AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Hei! Jeg har slitt veldig mye med magesyre de siste månedene. Nå har det blitt så ille at det føles som jeg skal kaste opp hver gang jeg spiser, og jeg får et voldsomt trykk i magen. Har gått på somac, losec, omeprezol og zantac uten at jeg føler det hjelper noe særlig. Det jeg lurte på var om noen har noen tips til å gjøre hverdagen litt enklere? Og om noen her har slitt med det samme, hvilke undersøkelser gikk dere gjennom(unntatt gastroskopi)? Og går det an å bli operert for det? Anonymous poster hash: f0af3...29c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Jeg har slitt med det samme og gjør det forståvidt nå igjen (er gravid nå, så det er vel derfor). Sist hadde jeg spiserørsbetennelse, det ble fastslått ved gastroskopi. Jeg skjønner ikke helt hva slags andre undersøkelser du tenker på? Om man kan bli operert kommer an på hva det skyldes, men i de fleste tilfeller så kan man ikke det. Du må finne ut hva problemet skyldes og holde deg unna triggere. For meg var det verste melk, sjokolade og røyk. Anonymous poster hash: e961c...eda 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 Tenker på syremåling, aktiv mr osv. Om det er noe vits. Sånn som situasjonen er nå så spiser jeg nesten ingenting. Har prøvd å kutte ut alt mulig, men blir bare verre. Nå ligger jeg for det meste i sengen og prøver å sove bort dagene for å slippe "lidelsen"... Må vel være noe som kan gjøres?? :-/ Anonymous poster hash: f0af3...29c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #4 Skrevet 5. februar 2014 Jeg har en betennelsesykdom som gjør at jeg sliter med dette kronisk. Tar somac morgen og kveld, og etter behov. I tillegg er det viktig å spise mange og små måltider. Ikke mye krydder eller sterk mat, ikke mat med mye syre, ikke alkohol, ikke veldig fet mat eller stekt mat, ikke sjokolade ( ) eller hvitløk. osv. Og ikke drikk melk når du er veldig kvalm heller, det kan lindre litt, men reagerer med syren slik at det blir enda mer syre i magesekken eller noe slikt. Om du sliter veldig, selv ved små måltider så er det lurt å drikke så lite som mulig sammen med maten. Etter du har spist skal du helst ikke legge deg ned på en time. Det kan også være en ide å heve hodeenden av sengen opp 5-15 cm. Altså at du ligger skrått oppover, ha også godt med puter under hode/nakke/rygg for å heve overkroppen. Bukpress skaper også kvalme hos meg, men er jo ganske vanskelig å unngå, spesielt når man har lyst til å trene... Er veldig påpasselig med hva og hvordan jeg spiser og føler det har gitt meg ganske god kontroll over kvalmen. Har også kuttet ut gluten helt, da dette trigget kvalmen noe helt sinnsykt. Men jeg må fremdeles være flink med maten som jeg har nevnt over her. Noen dager går jeg nå helt uten kvalme om jeg følger alle punktene, men til vanlig har jeg nå bare svak overlevbar ubehagelig kvalme til hverdags. Før ble jeg så dårlig at jeg ikke klarte annet enn å ligge i sengen å uuuuughhheee meg. Du burde snakke med legen din om henvisning til gastroskopi for å utelukke andre sykdommer også Lykke til og god bedring. Anonymous poster hash: 25b1f...ec4 3
fink Skrevet 5. februar 2014 #5 Skrevet 5. februar 2014 Ikke gastroskopi fordi du allerede har gjort det, eller fordi du ikke makter gastroskopi? Hvis du ikke har vært til gastroskopi anbefaler jeg på det sterkeste at du gjør det. Lykke til
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 Gå til legen, han undersøker deg og så får du esopral/nexium. Kan hende han/hun sender deg videre til gastroskopi samtidig, men det er lang ventetid. Jeg har tatt alle de reseptbelagte medisinene, men kommet frem til at det eneste som hjelper meg er esopral/nexium. Jeg har vært på gastroskopi en gang, det er ikke så ille som alle de skrekkhistoriene som er lagt ut på nett. Faktisk ikke i nærheten en gang
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #7 Skrevet 5. februar 2014 Gå til legen, han undersøker deg og så får du esopral/nexium. Kan hende han/hun sender deg videre til gastroskopi samtidig, men det er lang ventetid. Jeg har tatt alle de reseptbelagte medisinene, men kommet frem til at det eneste som hjelper meg er esopral/nexium. Jeg har vært på gastroskopi en gang, det er ikke så ille som alle de skrekkhistoriene som er lagt ut på nett. Faktisk ikke i nærheten en gang Jeg gikk på nexium en stund jeg også, aldri igjen... Har aldri følt meg så dårlig som da, til og med psykisk + masse smerter. Men så klart, andre trenger ikke reagere på samme måte som meg. Nå går jeg på reseptbelagt Somac, de funker heldigvis for meg. Jeg som skrev innlegget litt over forresten, hun med kronisk betennelsesykdom og derfor alltid kvalm.. Første gang jeg hadde gastroskopi syntes jeg det var ganske ille, men jeg holdt på unaturlig lenge og hadde så smalt spiserør at de måtte skrape slangen nedover, og dette er jo ikke vanlig. Men etter dette har jeg bedt om beroliggende alle gangene. Funker mye bedre, husker nesten ikke noen ting. Og kan huske at det var veldig ille i noen punkter der jeg "våknet", men selv om jeg husker det er mer som en fjern drøm. Ikke meningen å skremme deg altså. Jeg gikk til første gastroskopi med friskt mot, men det var virkelig ikke noe for meg, men med beroliggende er det helt greit Anonymous poster hash: 25b1f...ec4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #8 Skrevet 5. februar 2014 Har fått nexium i dag, så har ikke fått prøvd det enda. Har tidligere vært til gastroskopi (helt grusomt spør du meg, tror opplevelsen er veldig forskjellig fra person til person. Jeg brakk meg, dro opp slangen og spydde selv om jeg var helt neddopa... Derfor gjør jeg helst ikke det igjen). Vært hos legen to ganger i uka i tre måneder, men de sier de ikke kan hjelpe meg mer, derfor jeg lurer på andre behandlinger. Klarer ingenting lenger, og må vente tre måneder på bare en samtaletime på sykehuset. Anonymous poster hash: f0af3...29c
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. februar 2014 #9 Skrevet 5. februar 2014 Jeg gikk på nexium en stund jeg også, aldri igjen... Har aldri følt meg så dårlig som da, til og med psykisk + masse smerter. Men så klart, andre trenger ikke reagere på samme måte som meg. Nå går jeg på reseptbelagt Somac, de funker heldigvis for meg. Jeg som skrev innlegget litt over forresten, hun med kronisk betennelsesykdom og derfor alltid kvalm.. Første gang jeg hadde gastroskopi syntes jeg det var ganske ille, men jeg holdt på unaturlig lenge og hadde så smalt spiserør at de måtte skrape slangen nedover, og dette er jo ikke vanlig. Men etter dette har jeg bedt om beroliggende alle gangene. Funker mye bedre, husker nesten ikke noen ting. Og kan huske at det var veldig ille i noen punkter der jeg "våknet", men selv om jeg husker det er mer som en fjern drøm. Ikke meningen å skremme deg altså. Jeg gikk til første gastroskopi med friskt mot, men det var virkelig ikke noe for meg, men med beroliggende er det helt greit Anonymous poster hash: 25b1f...ec4 Ja, det er vel forskjellig, for meg fungerte ikke Somac overhodet. Gikk på 40mg i 2 måneder før jeg ikke holdt ut smertene lenger og byttet. Jeg har tatt gastroskopi så meg skremmer du ikke, men kanskje TS.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #10 Skrevet 5. februar 2014 Har fått nexium i dag, så har ikke fått prøvd det enda. Har tidligere vært til gastroskopi (helt grusomt spør du meg, tror opplevelsen er veldig forskjellig fra person til person. Jeg brakk meg, dro opp slangen og spydde selv om jeg var helt neddopa... Derfor gjør jeg helst ikke det igjen). Vært hos legen to ganger i uka i tre måneder, men de sier de ikke kan hjelpe meg mer, derfor jeg lurer på andre behandlinger. Klarer ingenting lenger, og må vente tre måneder på bare en samtaletime på sykehuset.Anonymous poster hash: f0af3...29c For meg tok det et år med intens kvalme konstant hele tiden før jeg fikk diagnosen. Så plutselig en sammenheng med at de dagene jeg var døende kvalm nærmest var de dagene jeg hadde fått i meg mer gluten enn vanlig, så da sluttet jeg med gluten og merket som sagt en ganske god bedring. men veldig kvalm fremdeles om jeg ikke gjør alt helt riktig. Har du tatt biopsier og sjekket for andre sykdommer? Sliter du med å svelge mat for eksempel.. at maten på en måte henger igjen i spiserøret? Jeg har noe som heter Eosinofile øsofagitt. Startet først med intens kvalme, etter et halvt år omtrent merket jeg også at maten alltid fløt opp igjen, ble først feildiagnotisert med GERD. Mat har jeg alltid måtte tvinge ned spiserøret med drikke siden det bare blir der ellers, men dette har jeg trodd var normalt. Anonymous poster hash: 