AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Før så spiste jeg hele tiden, la på meg 20 kg, noe som jeg ikke likte. Men jeg bestemte meg for en dag at jeg måtte slutte å spise masse godteri og drikke cola. Spise mer grønnsaker pga helsa osv.. Men etter at jeg sluttet så spiser jeg nesten ingenting. Jeg kan spise en klementin til frokost, (da jeg står opp kl 5 om morgenen.) Spiser ikke før kl 5-6 tiden på kvelden da det er middag. Spiser ikke noe etter det. Jeg eier ikke matlyst, før var jeg sulten nesten hele tiden, nå er jeg ikke sulten og har ikke lyst på noe som helst! Jeg spiste da ikke så mye godteri før.. Det ble bare litt mye cola i ukedagene og litt godteri, mest i helgene når det gjelder godteri.. Er det noen som kan gi meg noen råd om hva jeg kan spise? Vil jo ned i vekt, men jeg vil da ikke slutte å spise helt! Anonymous poster hash: 2c3d7...576
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Åh, dette må du passe deg for. Vært borti dette selv, og det er kjempeskummelt! Du ender i en ond sirkel tilslutt der kroppen din ikke vil ta imot mat. Spis noe enkelt men næringsrikt. F.eks lag eggerøre av et egg? Eller, knekkebrød med hvitost og paprika er jo lett å få ned, ernæringsdrikker på apoteket, smoothie, noen shakes da, proteinshake ellernoe, finnes mange varianter av de med low fat og sånn med masse næring i. Anonymous poster hash: 3d81a...726
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 Hvor lenge har du spist så lite? Blir du ikke slapp og uvel? Hvor mange kalorier får du i deg pr dag? Dette er jo en alvorlig spiseforstyrrelse. Anonymous poster hash: 752b2...951
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #4 Skrevet 5. februar 2014 Hvor lenge har du spist så lite? Blir du ikke slapp og uvel? Hvor mange kalorier får du i deg pr dag? Dette er jo en alvorlig spiseforstyrrelse. Anonymous poster hash: 752b2...951 Jeg står opp med samboer kl 5 for å ligge på sofaen.. Jobber 1-2 ganger i uka, Bare kveldene, enkelte ganger spiser jeg ikke før jeg går på jobb (i 12.00 tiden spiser jeg. og starter som regel på jobb 16.00, jobber til 22.00), uten å spise der og kanskje spise litt når jeg kommer hjem. Bruker litt lang tid til å starte dagen. Men ikke noe mer. Det vet jeg ikke, fordi jeg holder ikke følge med det jeg spiser. I dag har jeg spist en klementin også spiste jeg 2 brødskiver kl 14-15 tiden i dag, siden det har jeg ikke rørt noe som helst. Ikke sulten heller. Vart i 2-3 uker. Tror det er 3 uka nå. Anonymous poster hash: 2c3d7...576
Gjest navnelapp Skrevet 5. februar 2014 #5 Skrevet 5. februar 2014 Når du byrjar å tulle med matopplegget slik som dette så er det beste å lage ein plan, og halde seg til den. Start gjerne dagen med ein mandarin, men spis den med litt yoghurt og litt musli. Så tar du deg to brødskiver klokka tolv, og så spis du litt til før du går på jobb. Det virkar som om du har eit litt tomt liv, har du prøvd å vere litt meir aktiv på dagtid? Trenar du? har du hobbyar som du kan halde på med? Kjenner du nokon som har ein hund som du kan passe?
fresia Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 dette blir en ond sirkel som en AB over meg sier. vet godt hvordan det er! jeg spiser selv bare 1-2 ganger om dagen og kan ikke huske når jeg spiste normalt. spiser til gjengjeld svært store porsjoner til middag. jeg kjenner som regel ingen sultfølelse før i 15-16 tida, så middagen blir frokosten min. får nesten ikke i meg noe næring. jeg lider av mangelsykdommer på grunn av dette så det er ganske alvorlig!!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #7 Skrevet 5. februar 2014 Dette kan være skummelt. Om du fortsetter slik så kan det faktisk bli farlig å begynne å spise normalt igjen (refeeding syndrome) Anbefaler at du umiddelbart begynner å trappe opp matmengden igjen. Start forsiktig, så blir det ikke så ille. Spis mat det er lett å få i seg (eks youhurt, knekkebrød, energidrikker, næringsdrikker fra apoteket) Anonymous poster hash: c6386...6d4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Høyde, alder og vekt? Jeg er 1.70 og er 21 år. Veide 195 før, men har da gått ned noen kilo, så aner ikke hvor mye nå. Anonymous poster hash: 2c3d7...576
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 Når du byrjar å tulle med matopplegget slik som dette så er det beste å lage ein plan, og halde seg til den. Start gjerne dagen med ein mandarin, men spis den med litt yoghurt og litt musli. Så tar du deg to brødskiver klokka tolv, og så spis du litt til før du går på jobb. Det virkar som om du har eit litt tomt liv, har du prøvd å vere litt meir aktiv på dagtid? Trenar du? har du hobbyar som du kan halde på med? Kjenner du nokon som har ein hund som du kan passe? Jeg har bikkje, så jeg går flere turer om dagen, jeg sliter med helsa, Eller jeg har et ekstra hjerteslag som legene ikke finner helt ut av som jeg er på undersøkelser om dagen. Så i det siste så har alle de tingene jeg liker å gjøre, gått i dass da jeg ikke får lov til å gjøre det, fordi det gjør meg virkelig dårlig. Kan nesten ikke jobbe engang før jeg ligger rett ut på sofaen. Så kan jo hende det har noe med det å gjøre også. Anonymous poster hash: 2c3d7...576
Gjest Runforit Skrevet 6. februar 2014 #11 Skrevet 6. februar 2014 Jeg er 1.70 og er 21 år. Veide 195 før, men har da gått ned noen kilo, så aner ikke hvor mye nå. Anonymous poster hash: 2c3d7...576 Du har veid 195 kg? Er du mann eller dame? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #12 Skrevet 6. februar 2014 Du har veid 195 kg? Er du mann eller dame? Haha, jeg skrev feil! 1 tallet skulle ikke være der. Jeg mente 95 kg Anonymous poster hash: 2c3d7...576
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #13 Skrevet 6. februar 2014 Høyde, alder og vekt? Oi, her kommer liksom eksperten! Anonymous poster hash: 84175...ddd 1
Gjest Peanut Skrevet 6. februar 2014 #14 Skrevet 6. februar 2014 Det her er sånn jeg og sliter med litt. O_o Jeg spiser omtrent kun havregryn med melk og litt honning til frokost hver eneste dag, eventuelt yoghurt, samt et glass melk og to spiseskjeer tran, rundt kl 0800-0900. Middag ikke før 1700, og da ikke spesielt mye av det heller, men det går i grønnsaker og fisk/ kjøtt/ kylling. Snop nesten ingenting. Veide 67 en gang, nå 53. Er 168 høy, så kan ikke gå mer ned i vekt synes jeg. Men, jeg finnes bare ikke sulten. Blodprøver og slikt hos legen viser derimot at jeg er helt frisk og ikke mangler noen ting. <_< ? o_O
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #15 Skrevet 6. februar 2014 Det her er sånn jeg og sliter med litt. O_o Jeg spiser omtrent kun havregryn med melk og litt honning til frokost hver eneste dag, eventuelt yoghurt, samt et glass melk og to spiseskjeer tran, rundt kl 0800-0900. Middag ikke før 1700, og da ikke spesielt mye av det heller, men det går i grønnsaker og fisk/ kjøtt/ kylling. Snop nesten ingenting. Veide 67 en gang, nå 53. Er 168 høy, så kan ikke gå mer ned i vekt synes jeg. Men, jeg finnes bare ikke sulten. Blodprøver og slikt hos legen viser derimot at jeg er helt frisk og ikke mangler noen ting. <_< ? o_O Samme her, dro til legen og ba dem om å ta noen blodrpøver for å se om jeg manglet noe, eller ta noen tester om stoffskiftet osv. Men de finner ingenting galt med meg heller. Men i dag tvingte jeg i meg noen kjeks som samboer har kjøpt og en klementin. Er vel ikke lenge til middag, må prøve å spise mere til middager også. Men du som veier så lite, burde få i deg mat! For meg som kanskje veier 92-93 kg, burde gå ned i vek. Hehe. Anonymous poster hash: 2c3d7...576
Gjest Runforit Skrevet 6. februar 2014 #16 Skrevet 6. februar 2014 (endret) Det er ganske normalt at en mister appetitten om en går uten særlig mye mat en periode. Når jeg f.eks var syk i 2 uker og levde på Pepsi Max fordi jeg spydde opp all mat så tok det veldig lang tid å få tilbake appetitten når jeg ble frisk. Magesekken var jo på størrelse med ert. Når det er sånn så må en rett og slett bare lage en matplan og følge den. Skriv en matplan med frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds med klokkeslett og så lager du det og spiser det til angitt tid. Når du har gjort det noen dager så tar det ikke lang tid før kroppen husker når den skal få mat og blir sulten av seg selv. Endret 6. februar 2014 av Runforit
Gjest Runforit Skrevet 6. februar 2014 #17 Skrevet 6. februar 2014 Oi, her kommer liksom eksperten! Anonymous poster hash: 84175...ddd Kanskje denne flinke AB'en skal komme med noen gode råd da om vedkommende mener jeg kommer med dårlige svar?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå