Gå til innhold

Feil ordbruk


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Nå hørte jeg nettopp på radioen å "sette fokus på". Dette uttrykket ser og hører jeg støtt og stadig. Det er feil. Man setter søkelyset på noe; setter ting i fokus; fokuserer. Fokus betyr brennpunkt, sentrum.

Et annet ord er forfordele som mange ser ut til å mene at er å favorisere en person, gi vedkommende mest av noe. Det betyr tvertimot det motsatte, å gi noen mindre enn fortjent.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Rett som det er støter jeg på denne bastarden av et ord, representabel. Det er en miks av representativ og presentabel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett som det er støter jeg på denne bastarden av et ord, representabel. Det er en miks av representativ og presentabel.

Nå synes jeg du feilundervurderer her ...

Anonymous poster hash: 49861...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå synes jeg du feilundervurderer her ...

Anonymous poster hash: 49861...49a

Kanskje jeg skulle borteliminere vekk innlegget mitt :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører folk snakke om forulykkede som friskner til ser jeg for meg at Yeshu har kommet tilbake (og da har youtube rett i at Obama er antikrist).

Så oppdager jeg at ordboka nå også har med hardt skadde. Språket vårt har flere eksempler på ord hvis betydning snus hundreogåtti grader i betydning, når sarkastisk eller ironisk bruk får folkelig fotfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Når jeg hører folk snakke om forulykkede som friskner til ser jeg for meg at Yeshu har kommet tilbake (og da har youtube rett i at Obama er antikrist).

Så oppdager jeg at ordboka nå også har med hardt skadde. Språket vårt har flere eksempler på ord hvis betydning snus hundreogåtti grader i betydning, når sarkastisk eller ironisk bruk får folkelig fotfeste.

Flere eksempler: I mitt arbeid med blant annet dødsstatistikk og årsaker betød skutt, druknet, kvalt, hengt at folk døde. Men det gjør det ikke lenger. Folk blir jo kvalt under sex stadig vekk :fnise:.

(Kan du hebraisk?)

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Nei, ikke nok til å kunne påberope meg noe)

Breathplay ble populært på grunn av en stavefeil. Gubben var egentlig brystfiksert... :opplyser:

:fnise:

Har aldri hørt kveling brukt om annet enn avretting og fatale uhell. Pustenekt i rekreasjonsøyemed omtales vel ennå som asfyksi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hørte jeg nettopp på radioen å "sette fokus på". Dette uttrykket ser og hører jeg støtt og stadig. Det er feil. Man setter søkelyset på noe; setter ting i fokus; fokuserer. Fokus betyr brennpunkt, sentrum.

Et annet ord er forfordele som mange ser ut til å mene at er å favorisere en person, gi vedkommende mest av noe. Det betyr tvertimot det motsatte, å gi noen mindre enn fortjent.

Trodde du hadde skrevet det feil. Aldri hørt noen bruke det ordet før :| the more you know....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet ord er forfordele som mange ser ut til å mene at er å favorisere en person, gi vedkommende mest av noe. Det betyr tvertimot det motsatte, å gi noen mindre enn fortjent.

Nå har ordet blitt brukt feil såpass mye at det ikke lenger anbefales å bruke det uten at det kommer fram av kontekst hva som faktisk menes.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=forfordele&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå har ordet blitt brukt feil såpass mye at det ikke lenger anbefales å bruke det uten at det kommer fram av kontekst hva som faktisk menes.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=forfordele&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Det forundrer meg ikke. Som jeg har sagt mange ganger, når et ord blir brukt feilaktig av tilstrekkelig mange over tilstrekkelig lang tid, får det status som korrekt. Da blir det vi som bruker ordet i den opprinnelige betydningen, som gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg ikke. Som jeg har sagt mange ganger, når et ord blir brukt feilaktig av tilstrekkelig mange over tilstrekkelig lang tid, får det status som korrekt. Da blir det vi som bruker ordet i den opprinnelige betydningen, som gjør feil.

Ord er jo i grunn ikke annet enn mening, så jeg blir ikke sentimental over sånt. I mine øyne er de som fortsatt absolutt skal bruke forfordele, teite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hørte jeg nettopp på radioen å "sette fokus på". Dette uttrykket ser og hører jeg støtt og stadig. Det er feil. Man setter søkelyset på noe; setter ting i fokus; fokuserer. Fokus betyr brennpunkt, sentrum.

Et annet ord er forfordele som mange ser ut til å mene at er å favorisere en person, gi vedkommende mest av noe. Det betyr tvertimot det motsatte, å gi noen mindre enn fortjent.

Ifølge Språkrådet er "sette fokus på" gjengs språkbruk.

Anonymous poster hash: 171e1...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge Språkrådet er "sette fokus på" gjengs språkbruk. Anonymous poster hash: 171e1...433

Ifølge meg er Språkrådet like lite verdt som en tom potetgullpose.

Anonymous poster hash: 54b32...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...