25b1f...ec4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #11 Skrevet 5. februar 2014 Ja, det er vel forskjellig, for meg fungerte ikke Somac overhodet. Gikk på 40mg i 2 måneder før jeg ikke holdt ut smertene lenger og byttet. Jeg har tatt gastroskopi så meg skremmer du ikke, men kanskje TS. Var ikke meningen å skremme verken deg eller TS, den delen var egentlig til TS, derfor jeg skrev så snilt som jeg kunne og prøvde å få frem at grunnet min sykdom holdt vi på så lenge og derfor var også spiserøret så trangt. Nå ser jeg at TS selv har tatt gastroskopi selv, så da kan jeg heller skrive at jeg syntes det var helt forferdelig!! Fikk angstanfall og alle instinkter i kroppen tok over, ville bare vekk, men hadde den dumme slangen langt ned i halsen så kunne ikke gjøre så mye! Og slik holdt det på i 15 min... Så prøvde å skrive så snilt som mulig for å ikke skremme henne, men det skinte tydeligvis igjennom likevel Anonymous poster hash: 25b1f...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #12 Skrevet 5. februar 2014 Dette er som oftest veldig psykisk. Jeg hadde angst da jeg plagdes med magesyre, Somac hjalp meg da, og da jeg var på gastroskopi og sluttet med Somac etter noen mnd så var det i normalen igjen. Anonymous poster hash: 110f6...c54
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #13 Skrevet 5. februar 2014 Jeg har gastroparese og GERD. Jeg har blitt bedre av å kutte ut all kumelk, gluten og spiser minst mulig fruktose. Her om dagen spiste jeg to appelsiner og var ødelagt en hel uke, og måtte "drikke" maten igjen (altså svelge en og en bit med mye vann). Ingen av legene jeg har vært hos har foreslått diett, og jeg hadde ikke tenkt tanken om at fruktose kunne gi meg plager før jeg tilfeldigvis leste om det på nett. Det er jo veldig enkelt å teste selv. Anonymous poster hash: 80fa2...ac1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #14 Skrevet 5. februar 2014 Ja, mye likt det du skriver her. Hvordan behandler du det?:-) klarer du å fungere normalt alikevel? For meg tok det et år med intens kvalme konstant hele tiden før jeg fikk diagnosen. Så plutselig en sammenheng med at de dagene jeg var døende kvalm nærmest var de dagene jeg hadde fått i meg mer gluten enn vanlig, så da sluttet jeg med gluten og merket som sagt en ganske god bedring. men veldig kvalm fremdeles om jeg ikke gjør alt helt riktig. Har du tatt biopsier og sjekket for andre sykdommer? Sliter du med å svelge mat for eksempel.. at maten på en måte henger igjen i spiserøret? Jeg har noe som heter Eosinofile øsofagitt. Startet først med intens kvalme, etter et halvt år omtrent merket jeg også at maten alltid fløt opp igjen, ble først feildiagnotisert med GERD. Mat har jeg alltid måtte tvinge ned spiserøret med drikke siden det bare blir der ellers, men dette har jeg trodd var normalt.Anonymous poster hash: 25b1f...ec4 Anonymous poster hash: f0af3...29c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #15 Skrevet 5. februar 2014 Dette er som oftest veldig psykisk. Jeg hadde angst da jeg plagdes med magesyre, Somac hjalp meg da, og da jeg var på gastroskopi og sluttet med Somac etter noen mnd så var det i normalen igjen. Anonymous poster hash: 110f6...c54 Skulle nesten ønske dette var tilfellet, men får nesten alt jeg spiser opp i spiserøret igjen, så tror ikke det er psykisk..Anonymous poster hash: f0af3...29c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #16 Skrevet 5. februar 2014 Ja, mye likt det du skriver her. Hvordan behandler du det?:-) klarer du å fungere normalt alikevel?Skulle nesten ønske dette var tilfellet, men får nesten alt jeg spiser opp i spiserøret igjen, så tror ikke det er psykisk..Anonymous poster hash: f0af3...29c Måtte trikse litt med siteringen siden det du skrev kom inni boblen min Men det var hvert fall jeg som skrev innlegg nr. 4, der jeg skrev litt om hvordan jeg behandler det. Av medisiner så går jeg daglig på protonpumpe-hemmer (PPI), altså Somac, men Nexium er også en PPI I tillegg går jeg i perioder på kortison. Men nå har jeg som sagt noe som heter eosinofile øsofagitt (EoE), så selv om plagene ligner så trenger ikke dette være det du har, forhåpentligvis ikke. For å utelukke denne sykdommen må du ta biopsier og be om å få telt eosinofiler i spiserøret, du skal ha null om du er frisk, men de kan også komme av mye refluks eller GERD, så du trenger ikke ha EoE selv om du har noen der, men igjen, dette er noe du må ta opp med legen din om du tror det kan være dette. EoE blir veldig ofte trigget av mat, og gluten var min største trigger, men jeg reagerer også på litt andre forskjellige ting som mais og løk og slikt, men dette er individuelt. Det jeg skrev i nr.4 er uansett tips som fungerer mot kvalmen og syre plager samme om du har EoE eller ikke, så det er vært å prøve Merker du at du blir mer kvalm av noen retter enn andre? Jeg spiste egentlgi gluten til vært måltid, så det var mer en plutselig innskyelse for min del, men om du merker at du reagerer mer etter noen retter, så burde du prøve noen uker uten, før du prøver å innføre i kosten igjen. Man anbefales å gjøre dette i samråd med legen, men jeg ble så desperat av kvalmen at jeg måtte bare prøve meg frem selv. Dette var til og med etter jeg tok allergitester som viste at jeg ikke hadde noen allergier, så mye for det Grønn te (ordentlig te, ikke pose te) har faktisk også hjulpet litt mot kvalmen. Anonymous poster hash: 25b1f...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #17 Skrevet 5. februar 2014 Måtte trikse litt med siteringen siden det du skrev kom inni boblen min Men det var hvert fall jeg som skrev innlegg nr. 4, der jeg skrev litt om hvordan jeg behandler det. Av medisiner så går jeg daglig på protonpumpe-hemmer (PPI), altså Somac, men Nexium er også en PPI I tillegg går jeg i perioder på kortison. Men nå har jeg som sagt noe som heter eosinofile øsofagitt (EoE), så selv om plagene ligner så trenger ikke dette være det du har, forhåpentligvis ikke. For å utelukke denne sykdommen må du ta biopsier og be om å få telt eosinofiler i spiserøret, du skal ha null om du er frisk, men de kan også komme av mye refluks eller GERD, så du trenger ikke ha EoE selv om du har noen der, men igjen, dette er noe du må ta opp med legen din om du tror det kan være dette. EoE blir veldig ofte trigget av mat, og gluten var min største trigger, men jeg reagerer også på litt andre forskjellige ting som mais og løk og slikt, men dette er individuelt. Det jeg skrev i nr.4 er uansett tips som fungerer mot kvalmen og syre plager samme om du har EoE eller ikke, så det er vært å prøve Merker du at du blir mer kvalm av noen retter enn andre? Jeg spiste egentlgi gluten til vært måltid, så det var mer en plutselig innskyelse for min del, men om du merker at du reagerer mer etter noen retter, så burde du prøve noen uker uten, før du prøver å innføre i kosten igjen. Man anbefales å gjøre dette i samråd med legen, men jeg ble så desperat av kvalmen at jeg måtte bare prøve meg frem selv. Dette var til og med etter jeg tok allergitester som viste at jeg ikke hadde noen allergier, så mye for det Grønn te (ordentlig te, ikke pose te) har faktisk også hjulpet litt mot kvalmen.Anonymous poster hash: 25b1f...ec4 Haha, er litt grønn på disse forumgreiene, så prøver meg frem :D Er jo ikke sikkert det er dette jeg har, men alle tips tas godt imot, så kan jeg heller spørre legen og få det utelukket takk! Anonymous poster hash: f0af3...29c
Gjest carmabell Skrevet 7. februar 2014 #18 Skrevet 7. februar 2014 Somac funket ikke for meg heller. Drikk melk! Det gjevner ut balansen og stopper syren fra å komme opp ukontrolert hele tiden:)
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #19 Skrevet 9. februar 2014 Somac funket ikke for meg heller. Drikk melk! Det gjevner ut balansen og stopper syren fra å komme opp ukontrolert hele tiden:) Hva som virker er individuelt. For noen er Somac best, for andre er det Nexium. Rådet ditt om melk er vanvittig dårlig. Som du ser over blir de fleste mye verre av melk, meg selv inkludert. Det kan virke lindrende med en gang, men etter en liten stund blir det ti ganger verre! Det jevner ikke ut balansen og stopper slett ikke syren å komme opp ukontrollert hele tiden, hvordan skulle det gå til. Det er heller tvert i mot. Anonymous poster hash: e961c...eda
Surriball Skrevet 9. februar 2014 #20 Skrevet 9. februar 2014 Jeg fikk Ranitidin (syrenøytraliserende) på resept da jeg slet med brystbrann. Fikk en "kur" som gikk over 5 dager, det hjalp mye. Det kommer igjen nå og da, men jeg har sluttet å drikke så mye kaffe og appelsinjus, og det hjelper mye. Nå er det gjerne enten en kopp kaffe eller et glass appelsinjus om dagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå