke noe annet er "galt". Jeg vet hva problemene mine er. Jeg sliter stort med selvtilliten, føler meg aldri bra nok og setter for store krav til meg selv. Dette har utløst depresjon og lett angst hos meg. Legen min sa at jeg var reflektert og smart og at han trodde jeg kunne komme meg ut av dette alene, uten psykologhjelp. Det tror jeg også, men hvordan? Har flere klart det? Tips? Anonymous poster hash: b2bda...6ad
Tahlia Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Det synes jeg egentlig var litt rart sagt av din lege. Jeg vill sagt at du kan komme deg gjennom en lett depresjon alene. Men moderat depresjon vet jeg ikke. Du må isåfall være aktiv og sosial. Gjør ting som du pleier synes er gøy selv om du ikke har lyst. press deg selv litt. Men hvis du har veldig dårlig selvtillit så tipper jeg uten at jeg kjenner deg at det er noe som kommer ifra oppveksten og som må jobbes med ? Jeg hadde absolutt tatt kontakt med psykolog. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Jeg tror han sa det fordi jeg fortsatt klarer å "ta meg sammen." Jeg klarer fortsatt å gå på jobb, skole, være med venner og kjæreste, og fordi det ikke er noe spesielt som har skjedd i oppvekst eller noe som jeg har behov for å snakke om. Jeg har hatt en god oppvekst, og jeg har ikke alltid hatt den selvtilliten jeg har nå. Eneste er at ting er ekkelt. Jeg går rundt med klump i magen på skolen og på jobb, og jeg er ikke meg selv når jeg er med venner, men jeg klarer fortsatt å gjøre det. Jeg er bare nedstemt, og trist, og så orker jeg veldig mye mindre enn før. Tenker mye negativt og det skal ikke mer enn litt motstand før jeg faller helt ned igjen. Men jeg vet at det er i hodet mitt det ligger, og at følelsene mine henger sammen med tankene mine, og at tankene mine ikke nødvendigvis er realitet. Alt dette har jeg fortalt legen min, og han sa da at han trodde jeg kunne klare å jobbe med meg selv på egenhånd. Føler ikke at jeg trenger psykolog når jeg har klart å finne ut alt dette selv. Eller.. Vet ikke jeg? TS Anonymous poster hash: b2bda...6ad
nattsvermer Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Les boka "Lykketyvene" av Torkil Berge. Den forteller mye om årsakene til depresjon, men gir også konkrete råd om hvordan man kan hjelpe seg selv. Ellers vet jeg det finnes depresjonsmestringskurs. Kanskje det hadde vært noe? Jeg tror man trenger henvisning fra fastlegen, også er det ofte en del ventetid på disse. 2
Tahlia Skrevet 6. februar 2014 #5 Skrevet 6. februar 2014 Vet du hvorfor du er nedstemt og trist? Har det skjedd noe?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har mistet noen venner jeg trodde var gode, og det fikk meg til å føle meg verdiløs, og at ingen likte meg lenger. Selv om jeg har mange andre gode venner, familie og kjæreste. Så ballet det på seg, med at jeg ble lei meg, sliten, orket ikke skole, ble lei meg fordi jeg ikke infridde forventningene til meg selv osv. Brydde meg alt for mye om andre, hva andre syns og mente og tenkte. Jeg gikk på en smell. Anonymous poster hash: b2bda...6ad
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 Kan du ha for øye forventninger til hva du skal prestere, til venner og hvordan du skal se ut? Dette gir mange unge, som har hatt en god oppvekst og trygge rammer, depresjon. Man må senke forventningene litt, ta det mer med ro, omgås de vennene som er virkelig gode (eventuelt få noen nye) osv. Om du har moderat depresjon (som er alvorligere enn lett depresjon) så trenger du kanskje ogs medisiner for en periode. Og noen å snakke med, enten det er helsesøster, psykiatrisk sykepleier, lege eller evt psykolog. Ingen vits i å la det utvikle seg enda mer...Anonymous poster hash: 1da61...2c8
Tahlia Skrevet 6. februar 2014 #8 Skrevet 6. februar 2014 Medisiner er jeg helt uenig i altså. Det trengs virkelig ikke ved en moderat depresjon. Snakk med psykolog og vær sosial og aktiv. Det er den beste medisin. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Medisiner er jeg helt uenig i altså. Det trengs virkelig ikke ved en moderat depresjon. Snakk med psykolog og vær sosial og aktiv. Det er den beste medisin. Du vet at moderat depresjon er ganske ille? Det skilles mellom lett, moderat og alvorlig depresjon. Alvorlig er innleggelse. Moderat og alvorlig depresjon bør pfte medisineres i tillegg til psykologsamtaler. Det er lett depresjon somofte lan kureres med trneing, være sosial og eventuelt samtaleterapi.Anonymous poster hash: 1da61...2c8 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 Du vet at moderat depresjon er ganske ille? Det skilles mellom lett, moderat og alvorlig depresjon. Alvorlig er innleggelse. Moderat og alvorlig depresjon bør ofte medisineres i tillegg til psykologsamtaler. Det er lett depresjon som ofte kan kureres med trening, være sosial og eventuelt samtaleterapi.Anonymous poster hash: 1da61...2c8 Edit. Leif.Anonymous poster hash: 1da61...2c8
plix Skrevet 6. februar 2014 #11 Skrevet 6. februar 2014 Det er en stor forskjell på "å ta seg sammen", mot å kommer seg videre. Så dette var direkte tullete sagt av legen, synes jeg. En moderat depresjon kan henge i bakgrunnen lenge, om det ikke taes tak i, og forsure livet og synet på livet når du minst venter det. Evt hele tiden. Å komme seg ut av en depresjon er mulig på egenhånd, sier ikke at alle må innom psykiatrien. Men det er noen ganger i livet nettopp de menneskene som jobber der, som er den rette støtten og hjelpen på veien videre. Og som forkorter veien ut av en depresjon. Hvis du vil gjøre dette på egenhånd ville jeg rådet deg til å gjøre en forandring i hverdagen- som virker direkte positivt. Ofte har slike forandringer med natur og gjøre, musikk, trening, hobby. Ta en gåtur ut hver dag er veldig bra for psyken, spise det du trenger og holde deg til en viss grad unna usunn mat. Du skjønner tegningen? 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #12 Skrevet 6. februar 2014 Få deg hund! Det hjelper meg, den er alltid der for meg. Jeg kan snakke litt med den, bare sitte å titte på den, er akkurat som den vet hvordan jeg har det. Kose med den, leke, vite at den trenger meg Og selvfølgelig gå turer i skog og mark. Anonymous poster hash: 86b33...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #13 Skrevet 6. februar 2014 Hvordan går det med deg ts? Anonymous poster hash: b3e72...8be
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 Hei og takk for svar! Må innrømme jeg ble litt skuffa nå. Var veldig sikker på at jeg skulle klare dette selv. Dere må ikke tro at legen ikke foreslo psykolog eller noe, han hadde henvist meg om jeg ville. Men etter at vi snakket sammen ganske lenge (han er veldig hyggelig og tolmodig, snill lege) så fant jeg og han ut at jeg skulle prøve litt selv. Jeg føler ikke at jeg kommer til å få noe ut av å snakke med en psykolog. Jeg får mye støtte hjemme også. Det går greit. Jeg har vært på jobb og skole hele uken, og trent to dager. Onsdag fikk jeg angst over noe en veninne hadde sagt for et år siden men jeg klarte å roe meg ned. Jeg har funnet mange teknikker for å tenke rasjonelle tanker, skriver det gjerne ned også. Ellers har jeg kjøpt meg en del bøker jeg har tenkt å lese. Er ganske sliten av å ha gjort så mye hele uken, men jeg føler meg bedre de dagene jeg gjør noe i stedenfor å ligge i sengen. TsAnonymous poster hash: b2bda...6ad
Tahlia Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Du vet at moderat depresjon er ganske ille? Det skilles mellom lett, moderat og alvorlig depresjon. Alvorlig er innleggelse. Moderat og alvorlig depresjon bør pfte medisineres i tillegg til psykologsamtaler. Det er lett depresjon somofte lan kureres med trneing, være sosial og eventuelt samtaleterapi.Anonymous poster hash: 1da61...2c8 JA jeg vet selvfølgelig det fordi jeg har faktisk vært innlagt med både alvorlig depresjon og moderat depresjon. Når jeg ble innlagt med alvorlig depresjon fikk jeg medisiner. Men når jeg hadde moderat og de ville at jeg skulle gå på medisiner så takka jeg nei. Det tar kansje litt lenger tid og komme seg gjennom uten medisiner men absolutt verdt det synes jeg . Da blir du ihvertfall 100% deg igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Søk litt på forumet så finner du mange tips til de med depresjon. Mitt beste tips er oppmerksomhetsmeditasjon hver dag. Du finner mange guidede meditasjoner på YouTube hvis du ønsker på "mindfulness meditation".Anonymous poster hash: 6a29c...b8b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #17 Skrevet 7. februar 2014 JA jeg vet selvfølgelig det fordi jeg har faktisk vært innlagt med både alvorlig depresjon og moderat depresjon. Når jeg ble innlagt med alvorlig depresjon fikk jeg medisiner. Men når jeg hadde moderat og de ville at jeg skulle gå på medisiner så takka jeg nei. Det tar kansje litt lenger tid og komme seg gjennom uten medisiner men absolutt verdt det synes jeg . Da blir du ihvertfall 100% deg igjen. Jeg har hatt begge de,er selv også. Noen har stor nytte av medisiner, andre har ikke det. Det vet man ikke før man har prøvd. Derfor skal man ikke basere råd kun ut i fra sine egne erfaringer. Kanskje TS er en av dem som kunne ha stor hjelp av det, siden det ikke virker som det er noen store traumer (i oppvekst) som har utløst det. Da er det ofte medisiner kan være en hjelp. Har man traumer, må man ta tak i disse også (med en psykolog).Anonymous poster hash: 1da61...2c8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #18 Skrevet 7. februar 2014 Boken Tenk deg glad! Gjør alle oppgavene! Og hund er et godt tips. Anonymous poster hash: dbcb0...e17 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #19 Skrevet 7. februar 2014 Anbefaler sterkt å snakke med psykolog, selv om du ikke tror det vil være noe poeng. Det tror nok de fleste før de har prøvd Jeg tviler ikke på at du kan komme gjennom dette på egenhånd, men det er godt med litt profesjonell støtte på veien! Jeg var gjennom en moderat depresjon for noen år siden, og ble behandlet med medisiner og samtaleterapi. Antidepressiva kommer jeg aldri til å ta igjen, men samtaler med psykolog var så nyttig at jeg i perioder når det butter litt gjerne tar et par timer hos psykolog for å sortere tanker og komme på rett spor igjen. Jeg har gått til privatpraktiserende psykolog, orker ikke ventelistene i det offentlige. Psykisk helse må taes på alvor! Anonymous poster hash: f1b74...cf6
Tahlia Skrevet 7. februar 2014 #20 Skrevet 7. februar 2014 selvfølgelig alle må gjøre det som de føler er mest riktig for seg selv liksom. Jeg går ikke på medisiner men ifra oppveksten min er det masse jeg sliter med . f eks sosial angst, dårlig selvtillit, konsentrasjonsvansker, ensomhet, depresive tanker. Jeg går til psykolog og håper jeg vil bli frisk. Jeg har maser fra fortiden som trigger. Men som ts sier har hun jo hatt en fin oppvekst og at denne depresjonen har kommet nylig og da vil det jo være lettere og komme over dem i sammarbeid med psykolog kansje tenker jeg. Det finnes flere måter en kan mestre depresjon på .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå