AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #21 Skrevet 6. februar 2014 *noterer*, er jo så mange ting jeg aldri verden hadde tenkt på, så skjønner ikke hva som er galt med å forhøre seg litt, denne tråden hjelper meg masse Anonymous poster hash: f7733...a39 * aldri i verden Anonymous poster hash: f7733...a39
FruLuna Skrevet 6. februar 2014 #22 Skrevet 6. februar 2014 Ta med et pengebelte hvor du kan ha de absolutt viktigste tingene: pass og billett. Ha det på under klærne hver gang dere forflytter dere fra sted til sted, og i hvert fall hvis dere planlegger å sove på toget. Lås det inne i safe hvis det finnes der dere skal bo. Ha to bankkort, gjerne et debitkort og et kredittkort, som du oppbevarer på forskjellige steder. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #23 Skrevet 6. februar 2014 http://kjresterptur.blogspot.no/2010/06/pakkeliste.html Kom over denne, og syntes den var veldig fin Anonymous poster hash: f7733...a39 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #24 Skrevet 6. februar 2014 .. og en ting til jeg lurer på! Jeg har kun et speilreflekskamera, og lurer på om jeg skal ta med med meg dette, men det veier jo veldig mye. Alternativet er å kun ha med seg engangskamera, mobilkamera og gopro'en til kjærsten min. Vil jo gjerne ha noen fine bilder fra turen, og ikke bare fisheye, haha, men er det verdt å bære på et så tungt kamera i 4 uker? Har desverre ikke råd til å kjøpe meg et lettere. Anonymous poster hash: f7733...a39 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #25 Skrevet 6. februar 2014 *dytt* Anonymous poster hash: f7733...a39
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #26 Skrevet 6. februar 2014 .. og en ting til jeg lurer på! Jeg har kun et speilreflekskamera, og lurer på om jeg skal ta med med meg dette, men det veier jo veldig mye. Alternativet er å kun ha med seg engangskamera, mobilkamera og gopro'en til kjærsten min. Vil jo gjerne ha noen fine bilder fra turen, og ikke bare fisheye, haha, men er det verdt å bære på et så tungt kamera i 4 uker? Har desverre ikke råd til å kjøpe meg et lettere. Anonymous poster hash: f7733...a39 Har du bra kamera på mob.tlf? Jeg har en mob.tlf som tar utrolig fine bilder. Jeg hadde def droppet kamera. Du får nok å drasse på :-) Anonymous poster hash: d6259...6c0
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #27 Skrevet 6. februar 2014 Har du bra kamera på mob.tlf? Jeg har en mob.tlf som tar utrolig fine bilder. Jeg hadde def droppet kamera. Du får nok å drasse på :-) Anonymous poster hash: d6259...6c0 Har Iphone 4s, så er jo ikke noe super kamera, men fungerer greit! Anonymous poster hash: f7733...a39
Gjest Badabing Skrevet 6. februar 2014 #28 Skrevet 6. februar 2014 Minst mulig! Det viktigste jeg har hatt med på backpacking er: Lakenpose Pakkeposer (til å sortere i så det er lettere å finne frem i sekken) Vaskemiddel for håndvask av klær (jeg kjøpte dette på Nomaden) Penn og notatblokk Ellers angret jeg på at jeg tok med enkelte av favorittklærne mine, for av en eller annen grunn ble de helt utslitte, og det hvite tøyet ble grått. Enten fordi jeg ikke hadde så mye å variere mellom, eller fordi det vaskes mye hardere på hosteller osv? 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #29 Skrevet 7. februar 2014 Minst mulig! Det viktigste jeg har hatt med på backpacking er: Lakenpose Pakkeposer (til å sortere i så det er lettere å finne frem i sekken) Vaskemiddel for håndvask av klær (jeg kjøpte dette på Nomaden) Penn og notatblokk Ellers angret jeg på at jeg tok med enkelte av favorittklærne mine, for av en eller annen grunn ble de helt utslitte, og det hvite tøyet ble grått. Enten fordi jeg ikke hadde så mye å variere mellom, eller fordi det vaskes mye hardere på hosteller osv? Hmm, da tror jeg at jeg droppe speilrefleksen Anonymous poster hash: f7733...a39
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #30 Skrevet 7. februar 2014 Hmm, da tror jeg at jeg droppe speilrefleksen Anonymous poster hash: f7733...a39 *dropper Anonymous poster hash: f7733...a39
Pringle Skrevet 7. februar 2014 #31 Skrevet 7. februar 2014 Menskopp, hvis du kommer til å ha mensen på turen. Se diverse tråder her inne 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #32 Skrevet 7. februar 2014 Menskopp, hvis du kommer til å ha mensen på turen. Se diverse tråder her inne Hehe, går på Cerazette, og på de er jeg så heldig at jeg slipper mensen, så må passe på å ha med nok av de ihvertfall! Anonymous poster hash: f7733...a39
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #33 Skrevet 9. februar 2014 Hvis jeg har med meg en skjorte i flanell og en litt lenger grå jakke, burde jeg droppe en lett hettejakke da? Anonymous poster hash: f7733...a39
Lista Skrevet 11. februar 2014 #34 Skrevet 11. februar 2014 Jeg ville forsøkt å passe så lett som overhodet mulig. Nå vet jeg ikke hvordan du er til å pakke, men selv har jeg hatt en tendens til å pakke omtrent dobbelt så mye som jeg trenger. Etter en todagers tur i fjellet med sekk på 15 kilo har jeg endelig lært å pakke lettere...! Min liste ville sett omtrent slik ut: -ei langbukse i lin -en shorts -to tights, en lang og en til knærne/leggene -et par-tre lange, lette topper som kan brukes sammen med tightsene -en tynn cardigan eller lignende -en sommerkjole/strandkjole -en lett sommerjakke -en litt varm genser, type fleece eller annen microfiber. Eventuelt tynn ull. -to-tre BHer og truser -tre par med sokker -to bikinier -gode vandresko -lette sandaler eller ballerinasko -microfiberhåndkle -Biotex håndvaskemiddel -toalettsaker - for meg ville det vært deo, linser og linsevæske, tannkost, tannkrem, shampo og balsam i reisestørrelse, maskara og solkrem. Ta med dopapir!! -solbriller -kamera, mobil og lader til disse -et lite reiseapotek, husk det du evt bruker av faste medikamenter Nå har jeg sikkert glemt noe, og hva du trenger anhenger jo også av hvilken type tur dere skal på. Er det mest strandliv dere ser for dere vil du gjerne ha med en ekstra strandkjole, et par flip flops og et strandhåndkle, skal dere oppsøke kultur kan det være greit å ha med klær som dekker litt mer. Skal dere være sporty kan det være greit å ta med et sett med treningsklær etc. Men baser deg på å ha med så lite som mulig og vask opp om kvelden, så har du rent og tørt neste morgen. Skulle du trenger ekstra sokker eller undertøy underveis er det som regel overkommelig å kjøpe nytt. Også er det veldig greit å ha plass i sekken til det man shopper underveis! Varm genser til interrail i Europa på sommeren?! Jeg var på interrail sommeren 2010, og holdt på smelte. Til TS: Ta med nok overdeler! Det blir fort varmt i europeiske storbyer, og dermed svetter man kjapt ut en t-skjorte/singlett. På de verste dagene kan du fort bruke en på dagen, og en på kvelden. Dette anser jeg som nødvendig: - 4 kjoler - 4 shorts - 8 topper/singletter/t-skjorter. Velg topper som lett lar seg kombinere med alle shortsene. Unngå bare lyse farger siden man lettere ser svette og møkk. Du kan ikke ha med for mange overdeler! Dette har jeg erfart på mange turer. - 1-2 cardigans - 1 tights - 1 behagelig "daffe"bukse til togturer - bikini - 10-15 truser (tar lite plass uansett, og det kjedelig å bruke tid på å finne vaskerier) - 4 bher - 1 par sokker - gode sandaler til byvandring - flip flops (greit hvis du noen gang kommer utfor ekle dusjer) - et par penere sko (eks. ballerina) - silkelakenpose - mikrofiberhåndkle - et lite reiseapotek - reisestørrelser av kosmetikk (husk solkrem med høy faktor) - minst to kort (ett skal være kredittkort) - kodebrikke til nettbanken - ladere - noen smykker så man kan pynte seg litt - en crossover veske med litt plass som man kan bruke på dagtid - en penn - liten bok
Thorn Skrevet 11. februar 2014 #35 Skrevet 11. februar 2014 Varm genser til interrail i Europa på sommeren?! Jeg var på interrail sommeren 2010, og holdt på smelte! Ja, jeg ville hatt med en genser som er litt varmere enn resten av overdelene. Jeg har frosset på kveldene i syden etter en lang dag i solen, da har det vært godt å ha noe litt varmere å ta på seg. Dessuten skal man også gjerne reise til og fra Norge og resten av Skandinavia, og man har ingen garanti for at det er kjole- eller shortsvær her
Colargol Skrevet 11. februar 2014 #36 Skrevet 11. februar 2014 (endret) Høres ut som om du får masse gode tips her Jeg har reist litt utenfor europa, så min sekk inneholder endel ting du ikke trenger, men det viktigste for meg har vært: *Et par converse/gode sko (daglig bruk) *Et par joggesko/fjellsko (lange gåturer, fjellturer) *Et par flip flops/sandaler (dette kan du kjøpe på tur om du ikke har, billigere) *En dongeribukse *To (kne)shortser -en av de til å sove i når det trengs så joggebuksestoff er nice *En kjole (om du er typen til å gå med kjole selvfølgelig) *Et omslagskjørt (til og fra dusjen, stranda) *4 singleter *En cardigan/strikkejakke *To langermede tynne bomullsgensere *En litt tykkere genser/fleece *En jakke som er forholdsvis vindtett *Lett og tynn regnponcho *7 par sokker *7 truser *To BH'er (Det verste jeg vet er å gå på overtid med undertøy og sokker, og da er det greit å kunne vaske bare en gang i uka om du kan) *Skjerf *Pulsvanter *Lue/caps (Ute hele natta? Skal du på båttur? Mange situasjoner hvor det er greit å ha litt ekstra varme, selv midt på sommern i varmer land. Sjekk været før du drar!) *Kompresjons-strømpe (for å bruke på flyet, togturer og evt. for fjellturer og lange gåturer.) Ting: *Lommelykt (veldig greit for mange situasjoner, finne ting i sekken din når andre på sovesalen har sovna f.eks.) *Lakenpose (Du får ikke brukt den over alt, mange hostel'er har forbud mot bruk av lakenpose, det er sånn de får bedbugs inn på huset, men det er j** greit på busser og tog, og om du skal bo hjemme hos noen) *Mikrofiber håndkle *Reisemappe *Evt pengebelte, noe jeg ikke bruker, men som kan være greit om du skal på turiststeder *Notatbok og penn *Pass *En nøkkellås og en kodelås, pluss en stålwire med øye om du føler behov (skal du sove på buss og tog? Eller på flyplasser?) *Hyssing eller evt. skistropper eller lignende *Har du stor ryggsekk ville jeg kjøpt en sekkpose for å bruke når du leverer fra deg bagasjen på flyet, når du tar buss osv. Den gjemmer alle stroppene på sekken så ingenting blir ødelagt på reisen, og sekken er vanskeligere å åpne/stjele *Laderne du trenger *Tannbørste/tannkrem *Hårbørste *Hudkrem *Deo *Dussjåpe som også kan fungere som shampoo *Myggolje av noe slag *Solkrem *Sminke om du er en av dem som bruker det Min egen liste har vært og er annerledes, det kommer an på hvor man drar, men du trenger jo ikke myggnetting, malaria-tabletter, vaksiner, vaksinekort, adaptere osv. Når det gjelder kamera så må du nesten tenke for ditt eget bruk. Men har du en kameraveske så kan du iallefall vite at det er vanlig å ikke regne den med som en del av bagasjen din, altså at du kan ha den med deg som en ekstra veske ombord på flyet i tillegg til håndbagsasjen. Tar du med deg datamaskin bør du også alltid ta den med deg på flyet nå når du kan det -om en utro tjener åpner hovedbagasjen din mens etter at du har gitt den fra deg, så er du ikke lengre automatisk forsikret om noe sånt blir borte, dermed kan de stjele uten at du får noe igjen for det) En annen ting er at det kan være smart å ha med seg et mastercard om du får det fra banken din -om en transaksjon skulle gå feil/du bestiller fra noen som tar pengene dine, så er det banken som tar regningen. Husk bare å betale tilbake til mastercard'et ditt med en gang du vet at alt er i orden. (Jeg overfører når jeg har kommet dit jeg skal eller fått i henda det jeg har bestilt.) Da slipper du å "glemme" det seinere og ende opp med ekstra utgifter i renter. Og så må du huske å ha med det Europeiske reiseforsikringskortet! Håper du får en spennende tur!! Endret 11. februar 2014 av Colargol
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2014 #37 Skrevet 11. februar 2014 Tusen takk!! Er virkelig til masse hjelp, får nesten lyst til å begynne å pakke med engang, haha. Tror jeg dropper speilreflekskamera, blir så fort opphengt i å dokumentere, framfor å nyte, og ikke minst et verdifult objekt spart, for eventuelt tyveri. Bestilte flybilletter til Budapest i går, så vi starter der, og drar nedover, tar ferge over til Italia også oppover igjen. Er det noe spesielt man MÅ få med seg når man er der nede? Anonymous poster hash: f7733...a39
Colargol Skrevet 11. februar 2014 #38 Skrevet 11. februar 2014 Jeg ser flere her nevne dopapir og jeg må jo spørre hvorfor dere anbefaler henne å ta dette med hjemmefra? Hun skal jo ikke ut i bushen eller på en tre-ukers fjelltur, de har dopapir nedover i Europa også. 2
Gjest Badabing Skrevet 11. februar 2014 #39 Skrevet 11. februar 2014 Sikkert siden det også står backpacking. Bor man på dårlige hosteller har jeg faktisk opplevd at de går tom for dopapir. Men kjekkere med intimservietter, det tar ikke så mye plass. 2
Gjest Badabing Skrevet 11. februar 2014 #40 Skrevet 11. februar 2014 Angående sko så er det kjekkest med et par joggesko og et par gode sandaler, synes jeg. Så sparer man ett par. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå